Hoppa till innehåll
hero1
Alla utbildningar/

Marknadsekonom DIHM

En examen i affärsutveckling på högskolenivå

För att nå högsta nivå inom affärsutveckling krävs både teoretisk expertis och praktisk förmåga. Därför väljer vi lärare med ledande positioner i näringslivet.

Hör vad en av alla marknadsekonomer säger om utbildningen Marknadsekonom DIHM på IHM.

En examen för yrkesverksamma

Marknadsekonom DIHM är en internationellt gångbar examen på universitetsnivå för dig som har eller är på väg in i en kommersiell ansvarsbefattning.

För att du ska ha praktisk nytta av kunskapen du lär dig, förankras utbildningarna i DIHM-paketet till din och de andra deltagarnas affärsverksamheter. Det är viktigt av framförallt två anledningar:

  • Du får en unikt anpassad utbildning formad efter dina mål och erfarenheter
  • Du får en relevant examen som har en direkt koppling till verkligheten

Resultat efter examen

  • Du har avancerad kunskap i affärsutveckling och kan fatta 
    affärsmässigt hållbara affärsbeslut
  • Du kan leda interna och externa affärsutvecklingsprojekt
  • Du har insikt i kopplingen mellan ekonomi, marknadsföring, organisation och ledarskap
  • Du har en internationellt gångbar kvalifikation på högskolenivå (SeQF nivå 6)
  • Visa fler lönsamma resultat.
  • Du kan analysera en affärsutmaning och starta ett relevant affärsutvecklingsprojekt som möter behovet
  • Du kan bedöma ett affärsutvecklingsprojekts genomförbarhet med hänsyn till affärsnytta och risk
  • Du kan kritiskt granska arbetsmetoder och informationsinsamlingar i affärsutvecklingsprojekt utifrån relevanta, sociala, etiska och vetenskapliga aspekter.
  • Du kan redogöra för handlingsalternativ i dialog med beslutsfattare och intressenter (även i internationella sammanhang)
  • Du kan relevanta lagar och känner till aktuell forskning inom affärsutveckling

Vill du veta mer om våra utbildningar?

Testa oss genom att ladda ner en provlektion. Bästa sättet att själv bedöma om innehållet passar dig

Anmälan

Summa:
259.600 kr
Moms:
(exkl. moms)
Anmäl deltagare

Utbildningens slutliga pris kan komma att förändras i kassan beroende på eventuella rabatter, moms och anmälningsavgifter.

Ort och startdatum

Stockholm

  • 30 januari
  • 15 februari

Göteborg

  • 9 februari 2023

Malmö

  • 13 februari 2023

Distans

  • 2 mars
  • 17 april

Omfattning

Fyra terminer, 2 obligatoriska och 2 valfria

Ca 16 tillfällen per termin, ett pass i veckan.

Utöver schemalagd tid tillkommer tid för självstudier och projektarbeten

Avgift

Utbildningsavgift 259 600 kr*
Anmälningsavgift 2 500 kr*
Litteratur ingår

*Vid privatfinansiering är priset inklusive moms, vid företagsfinansierat tillkommer moms

Delbetalning

Vill du delbetala din utbildning?

Läs mer om Wasa kredit

Två sätt att finansiera en Marknadsekonom DIHM

  • Betala nu och få 30 000 kr rabatt på hela studiegången
  • Boka upp alla terminer nu, betala första terminen på 64 900 kr.
    Prissäkra termin 2-4 för 64 900 kr per termin
  • Så här köper du

Kontakta gärna mig

Jag svarar på dina frågor och guidar dig till den utbildning som bäst matchar dina behov.

Alexandrak-hedström-rund-transparent-500x500.png

Alexsandra Hedström
Utbildningsrådgivare

Telefon: 08-657 00 06
E-post: alexsandra.hedstrom@ihm.se

Kursmoment

Välj inriktning

För att examinera dig som Marknadsekonom läser du fyra halvårslånga terminer. Med ett generellt utbildningsprogram och två valbara specialiserade program stärker du din och ditt företags konkurrenskraft inom det område du tycker är mest intressant.

Studietiden rör sig runt 6 timmar i veckan, vanligen 13.00 -19.00 en dag i veckan. Därtill tillkommer studier och övningar vid sidan om lektionstillfällena. Du väljer själv om du vill läsa på din IHM-ort eller digitalt baserat.

