Hoppa till innehåll
hero1
Utbildningar/

Digital Marketing

Om utbildningen

IHM Digital Marketing ger dig kunskap att kunna ta korrekta beslut på strategisk nivå. Du får konkreta verktyg för att öka företagets digitala närvaro och ta kommunikationen hela vägen från strategi till konvertering och optimering.

För dig som vill ligga i framkant

Inom digital marknadsföring ställs alla företag inför samma frågeställningar och har tillgång till samma verktyg. Oavsett om du är egenföretagare eller arbetar inom en stor organisation, har en operativ eller ledande roll, så är Digital Marketing en kurs för dig.

Du får grundläggande kunskaper i digital marknadsföring och får lära dig metodik och det senaste inom verktyg och teknik för att kunna börja optimera företagets digitala marknadsföring.

cca-digmark-distans-02-960x480.jpg

Digital marknadsplan och agil budget

I den digitala världen skapas resultat genom kontinuerlig uppföljning, analys och utvärdering. Syftet med IHM Digital Marketing är att du ska lära dig allt du behöver veta för att optimera den digitala marknadsföringen. Du ska kunna förstå och använda de verktyg som finns på marknaden och hur de kan integreras för bästa effekt.

  • Har du redan grundkunskaperna i digital marknadsföring och vill bygga vidare?
    Då kan du välja fördjupningskursen Goals & Analytics. Du får kunskap i att sätta digitala mål utifrån övergripande affärsmål och färdigheter inom mätning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försäljning.
  • Paketpris Digital Marketing och fördjupning Goals & Analytics
    Köper du båda kurserna vid ett och samma tillfälle får du rabatt. Ditt pris blir då 37.620 kr exkl. moms för båda (ord. pris 41.800 kr). Läs mer om paketpriset.

Hur funkar det att läsa på distans?

Precis som i klassrum får du:

  • En nära kontakt med lärare och andra deltagare genom mindre grupper
  • Möta personer i samma situation som dig själv och dela erfarenheter och utmaningar
  • En teknik anpassad för diskussioner i smågrupper, interaktion med läraren och en klassrumsupplevelse genom skärmen
  • Ta reda på vad tidigare deltagare tycker om att läsa på distans'

Resultat efter utbildningen

  • Förståelse för det digitala ekosystemet samt hur olika moment samverkar
  • Kunskap kring hur marknadsföring används inom de vanligaste digitala kanalerna
  • Kunna analysera och förstå digitala konsumentbeteenden
  • Kunna tillämpa mätbegrepp samt formulera mål och nyckeltal för digitala aktiviteter som linjerar med övergripande affärsmål.
  • Kunna behärska och förstå system/verktyg som bidrar till utveckling av den digitala närvaron
  • Kunna förstå och arbeta med ett agilt förhållningssätt och förstå hur det påverkar arbetsprocess, budget och planering
  • Kunna identifiera kundresan och se till att rätt målgrupp serveras med rätt innehåll vid rätt tidpunkt
  • Kunna ta fram en digital strategi med fokus på mål, målgrupper, kanaler samt innehåll
  • Kunna förstå, tolka samt analysera tillgängliga data för att kunna mäta effekt och bedriva ett förbättringsarbete av sina digitala aktiviteter.
  • Kunna ge förslag baserade på data rörande komplexa affärsbeslut kring ökad trafik, konvertering, försäljning och lönsamhet
  • Kunna kravställa samt utvärdera digitala leverantörer
  • Förstå vikten av att kombinera innehåll och budget för räckvidd
  • Förstå samt lära sig terminologin inom digitala marknadsföring

Anmälan

Summa:
22.900 kr
Moms:
(exkl. moms)
Anmäl deltagare

Utbildningens slutliga pris kan komma att förändras i kassan beroende på eventuella rabatter, moms och anmälningsavgifter.

