Inbound Marketing B2B | Företagsexempel

Optimera er förmåga för marketing mot företag
Kombinera dina kanaler
Nå ut till rätt företagskunder
Optimera era arbetsprocesser
Den här utbildningen är utformad för att ge dig inom B2B de färdigheter du behöver för att framgångsrikt planera, genomföra, analysera och optimera marknadsföringen i er verksamhet.

Strategisk förmåga inom B2B avgör ert resultat

Inbound Marketing innebär att skapa affärsmässig attraktionskraft, så att kunderna söker upp dig istället för tvärtom - vilket är en väl beprövad strategi för effektivisera marknadsföringsarbetet.

Denna distanskurs ger dig de verktyg och expertkunskaper du behöver för att leda och genomföra en framgångsrik Inbound Marketing-strategi för er verksamhet.

Resultat efter utbildningen

  • Förståelse för grundprinciperna för Inbound Marketing
  • Utveckling av en inbound marketing-strategi för B2B-verksamhet
  • Användning av digitala verktyg för att generera leads
  • Optimerad målgruppsdefinition och segmentering
  • Taktisk SEO för ökad synlighet på sökmotorer
  • Skapande av effektiva landningssidor och formulär som konverterar
  • Integrering av Inbound Marketing med övriga marknadsföringskanaler

Målsättningen med det första momentet är att ge dig strategisk kunskap och de färdigheter som krävs för att på strategisk nivå säkerställa att dina inbound marketing-insatser är effektiva och resultatdrivna.

Vidare kommer vi fokusera på resurser och planering, och ge dig en förståelse för vilka resurser som krävs och hur du skapar en långsiktig plan för inbound marketing-insatserna.

Du kommer också få en djupgående förståelse för målgrupper och personas, vilket är en avgörande faktor för att skapa en effektiv inbound marketing-strategi.

I utbildningen kommer du säkra förståelsen för den digitala kundresan och hur inbound marketing kan användas för att påverka beslutsprocessen. Du kommer att lära dig att utveckla en kanalstrategi för att nå och engagera målgruppen på de platser där de befinner sig online.

Du kommer även att lära dig metodik inom Content marketing, exempelvis Topic Clustering, som säkerställer att innehåll som skapas och publiceras är värdefullt, engagerande och konverterar målgruppen. Slutligen kommer du att lära sig att utveckla en långsiktig innehållsstrategi som följer kundresan och stödjer affärsmålen.

Detta moment fokuserar på Marketing Automation och vilka processer som måste fungera för ett optimerat resultat. Du lär dig bland annat att arbeta med lead nurturing på strategisk nivå.

Lead scoring är också en viktig del av detta moment som hjälper dig att bedöma och prioritera leads baserat på kunders potential och intresse. Du får också ta del av effektiv way-of-working med email-marknadsföring och strategier för att skapa relevant och engagerande innehåll.

En viktig del i detta moment är även att säkra hur KPI:er ska användas för att mäta och övervaka resultaten av dina marknadsföringsinsatser.

Huvudlärare

Magnus Äng

Lärare på IHM i Malmö

– Jag pluggade på IHM och gick ut med toppbetyg. Under de två åren hittade jag min egen studieteknik. Jag tog hem ett gäng stora blädderblocksark, dom man ofta ser i konferensrum och tapetserade hela min lägenhet med dem.

Det här är en företagsanpassad utbildning och kan inte köpas av privatkund.

Låter den här utbildningen intressant för ditt företag?

IHM:s erbjudande till företag är optimerad för att effektivisera framtagning, genomförande och analys av utbildningssinsatser - insatser som anpassas efter varje kunds förutsättningar och målbild.

För att uppnå högsta möjliga resultat använder vi oss av en mix av forskningsbaserade modeller och dynamiskt utbildningsinnehåll inramat av erfarna handledare med fokus på praktiskt tillämpning.

Kontakta gärna mig så berättar jag mer om hur denna utbildning kan anpassas efter era specifika förutsättningar.

Annelie Nordström rund.jpg

Annelie Nordström

Telefon: 031-335 20 50
E-post: annelie.nordstrom@ihm.se