Hoppa till innehåll
hero1
Utbildningar/

SEO & Search Marketing

Förståelse för marknadsföring via sökmotorer är avgörande för morgondagens marknadsarbete - i denna utbildning djupdyker du ner i SEO och SEM och lär dig de viktigaste verktygen för att synliggöra din verksamhet online.

Driv trafik med SEM och SEO

IHM Search Marketing lär dig ta plats på sökmotorerna. SEM, Search Engine Marketing) och SEO, Search Engine Optimizing är en avgörande källa för värdefull trafik till din webbplats. Under kursen kommer du lära dig de arbetsmetoder och verktyg som krävs för att effektivt och systematiskt driva resultatdrivande trafik till din webbplats.


För vem passar utbildningen Search Marketing?

Den här utbildningen passar dig som har en strategisk roll inom ditt företags marknadsarbete - men även du som främst arbetar operativt med digital marknadsföring och saknar djupare kunskaper inom SEM kommer få stor nytta av denna utbildning.


Resultat efter utbildningen

  • Förståelse för hur Googles algoritmer fungerar och hur du kan anpassa din webbplattform och dess beståndsdelar efter det
  • Förståelse för ur man skapar en sökordsanalys och hur man skapar innehåll som möter analysen
  • Förståelse för långsiktig SEO-strategi
  • Förståelse för Off-page SEO och din webbplats relation till sitt eget ekosystem
  • Förståelse för hur du praktiskt arbete och budgetering i Google Analytics
  • Du lär dig ta datadrivna beslut inom sök för ökad trafik, konvertering, försäljning och lönsamhet
  • Förmåga att kravställa samt utvärdera digitala leverantörer inom SEO och Google Ad
  • Förståelse för terminologin inom Search Marketing

Anmälan

Summa:
24.900 kr
Moms:
(exkl. moms)
Anmäl deltagare

Utbildningens slutliga pris kan komma att förändras i kassan beroende på eventuella rabatter, moms och anmälningsavgifter.

Ort och startdatum

Distans

  • 7 juni 2022
  • 20 september 2022

Kurstillfällen

Distans: 7-8 juni + 15-16 juni 2022

Distans: 20-21 september + 4-5 oktober 2022

Omfattning

4 heldagar, kl. 09.00-16.30

Utbildningen är uppdelad i 2 + 2 dagar.

Den största delen av utbildningen kommer att förläggas under lektionstid men du förväntas genomföra hemuppgifter mellan utbildningsdagarna.

Avgift

24 900 kr exkl. moms

31 125 kr inkl. moms

Kontakta mig gärna

Jag svarar på dina frågor och guidar dig till den utbildning som bäst matchar dina behov.

elisabet-ek-ihm-v14_0.png

Elisabet Ek - Utbildningsrådgivare
Telefon: 040-601 23 08
E-post: elisabet.ek@ihm.se

Utbildningens kursmoment

DAG 1: SEO: Sökord och Innehåll

 

Under första dagen lägger vi ut grunderna för Search Marketing med start i SEO (Search Engine Optimization). Vi börjar med sökord och content och ställer frågor som:

Hur rör sig din målgrupp på Google?
Vilka sökfraser använder de under olika delar av kundresan?

Utifrån denna analys lär du dig hur du ska bygga upp innehållet på din webbplats så att dess innehåll matchar dina kunders beteende på sökmotorerna

  • Sökintention & Kundresan - lär dig förstå hur din målgrupp agerar
  • Algoritmer & Google Eat - få en förståelse för algoritmernas logik
  • Sökordsanalys - identifiera relevanta söktermer för din verksamhet 
  • Sökordsstrategi - förstå vilka resurser du kan och bör avsätta och besluta om din sökordsstrategi
  • Innehållsstrategi & Cluster Topic - hur man skapar rätt innehållsstruktur på webbplatsen
  • Content Audit & Planering - identifiera innehåll som behöver förbättras och planera ditt arbete
  • Innehållsproduktion & optimering - skriv relevant innehåll och sökoptimera dina texter för olika websidor som produkt/tjänstesidor, landningssidor, blogg/nyhetsinlägg, cornerstone conten och klustersidor mm.
  • Nyckeltal & verktyg - få en förståelse för olika verktyg som du kan använda i ditt SEO-arbete
  • Övning - skriv och sökmotoroptimera innehåll för två olika webbsidor

DAG 2: SEO: Optimera din webbplats

 

Under andra dagen fortsätter vi fokusera på SEO. Denna dag tittar vi på hur din webbplats kan bygga relationer med andra webbplatser via länkning. Vi går även in på några få, men viktiga tekniska delar av SEO som måste vara på plats och fungera för att du ska lyckas med ditt SEO-arbete.

