Hoppa till innehåll

Ecom: Konverteringsoptimering- Nu på distans!

Dagens digitala kunder genererar floder av data och företag som inte lyckas ta hand om datan kommer bli omsprungna av konkurrenter. Konverteringsoptimering innebär att man lyfter ut och analyserar den värdefulla datan kunden lämnar efter sig online - för att sedan optimera kundresan och skapa tillväxt baserad på fakta istället för på gissningar.

Ecom: Konverteringsoptimering- Nu på distans!

Erbjudande just nu - Välj 2 korta kurser och få 10 % rabatt. (DIHM+ är exkluderat)

Sophia Båge, handledare på utbildningen E-com konverteringsoptimering berättar om utbildningen

SÄLJ MER- LÄR DIG KONVERTERINGSOPTIMERING I PRAKTIKEN

Konkurrensen om kundernas uppmärksamhet är i dagsläget enorm. Som e-handlare eller marknadsförare har man inte råd att fråga hur det gick, man måste fråga hur det går just nu och vad man bör göra för att det ska gå ännu bättre. Konverteringsoptimering (CRO) handlar om att öka värdet av det man skapar genom att på ett strukturerat sätt arbeta med kundinsikter, experimentera, mäta och lära sig.

Grundläggande kunskaper i konverteringsoptimering är inte bara relevant för att optimera sin webbplats utan också för att få ut maximal effekt av sin kommunikation och mediainvestering. Är det rätt längd på copyn? Fungerar bilden med modell eller utan modell? Uppfattar kunden värdet? Förmedlas rätt känsla?

IHM har tillsammans med Ehandel.se och Ehandel Academy skapat denna 3 dagars fördjupningskurs i konverteringsoptimering.

HUR FUNKAR DET ATT LÄSA PÅ DISTANS?

Precis som i klassrum får du:

  • En nära kontakt med lärare och andra deltagare genom mindre grupper
  • Möta personer i samma situation som dig själv och dela erfarenheter och utmaningar
  • En teknik anpassad för diskussioner i smågrupper, interaktion med läraren och en klassrumsupplevelse genom skärmen

Detaljerad information

  • Ort och startdatum

    • Göteborg, 2020-11-04
  • Kurstillfällen

    • DISTANS: 4-5 november + 15 december
  • Omfattning

    • 3 heldagar, kl. 09.00-16.30
  • Avgift

    • 18 900 kr exkl. moms
      23 625 kr inkl. moms

För vem?

Kursen riktar sig till Head of E-commerce, E-commerce managers, Digitala marknadsförare och andra roller inom e-handel och marknadsföring som vill optimera sin webbplats och nå ökad försäljning.

Förkunskaper

Grundläggande kunskaper i Digital Marknadsföring och Webbanalys.

Kursen kan med fördel ses som en förtsättningskurs till IHM:s Digital Marknadsföring och/eller Digital Marketing Goals & Analytics.

Resultat efter utbildningen

Du får med dig en en djupare förståelse för arbetsprocessen, webbpsykologi och neuromarketing. Du får praktiskt arbeta med metoder och verktyg för att genomföra experiment som exempelvis A/B-tester och användartester. Du kommer att få lära er att sätta upp ett skarpt A/B-test i Google Optimize som ni analyserar och utvärderar. Google Optimize är en del av Google Analytics och är ett gratis verktyg. Genom att arbeta med gemensamma case kommer deltagarna få relevant kunskap som de direkt kan applicera i sina verksamheter.

Kursens huvuddelar

Kursen består av 3 heldagar. Under det första kurstillfället går vi genom grunden i konverteringsoptimering och processen. Vi går ingenom webbpsykologi och hur vi fattar våra beslut. Vi kommer också genomföra olika typer av användartest.

Under dag 2 arbetar vi med att prioritera idéer och formulera hypoteser, vi går igenom hur Google Optimize fungerar och sätter upp ett A/B-test.

Vi gör sedan ett uppehåll på 5 veckor för att samla in datan och träffas därefter för det sista kurstillfället. Då analyserar vi testet och lär oss skapa en handlingsplan utifrån den analys vi gjort.

DAG 1:

  • Introduktion till konverteringsoptimering
  • Introduktion till processen
  • Neuromarketing
  • Webbpsykologi & Triggers
  • Kombinera kvalitativ & kvantitiativ data
  • Genomföra användartest

DAG 2:

  • Prioritera idéer och skapa hypoteser
  • Introduktion A/B-tester
  • Google Optimize
  • Implemetera A/B tester

DAG 3:

  • Analysera eget A/B-test
  • Skapa handlingsplan utifrån analys
  • Presentera resultat

Anpassa ditt köp

Se priser som:
Summa:
18.900 kr
Moms:
(exkl. moms)

Utbildningens pris kan komma att förändras i nästa steg beroende på eventuella rabatter eller tillkommande anmälningsavgifter.

Lägg i varukorgen Lägg i varukorgen

Har du frågor? Kontakta mig gärna så hjälper jag dig!

Kontaktuppgifter till Carolina Elmqvist

Roll: Utbildningsrådgivare

Telefon: 031-335 20 05

image

Guide: 10 tips för att öka konverteringsgraden

Ladda ner guiden för att ta del av 10 tips som hjälper dig att öka konverteringsgraden

image

Hur kan konverteringsoptimering påverka din verksamhet?

"Genom att arbeta med optimering och experiment kommer du lära dig snabbare än dina konkurrenter vad som driver tillväxt. Lyckas du sedan implementera dessa lärdomar i din verksamhet så kommer det skapa en enorm konkurrensfördel."

image

Handledare Sophia Båge

Sophia är grundare och E-handelsstrateg på ehandelsstudion Creative Unit, specialicerade på Dataanalys, Growth Marketing och E-Commerce Merchandising. Sophia brinner för digital affärsutveckling. Med sig har hon drygt 20-års års erfarenhet av att utveckla kunders digitala affärer och e-handel med data som stöd.

;