Hoppa till innehåll
hero1
Utbildningar/

Social Media Marketing

Utbildningen Social Media Marketing ger dig kunskapen som krävs för att arbeta strategiskt och operativt med sociala kanaler som exempelvis Facebook, Instagram och Linkedin. Du lär dig konkreta verktyg för att nå räckvidd, öka engagemang och skapa konverteringar via både annonsering och organisk spridning.

Full effekt från dina sociala medier

Social Media Marketing är din guide till hur du och ditt team på bästa sätt marknadsför en optimerad kundresa via era sociala kanaler. Utbildningen ger dig praktiskt kunskap i hur man tar fram en social media-strategi utifrån er specifika förutsättningar och hur man använder och implementerar metodik och effektiva verktyg.


För vem passar utbildningen?

Oavsett om du arbetar med marknadsföring på ett ett mindre eller ett större företag - eller är egenföretagare så passar denna kursen dig. Den gemensamma nämnaren för våra kursdeltagare är att man är intresserad att utveckla och optimera sitt arbete med sociala medie-kanaler.


Resultat efter utbildningen

  • Förståelse för olika metoder att nå din målgrupp via sociala medier
  • Praktisk kunskap för att utveckla och implementera en social media-strategi.
  • Förståelse för kundresan, hur man ser till att rätt målgrupp serveras med rätt innehåll vid rätt tidpunkt
  • Förståelse för den kreativa processen bakom innehåll för sociala medier
  • Förståelse för olika verktyg för produktion och publicering av innehåll på facebook, Instagram och Linkedin.
  • Förståelse för Metas och LinkedIns annonseringsplattformer och arbetet med målgrupper
  • Förståelse för terminologin inom sociala medier

Anmälan

Summa:
24.900 kr
Moms:
(exkl. moms)
Anmäl deltagare

Utbildningens slutliga pris kan komma att förändras i kassan beroende på eventuella rabatter, moms och anmälningsavgifter.

Ort och startdatum

Distans

  • 14 september 2022

Kurstillfällen

Distans: 14 september + 28-29 september + 19 oktober 2022

Omfattning

4 heldagar, kl. 09.00-16.30

Utbildningen är uppdelad i 1 + 2 + 1 dagar.

Den största delen av utbildningen kommer att förläggas under lektionstid men du kommer också få hemuppgifter att genomföra mellan utbildningsdagarna.

Avgift

24 900 kr exkl. moms

31 125 kr inkl. moms

Kontakta mig gärna

Jag svarar på dina frågor och guidar dig till den utbildning som bäst matchar dina behov.

Elisabet-ek-rund-transparent-500x500.png

Elisabet Ek - Utbildningsrådgivare
Telefon: 040-601 23 08
E-post: elisabet.ek@ihm.se

Kursmoment

DAG 1: STRATEGI, KREATIVITET & PLANERING

 

Under första dagen går vi igenom de olika metoderna för att få synlighet i sociala medier och fördjupar oss i nyttan med att förstå dina potentiella kunders behov och kundresa. Du lär dig utveckla din egen strategi för sociala medier, researcharbetet bakom och tar del av olika kreativa metoder för att generera idéer till innehåll. Du får också skapa din egen innehållsplan och ta del av olika verktyg som kan hjälpa dig i ditt arbete.

  • Förstå olika sätt att nå räckvidd i sociala medier - betald, organisk och förtjänad räckvidd
  • Förstå din målgrupps behov och Kundresa
  • Få en förståelse för vad som engagerar dina målgrupper
  • Research och brainstorm för att skapa idéer om ämnen och innehåll
  • Ta fram en sociala medier-strategi
  • Content Planering - lär dig planera ditt innehåll som ska skapas och publiceras
  • Verktyg - få en förståelse för viktiga verktyg när du skapar innehåll
  • Övning: Skapa en egen innehållsplan

DAG 2: FACEBOOK & INSTAGRAM - ORGANISKT

 

Den andra dagen så fördjupar vi oss i Facebook och Instagram och hur du kan nå bred organisk räckvidd. Du får en god förståelse för logiken bakom algoritmerna och vilken mix av innehåll som du bör publicera. Du lär dig de viktigaste funktionerna öfr både kanalerna och stöttande program. Du lär dig också hur du bör interagera med kunder och användare som kommenterar ditt innehåll, samt vilka nyckeltal som du ska mäta och analysera.

  • Algoritmer - förstå logiken i algoritmerna
  • Verktyg för skapande av grafiskt innehåll
  • De viktigaste funktionerna vid organisk publicering
  • Publiceringsfrekvense och hur man får sin följarskara att växa
  • Community Management - hur man bör interagera med sina följare på effektivast sätt
  • Externa publiceringsverktyg - verktyg som du kan koppla samman med Facebook och Instagram
  • Hur man finner och analyserar relevanta nyckeltal
  • Övning: skapa sociala medieinlägg utifrån dina nya kunskaper

DAG 3: FACEBOOK & INSTAGRAM - ANNONSERING

 

Den tredje dagen så fokuserar vi på annonsering på Facebook och Instagram. Du lär dig bemästra annonsplattformen Meta Business Suite och hur du styr annonseringen mot de mål du vill uppnå. Du får en god förståelse för vilka annonsformat du bör använda utifrån dina mål och hur du skapar dessa. Även under denna dag går vi in på vilka nyckeltal som du bör mäta och analysera.