Totalt omfattar examen minst 13 delkvalifikationer som fördelas inom de olika utbildningsprogrammen.dihm-terminer-b.jpg

Termin 1: Börja med Business Management

Grunden för att göra rätt affärsval är insikt i vad kunderna vill ha och vad som skapar lönsamhet. Den tryggheten vill vi ge dig som har eller är på väg in i en kommersiell ansvarsbefattning.

Därför inleder vi med Business Management som ger grundläggande förståelse för vad som ingår i en lönsam affärsverksamhet.

Läs mer om Business Management här


Termin 2-3: Välj inriktning

Efter Business Management fördjupar och specialiserar du dina kunskaper med två valfria utbildningar under andra och tredje terminen. Välj  bland dessa:


BUSINESS FINANCE

Kunskap i redovisning, kalkylering, finansiell planering och ekonomistyrning som gör att du kan fatta beslut som får stora finansiella konsekvenser.
Läs mer om Business Finance här

Vill du ha ett smakprov på Business Finance kan du ladda ner en provlektion här


GROWTH & MARKETING STRATEGY

Utveckla dina kunskaper inom varumärkesutveckling, produktutveckling och tjänsteutveckling.
Läs mer om Growth andMarketing Strategy här

Vill du ha ett smakprov på Growth and Marketing Stratgy kan du ladda ner en provlektion här


SALES & MARKETING MANAGEMENT

Skapa marknads- och säljtaktik som driver försäljningen och är affärsmässigt hållbar genom djup förståelse för hur mänsklig påverkan fungerar.
Läs mer om Sales and Marketing här

Vill du ha ett smakprov på Sales and Marketing Management kan du ladda ner en provletion här


PROJEKTLEDNING

Nå dina mål, håll budget och leverera affärsnytta som projektledare genom ny kunskap inom ledarskap och kommunikation.
Läs mer om Projektledning här

Vill du ha ett smakprov på Projektledning kan du ladda ner en provlektion här


VERKSAMHETSSTYRNING

Fördjupa din förmåga att leda, styra och utveckla en verksamhet på operativ ledningsnivå.
Läs mer om Verksamhetsstyrning här

Vill du ha ett smakprov på Verksamhetsstyrning kan du ladda ner en provlektion här

Samtliga utbildningar kan läsas separat.


Termin 4: AVSLUTA MED STRATEGIC BUSINESS DEVELOPMENT

I den sista terminen tränar du dig i att metodiskt driva affärsutvecklingsprojekt kring nya eller befintliga affärsmöjligheter i din verksamhet.

Affärsutvecklingsprojektet är det avgörande testet för dina kunskaper inom professionell affärsutveckling.

Läs mer om Strategic Business Development här

Dina utbildningsval för termin 2 och 3, samt när och hur du vill genomföra dina fortsatta studier planeras i nära dialog med våra rådgivare efter din första termin.

image

Testa dina framtidsmöjligheter

Vill du utvecklas som marknadschef, försäljningschef, ekonomichef eller VD.

Gör vårt test och se vilka steg som kan ta dig vidare.

image

Business Management

  • Ger dig förmågan att fatta välgrundade affärsmässigt och långsiktigt hållbara beslut. 
  • Hur affärsmodellen blir konkurrenskraftig 
  • Kopplingen mellan ekonomi, marknadsföring, organisation och ledarskap.

 

Business Management är vår mest populära utbildning!

Så kan du köpa din DIHM-examen

Betala alla 4 utbildningar nu och få 30.000 kr i rabatt

Du använder du följande rabattkod i varukorgen när du har valt vilken Business managemnet-start du vill gå. Rabattkod: BETALA-NU

Prissäkra framtida utbildningar men betala enbart en termin nu

För att säkerställa att dina kommande utbildningar inte prishöjs kan du anmäla dig till alla starter och använda rabattkoden:  BETALA-PER-TERMIN.

Då betalar du endast för din Business Management- utbildning nu men slipper eventuella prishöjningar de kommande 5 åren. Med andra ord kommer resterande tre att kosta 64 900 kr oavsett deras aktuella pris när du går dem.

Har du några frågor?

image
image

Vanliga frågor och svar

Vi har filmat de vanligaste frågorna kring våra öppna utbildningar inom Business Professional - inkluderat specifika frågeställningar kring DIHM-utbildningarna.

image

Vill du företagsanpassa utbildningen?

Vill du anpassa utbildningen till att matcha ditt företags förutsättningar? Prata med våra affärsutvecklare så hjälper de till att skapa det upplägg ni vill ha.