Ort och startdatum

Distans

  • 5 oktober
  • 27 oktober

Stockholm

  • 17 november 2021

Göteborg

  • 1 december 2021

Kurstillfällen

Distans: 8-9 september + 23-24 september (Få platser kvar)

Distans: 5-6 oktober + 20-21 oktober

Distans: 27-28 oktober + 10-11 november

Stockholm: 17-18 november + 1-2 december

Göteborg: 1-2 december + 15-16 december

Omfattning

4 heldagar, kl. 09.00-16.30

Utbildningen är uppdelad i 2 + 2 dagar.

Den största delen av utbildningen kommer att förläggas under lektionstid men du förväntas göra ett digitalt kunskapstest som certifierande moment.

Avgift

22 900 kr exkl. moms

28 625 kr inkl. moms

Paketpris Digital Marketing och fördjupning Goals & Analytics

Köper du båda kurserna vid ett och samma tillfälle blir priset 37.620 kr exkl. moms (ord. Pris 41.800 kr).

Kontakta mig gärna

Jag svarar på dina frågor och guidar dig till rätt utbildning

alexsandra_1500x1500.jpg

Alexsandra Hedström - Utbildningsrådgivare

Telefon: 08-657 00 06
E-post: alexsandra.hedstrom@ihm.se

Utbildningens kursmoment

DAG 1: PLANERING & ARBETSSÄTT

Under dag 1 lägger vi ut spelplanen för digital marknadsföring och går igenom dess grundkomponenter. Du lär dig vilka delar det digitala ekosystemet innehåller, hur de hänger ihop och vilka synergieffekter som kanalerna kan generera. Vi går igenom vikten av att jobba med ett agilt arbetssätt och vilka effekter det har på arbetsprocessen, budget och resultat. Vi går också igenom de centrala delarna som krävs för att skapa bra digitala aktiviteter samt hur man konkretiserar affärsmål i digitalt mätbara och relevanta nyckeltal.

  • Det digitala ekosystemet
  • Agilt förhållningssätt
  • Målgrupp, aktivitet, innehåll
  • Key Performance Indicators (KPI:er)
  • Digitalt mätbara nyckeltal
  • Goal funnel
  • Det digitala landskapet och dess förändringar
  • Google Analytics

DAG 2: IMPLEMENTERING & VERKTYG

Dag 2 konkretiserar vi det digitala landskapet och dess centrala aktiviteter. Vi skapar förståelse för vikten av att arbeta med såväl de organiska som betalda kanalerna, och börjar gå igenom de relevanta komponenter och verktyg som finns inom digital marknadsföring med syfte att skapa förståelse för samt praktisk kunskap inom de olika delarna. Du lär dig även vilket innehåll som är bäst anpassat till vilken kanal, och hur man kan publicera relevant och engagerande innehåll.

  • Sökordsoptimering (SEO)
  • Sökordsanalys
  • Content Marketing
  • Omvärldsbevakning
  • Kanalanpassat innehåll
  • Content Creation
  • Paid vs earned interaction
  • Sökordsannonsering
  • Display
  • Keyword Planner
  • Programmatic
  • Google Trends, Google Adwords, Google Alerts, Google Search Console
  • Quality Score
  • Dynamic Keyword Insertion

DAG 3: IMPLEMENTERING & VERKTYG (fortsättning)

Den tredje dagen fortsätter vi den teoretiska och praktiska genomgången av centrala digitala aktiviteter. Du lär dig hur sociala medier kan användas till att driva konvertering och hur man praktiskt genomför relevanta aktiviteter i respektive kanal, hur man bör jobba med remarketing och tar upp branschledande verktyg.

