Hoppa till innehåll

Ecom: Konverteringsoptimering

Dagens digitala kunder genererar floder av data och företag som inte lyckas ta hand om datan kommer bli omsprungna av konkurrenter. Konverteringsoptimering innebär att man lyfter ut och analyserar den värdefulla datan kunden lämnar efter sig online - för att sedan optimera kundresan och skapa tillväxt baserad på fakta istället för på gissningar.

Ecom: Konverteringsoptimering

Erbjudande just nu - Välj 2 kurser och få 10 % rabatt.

Erbjudandet gäller endast fram till den 31/12 (DIHM+ är exkluderat)

SÄLJ MER- LÄR DIG KONVERTERINGSOPTIMERING I PRAKTIKEN

Konkurrensen om kundernas uppmärksamhet är i dagsläget enorm. Som e-handlare eller marknadsförare har man inte råd att fråga hur det gick, man måste fråga hur det går just nu och vad man bör göra för att det ska gå ännu bättre. Konverteringsoptimering (CRO) handlar om att öka värdet av det man skapar genom att på ett strukturerat sätt arbeta med kundinsikter, experimentera, mäta och lära sig.

Grundläggande kunskaper i konverteringsoptimering är inte bara relevant för att optimera sin webbplats utan också för att få ut maximal effekt av sin kommunikation och mediainvestering. Är det rätt längd på copyn? Fungerar bilden med modell eller utan modell? Uppfattar kunden värdet? Förmedlas rätt känsla?

IHM har tillsammans med Ehandel.se och Ehandel Academy skapat denna 3 dagars fördjupningskurs i konverteringsoptimering.

Detaljerad information

  • Ort och startdatum

    • Stockholm, 2020-05-04
    • Göteborg, 2020-05-14
  • Kurstillfällen

    • Stockholm: 4-5 maj + 4 juni
    • Göteborg: 14-15 maj + 15 juni
  • Omfattning

    • 3 heldagar, kl. 09.00-16.30
  • Avgift

    • 18 900 kr exkl. moms
      23 625 kr inkl. moms
      Lunch och fika ingår i avgiften.

För vem?

Kursen riktar sig till Head of E-commerce, E-commerce managers, Digitala marknadsförare och andra roller inom e-handel och marknadsföring som vill optimera sin webbplats och nå ökad försäljning.

Förkunskaper

Grundläggande kunskaper i Digital Marknadsföring och Webbanalys.

Kursen kan med fördel ses som en förtsättningskurs till IHM:s Digital Marknadsföring och/eller Digital Marketing Goals & Analytics.

Resultat efter utbildningen

Du får med dig en en djupare förståelse för arbetsprocessen, webbpsykologi och neuromarketing. Du får praktiskt arbeta med metoder och verktyg för att genomföra experiment som exempelvis A/B-tester och användartester. Du kommer att få lära er att sätta upp ett skarpt A/B-test i Google Optimize som ni analyserar och utvärderar. Google Optimize är en del av Google Analytics och är ett gratis verktyg. Genom att arbeta med gemensamma case kommer deltagarna få relevant kunskap som de direkt kan applicera i sina verksamheter.

Kursens huvuddelar

Kursen består av 3 heldagar. Under det första kurstillfället går vi genom grunden i konverteringsoptimering och processen. Vi går ingenom webbpsykologi och hur vi fattar våra beslut. Vi kommer också genomföra olika typer av användartest.

Under dag 2 arbetar vi med att prioritera idéer och formulera hypoteser, vi går igenom hur Google Optimize fungerar och sätter upp ett A/B-test.

Vi gör sedan ett uppehåll på 5 veckor för att samla in datan och träffas därefter för det sista kurstillfället. Då analyserar vi testet och lär oss skapa en handlingsplan utifrån den analys vi gjort.

DAG 1:

  • Introduktion till konverteringsoptimering
  • Introduktion till processen
  • Neuromarketing
  • Webbpsykologi & Triggers
  • Kombinera kvalitativ & kvantitiativ data
  • Genomföra användartest

DAG 2:

  • Prioritera idéer och skapa hypoteser
  • Introduktion A/B-tester
  • Google Optimize
  • Implemetera A/B tester

DAG 3:

  • Analysera eget A/B-test
  • Skapa handlingsplan utifrån analys
  • Presentera resultat

Anpassa ditt köp

Se priser som:
Summa:
18.900 kr
Moms:
(exkl. moms)

Utbildningens pris kan komma att förändras i nästa steg beroende på eventuella rabatter eller tillkommande anmälningsavgifter.

image

Handledare Sophia Båge

Sophia är grundare och E-handelsstrateg på ehandelsstudion Creative Unit, specialicerade på Dataanalys, Growth Marketing och E-Commerce Merchandising. Sophia brinner för digital affärsutveckling. Med sig har hon drygt 20-års års erfarenhet av att utveckla kunders digitala affärer och e-handel med data som stöd.

image

Hur kan konverteringsoptimering påverka din verksamhet?

"Genom att arbeta med optimering och experiment kommer du lära dig snabbare än dina konkurrenter vad som driver tillväxt. Lyckas du sedan implementera dessa lärdomar i din verksamhet så kommer det skapa en enorm konkurrensfördel."