  • Offpage SEO - förstå offpage inverkan, backlinks och mentions
  • Så tar du fram en länkstrategi utan att bryta mot Googles riktlinjer
  • Nyckeltal - lär dig vilka verktyg och KPI:er som du ska analysera och bevaka inom Offpage SEO
  • Teknisk SEO - få insikt i olika tekniska SEO-analyser och några arbetsmoment
  • Indexering - undersök så att din webbplats indexeras korrekt och få en förståelse för sitemap och robots.txt 
  • Google Core Web Vitals - lär dig grunderna för att identifiera förbättringar på din webbplats
  • Redirect - förstå och planera redirects som behövs exempelvis vid skapandet av ny webbplats
  • Google Search Console - lär dig förstå vilka nyckeltal och verktyg du bör använda
  • Nyckeltal - lär dig hitta och tolka relevanta nyckeltal inom Teknisk SEO och förstå åtgärder
  • Övning - gör en Core Web Vitals-analys av dig egen webbplats

DAG 3: ANNONSERING PÅ SÖKMOTORERNA

 

Den tredje dagen fortsätter vi att arbeta med synlighet på sökmotorerna men denna gång riktar vi in oss på annonseringsbiten via Google Ads. Vi lär oss navigera i verktyget, förstå vilka möjligheter som finns och går igenom alla praktiska moment som krävs för att komma igång.

Vi kommer både gå igenom teori och arbeta praktiskt i Google Ads. Inför det här momentet är det lämpligt att i förväg skaffa sig ett konto att jobba i - det kan exempelvis vara ditt företagskonto eller ett övningskonto. 

  • Varför ska man jobba i Google Ads? När ska man använda Google Ads? 
  • Hur fungerar Google Ads - grundteori
    • Navigering i kontot
    • Googles rekommendationer och optimeringsbetyg
    • Vilka möjligheter och kampanjformat finns i Google Ads
  • Hur anpassar du din sökordsanalys till annonsering i Google Ads
    • Lite repetition 
    • Tänk mer sälj 
    • Sökordsstrategi med olika matchningstyper
  • Lär dig arbetsprocessen för att komma igång med din sökannonsering
  • Skriv textannonser som lockar kunder på Google
  • Lär dig vad annonstillägg är och hur du lägger in dem
  • Hur sätter du en budget i Google Ads?
  • Budgivning - en viktig och strategisk punkt att förstå när man arbetar med Google Ads

DAG 4: SÖK- OCH DISPLAYANNONSERING

 

Den fjärde och avslutande dagen så repeterar vi en del viktiga punkter och ger tips på hur du bör jobba med din sökannonsering framöver. Vi går igenom olika vägar för den mest effektiva annonseringen via Google Ads - både innanför och utanför Googles domäner.

  • Så fungerar Googles nätverk för bannerannonsering
  • Lär dig skapa målgrupper 
  • Remarketing
  • Intressen
  • Responsiva displayannonsering
  • Kort genomgång av Google Shopping
  • Installera Google Ads Editor och lär dig navigera och arbeta i detta fantastiska verktyg
  • Jobba med automatiska regler/funktioner som finns i Google Ads
  • Vad gör jag nu? Kom igång i ditt konto och hur du håller det levande med löpande optimering

10 % rabatt

Dra av 10 % När du köper två utbildningar från vår Digital-Marketing-portfölj, använd koden Digital10

Testa din kompetens

Ta reda på vilken professionel nivå du befinner dig på inom digital marknadsföring

Huvudlärare på kursen

Kontaktuppgifter till Maria Eckerwall

Efter att ha spexat på nationerna i Lund och tagit en examen i Internationell Ekonomi, inledde jag mitt yrkesliv på Google i Dublin 2006. Där påbörjade jag även min digitala karriär med startpunkten i Google Ads - några år och företag senare, var jag en av medgrundarna till den digitala marknadsföringsbyrån Topvisible. Under tio år har jag undervisat i Google Ads och Google Analytics och hjälpt hundratals företag med deras annonsering. Sedan 2016 är jag även VD för Topvisible. När jag inte sitter framför datorn umgås jag mest med min familj, hänger i skogen, badar i havet (när det inte är alltför kallt) och gillar att laga mat och baka!

Digital analys är ett område som kommer fortsätta att växa enormt. Även om tekniken har funnits ett tag, är vi fortfarande i ett tidigt skede och har bara skrapat på ytan bland möjligheterna. Behovet av kompetens på marknaden är stort och det finns en värld av nya verktyg och metoder att använda.

Har du några frågor?

image
image

Vanliga frågor och svar

Vi har filmat de vanligaste frågorna kring våra öppna utbildningar inom Business Professional - inkluderat specifika frågeställningar kring DIHM-utbildningarna.

image

Vill du företagsanpassa utbildningen?

Vill du anpassa utbildningen till att matcha ditt företags förutsättningar? Prata med våra affärsutvecklare så hjälper de till att skapa det upplägg ni vill ha.  

Stockholm: Johan Walkendorff tfn: 0730-43 74 76

Stockholm: Petter Lövbom tfn:0726-604298

Väst och Syd : Charlotta Jelkeby tfn: 0705-18 96 42

Relaterade utbildningar

Digital Marketing Goals & Analytics

Kurser
3 dagar  |  Deltid / Parallellt med jobb

Social Media Marketing

Kurser
  |  Deltid / Parallellt med jobb

Digital Marketing

Kurser
4 dagar  |  Deltid / Parallellt med jobb