  • Facebook Ads Manager, Facebook Business Manager, Facebook Insights
  • A/B Testing
  • Remarketing
  • LinkedI Campaign Manager
  • Twitter Ads Manager
  • Snapchat
  • Begrepp såsom CPM, CTR, CPA, CRO, CPV, CPE, CPC
  • Email Marketing
  • Marketing Automation
  • Lead Nurturing
  • Subscriber Capture & Maintenance

DAG 4: STRATEGI & UTVÄRDERING

Den fjärde och avslutande dagen fokuserar vi på hur man ser till att strategiskt planera för samt följa upp, analysera och agera på de digitala aktiviteter vi gått igenom under Dag 2 och 3. Du lär dig hur man praktiskt använder de ledande analysverktygen, vad som är relevant att mäta, samt hur man utvärderar en besökares beteende. Vi går även kundresans olika steg och hur man ser till att nå kunden genom hela resan och jobbar med konverteringsoptimering i resp. steg.

  • Google Analytics
  • Analys och mätning
  • Webbanalys
  • Konverteringsoptimering
  • LIFT-modellen
  • On-Page Optimization
  • Landningssidor
  • UTM-tracking
  • Kundresan och dess oika steg
  • Goal funnel optimization
  • Kravställning mot digitala leverantörer
  • Målgruppssegmentering
  • Reporting

HUR VASS ÄR DU PÅ DIGITAL MARKNADSFÖRING?

image

Webinar: Innehåll och Räckvidd

Lärare Max Wimnell ger ett smakprov ur kursen Digital Marketing med fokus på innehåll och räckvidd.

Huvudlärare på kursen

Kontaktuppgifter till Max Wimnell

Co founder av den digitala marknadsföringsbyrån Vekst. Han har mångårig erfarenhet inom den digitala världen där han arbetat brett med både B2B och B2C-bolag för att hjälpa dem att utveckla sin digitala marknadsföring. Max har många specialistkunskaper, men det han framförallt brinner för är att strategiskt stödja och utveckla organisationer i förändringsprocesser.

Kontaktuppgifter till Peter Stopp

CEO på den digitala marknadsföringsbyrån Vekst. Han har en gedigen bakgrund inom marknadsförings- och contentvärlden där han framgångsrikt drivit flera bolag under årens gång. Dessa erfarenheter har gett Peter ett brett kunnande inom allt från företagsutveckling till att skapa effektdrivande marknadskommunikation digitalt. Peters stora specialistkunskap ligger i att kunna förstå en organisations behov och att skapa största möjliga effekt i alla lägen, oavsett om det rör sig om organisationsförändringar eller digitala kampanjer.

Kontaktuppgifter till Petter Nyberg

Digital Strateg på den digitala marknadsföringsbyrån Vekst. Han har under årens gång byggt upp en gedigen erfarenhet inom allt från innehållsproduktion till digital marknadsföring och analys för såväl stora som mindre företag inom både B2B och B2C. Det Petter brinner allra starkast för och som också är hans vassaste specialistkompetens, är digital mätning och analys med fokus på optimering och effekt.

Fler röster om digital Marketing

Kontaktuppgifter till Anna Norgren

Roll: Marknadskoordinator - Liber

Kursen är superbra och väldigt konkret! När jag kommer till kontoret dagen efter kursen har det väckts många nya tankar. Jag tycker kursen håller väldigt hög kvalitet och känns väldigt relevant. Jag uppskattar att gå kurser där man träffar andra som sitter med samma frågor och det är ett väldigt bra forum på det sättet – det finns dessutom tid för frågor. Jag gillar också blandningen av konkreta fakta och att själv få jobba i verktygen - läraren står inte bara och föreläser utan vi får testa verktygen på riktigt

Kontaktuppgifter till Andreas Folkesson

Roll: Digital communicator - XL Bygg

Jag jobbar med digital marknadsföring idag och är i mångt och mycket självlärd. Jag gick kursen för att få en teoretisk grund att stå på och fördjupa mina kunskaper inom det digitala landskapet, kanaler och verktyg. När jag läste kursinnehållet innan jag registrerade mig kändes det övermäktigt, att få in så mycket under fyra dagar. Trots det lyckades kursledaren, på ett pedagogiskt sätt, väldigt bra med paketeringen. Jag rekommenderar alla digitala marknadsförare den här kursen som vill få en stabil grund att stå på!