  • Lär dig skapa ett annonskonto hos Meta Business Suite och hur du konfigurerar plattformen för ditt team och konsulter
  • Få en förståelse för målgruppsinriktning (targeting) och hur du kan styra dina annonser mot specifika målgrupper
  • Förståelse för remarketing och hur du aktiverar denna viktiga funktion
  • Förståelse för målgruppslistor
  • Så skapar du effektiva annonser för olika format och flöden
  • Nyckeltal - hitta, mät och analysera relevanta nyckeltal
  • Övning: skapa målgruppslistor och annonser

DAG 4: LINKEDIN - ORGANISKT & ANNONSERING

 

Den fjärde dagen tillägnas helt åt LinkedIn och dess möjligheter inom annonsering och organisk spridning. Du lär dig förstå vilka olika metoder det finns för att publicera innehåll och hur du ska tänka gällande bilder, video och länkar till din webbplats. Du får även en god förståelse för hur Linkedins annonsverktyg fungerar och hur du skapar både målgruppslistor som styr annonserna. Du lär dig även vilka nyckeltal som är relevanta för specifikt LinkedIn och hur du mäter och analyserar dessa.

  • Verktyg för skapande av grafiskt innehåll
  • Algoritmer - förstå logiken i algoritmerna
  • Lär dig de viktigaste funktionerna vid organisk publicering, samt publiceringsfrekvens
  • Interaktion - lär dig hur man bör interagera med sina följare
  • Externa publiceringsverktyg som du kan koppla ihop med Linkedin
  • Nyckeltal - du lär dig hitta och analysera relevanta nyckeltal
  • Involvera organisation i LinkedIn-arbetet
  • Lär dig skapa ett annonskonto och lägga till användare som kollegor och konsulter
  • Få en förståelse för målgruppsinriktning (targeting) och hur du kan styra dina annonser mot specifika målgrupper
  • Få en förståelse för Målgruppslistor (Custom Audience) och hur du kan nyttja dessa 
  • Lär dig skapa annonser och få en förståelse för alla annonsformat
  • Nyckeltal - lär dig hitta och analysera relevanta nyckeltal
  • Övning: skapa innehåll, målgruppslistor och annonser

10 % rabatt

Dra av 10 % När du köper två utbildningar från vår Digital-Marketing-portfölj, använd koden Digital10

Testa din kompetens

Ta reda på vilken professionel nivå du befinner dig på inom digital marknadsföring

Huvudlärare på kursen

Kontaktuppgifter till Viktor Johansson

De senaste 10 åren har jag jobbat med marknadsföring på byrå och inhouse och det är framförallt inom Paid Social och SEM som jag djupdykt mest genom åren. På Topvisible är det främst dessa områden som jag hjälper företag att utvecklas inom, men jag utbildar även i generell digital marknadsföring och lär marknadsförare att utvecklas till experter inom sitt specifika område. Mina drivkrafter är att dela med mig av min kunskap och att ta del av andras.

Kontaktuppgifter till Alesso Lion

Jag kommer från en bakgrund inom det grafiska och det kreativa, under många år drev jag eget företag inom contentproduktion, webbutveckling och marknadsföring. Min bakgrund som egenföretagare har gett mig en helhetsbild inom hur digitalt skapande, grafisk sammansättning och webbutveckling samspelar med marknadsföring. På Topvisible arbetar jag framförallt inom Paid Social, Webbdesign och Contentproduktion. Jag hjälper företag att förmedla sina produkter, sin historia och sin vision med hjälp av digital marknadsföring. Utöver detta så utbildar jag även inom digital marknadsföring och contentproduktion för såväl sociala medier som för webben.

Har du några frågor?

image
image

Vanliga frågor och svar

Vi har filmat de vanligaste frågorna kring våra öppna utbildningar inom Business Professional - inkluderat specifika frågeställningar kring DIHM-utbildningarna.

image

Vill du företagsanpassa utbildningen?

Vill du anpassa utbildningen till att matcha ditt företags förutsättningar? Prata med våra affärsutvecklare så hjälper de till att skapa det upplägg ni vill ha.  

Stockholm: Johan Walkendorff tfn: 0730-43 74 76

Stockholm: Petter Lövbom tfn:0726-604298

Väst och Syd : Charlotta Jelkeby tfn: 0705-18 96 42

Relaterade utbildningar

Digital Marketing

Kurser
4 dagar  |  Deltid / Parallellt med jobb

SEO & Search Marketing

Kurser
  |  Deltid / Parallellt med jobb

Digital Marketing Goals & Analytics

Kurser
3 dagar  |  Deltid / Parallellt med jobb