Kontaktuppgifter till Pernilla Zahn

Roll: Kommunikationsspecialist på PostNord

"Jag valde att gå IHM Digital Marketing för jag behövde en bättre digital plattform att stå på i min nuvarande arbetsroll. En insikt jag tar med mig från utbildningen är att alltid vara intresserad utav den nya utvecklingen och våga testa sig framåt, för att nå det bästa resultatet. Sätt upp mål, testa och analysera, vad som passar bäst för dina kunder och ditt företag. Utbildningen var en bra mix av teori och praktiska övningar med många bra diskussioner, på en nivå som passade alla elever beroende på tidigare kunskapsnivå. Så efter avslutad utbildning kände jag själv att jag fick en bredare kunskap och förståelse av de digitala kommunikationskanalerna."

Kontaktuppgifter till Sandra Fjällström

Roll: Marknadschef Grand Parfymeri

"I en tid där ”allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras” är det väldigt viktigt att hänga med på det senaste. Jag lärde mig väldigt mycket under den här kursen, men en av de viktigaste sakerna vi pratade om var den iterativa processen där digital marknadsföring ger möjligheter till en större flexibilitet genom att justera och redigera under kampanjens gång, exempelvis daglig mätning i Google Analytics och justera kampanjen beroende på vilka kanaler eller sökord som levererar bäst resultat. Detta är något jag gärna vill lära mig mer om!"

Kontaktuppgifter till Elin Vigre Steineck

Roll: Marketing Manager, KåKå AB

"Tidigare har jag mest gått på information från Mediebyråer, utan att jag egentligen har förstått hur mycket information man kan söka själv. Men nu förstår jag den digitala kartan lite mer ingående, vilket gör att jag kan söka information på egen hand, vilket förhoppningsvis kommer att leda till ett mer effektivt digitalt arbetet framöver."

Kontaktuppgifter till Jennie Mikaelsson

Roll: Marknadskoordinator, Segers Fabriker AB

"Jag är jättenöjd med kursen. Kursen var mycket intensiv men samtidigt väldigt givande och har gett mig de kunskaper jag behövde för att sätta igång och använda mig av digital marknadsföring i min vardag. Jag har redan nu tagit med mig massor av insikter kring hur man ska tänka och agera. Många av standardprogrammen, som exempelvis Google Analytics, kan vara överväldigande när man inte har arbetat i dom sedan innan. Kursen har gett mig en bra start när jag nu har satt igång."

image

5 områden som gör dig attraktiv på arbetsmarknaden!

Är du en fena på digital marknadsföring? Har du precis den kompetens som efterfrågas? Då är du superhet på marknaden!

Har du fler frågor?

Vi vill gärna hjälpa dig rätt. Ring, maila, chatta eller boka en tid när du vill ha kontakt

image

Företagsanpassa utbildningen

Vill du skräddarsy ett upplägg som passar just ditt företag?
Alla våra utbildningar går att anpassas efter just dina förutsättningar. Vill ni ha en egen grupp eller vill ni att vi ska vara på plats hos er, vill ni ha fler moment eller andra moment? Prata med våra affärsutvecklare så hjälper de till att skapa det upplägg ni vill ha.  

Region Stockholm
Kontakta Johan Walkendorff  tfn: 0730-43 74 76

Region Väst och Syd
Kontakta Charlotta Jelkeby, tfn: 0705-18 96 42

Vanliga frågor och svar

Vi har samlat de vanligaste frågorna kring våra öppna utbildningar inom Business Professionals - inkluderat specifika frågeställningar kring DIHM-utbildningarna

hero1

Ta del av frågor och svar

Ta mig till FAQ-sidan

Relaterade utbildningar

E-commerce Manager

80 veckor  |  Heltid

Innovation & Business Growth

Kurser
5 dagar  |  Deltid / Parallellt med jobb

Digital Marketing Goals & Analytics

Kurser
3 dagar  |  Deltid / Parallellt med jobb