Hoppa till innehåll
hero1
Utbildningar/

Digital Marketing

IHM Digital Marketing får du kunskapen som krävs för att möta dagens digitala marknad och kunder. Du lär dig konkreta verktyg och metoder som tar företagets digitala närvaro och kommunikation hela vägen från strategi till konvertering och optimering.

Optimera er marknadsföring

I den digitala affärsvärlden skapas ditt resultat utifrån kontinuerlig analys och uppföljning av kundernas beteende i dina olika kanaler - det rör hemsida, social media, mailbearbetning, displayannonsering, sökmotoroptimering och mycket mycket mer.

Med utbildningen Digital Marketing lägger du grunden för detta arbete, där alla actions ska samverka för att skapa den mest effektiva digitala kundresan.


För vem passar utbildningen?

Utbildningen är lämplig oavsett om man befinner sig i en strategisk eller operativ roll. Lektionerna är utformade för att ge grundläggande förståelse för Digital Marketing, så den gemensamma nämnaren för våra deltagare är att man befinner sig i ett tidigt skede av sin resa mot heltäckande förståelse.


Resultat efter utbildningen

  • Förståelse för det digitala ekosystemet och insikt i hur olika arbetsmoment, verktyg, kanaler och plattformar samverkar
  • Analysförmåga för att kunna mäta och förstå dina kunders beteende på dina digitala plattformar och kanaler
  • Förståelse för de vanligaste systemen och verktygen som hjälper er att utveckla er digitala närvaro
  • Kunskap kring det agila förhållningssättet och hur det kan påverka arbetsmetodik, budget och resultat.
  • Förmåga att identifiera alla steg i kundresan och utifrån dem servera rätt målgrupp med rätt innehåll vid rätt tidpunkt
  • Praktisk kunskap i hur man skapar och upprätthåller en digital affärsstrategi
  • Förståelse för hur man arbetar med kravställning och utvärdering av externa digitala leverantörer
  • Förståelse för terminologin inom digital marknadsföring

Anmälan

Summa:
24.900 kr
Moms:
(exkl. moms)
Anmäl deltagare

Utbildningens slutliga pris kan komma att förändras i kassan beroende på eventuella rabatter, moms och anmälningsavgifter.

Ort och startdatum

Distans

  • 5 september
  • 4 oktober

Göteborg

  • 10 oktober 2022

Stockholm

  • 13 oktober 2022

Malmö

  • 21 november 2022

Kurstillfällen

Distans: 5-6 september + 19-20 september 2022

Distans: 4-5 oktober + 18-19 Oktober 2022

Göteborg: 10-11 oktober + 24-25 oktober 2022

Stockholm: 13-14 oktober + 27-28 oktober 2022

Malmö: 21-22 november + 5-6 december 2022

Omfattning

4 heldagar, kl. 09.00-16.30

Utbildningen är uppdelad i 2 + 2 dagar.

Den största delen av utbildningen kommer att förläggas under lektionstid men du förväntas göra ett digitalt kunskapstest som certifierande moment.

Avgift

24 900 kr exkl. moms

31 125 kr inkl. moms

Kontakta gärna mig

Jag svarar på dina frågor och guidar dig till den utbildning som bäst matchar dina behov.

Elisabet-ek-rund-transparent-500x500.png

Elisabet Ek
Utbildningsrådgivare

Telefon: 040-601 23 08
E-post: elisabet.ek@ihm.se

Kursmoment

DAG 1: PLANERING & ARBETSSÄTT

 

Denna dag lägger vi ut spelplanen för digital marknadsföring och går igenom dess grundkomponenter. Du lär dig vilka delar det digitala ekosystemet innehåller, hur de hänger ihop och vilka synergieffekter som kanalerna kan generera. Vi går igenom vikten av att jobba med ett agilt arbetssätt och vilka effekter det har på arbetsprocessen, budget och resultat.

  • Det digitala ekosystemet
  • Mål & mätning
  • Agilt förhållningssätt
  • Taktisk plan
  • Kundresan
  • Native
  • Email

DAG 2: SEARCH MARKETING

 

Under dagen konkretiserar vi det digitala landskapet och dess centrala aktiviteter. Vi skapar förståelse för vikten av att arbeta med såväl de organiska som betalda kanalerna, och börjar gå igenom de relevanta komponenter och verktyg som finns inom digital marknadsföring med syfte att skapa förståelse för samt praktisk kunskap inom de olika delarna.

  • Sökmotoroptimering (SEO), övning
  • Sökmotorannonsering (SEM)
  • Display
  • Remarketing

DAG 3: SOCIALA MEDIER

 

Under denna dag fortsätter vi den teoretiska och praktiska genomgången av centrala digitala aktiviteter. Du lär dig hur sociala medier kan användas till att driva konvertering och hur man i praktiken genomför relevanta aktiviteter i respektive kanal.

  • Annonsering i sociala medier
  • Facebook & Instagram
  • Linkedin
  • Övriga sociala kanaler
    • Pinterest
    • Twitter
    • Snapchat
    • TikTok
  • YouTube
  • Influencer Marketing
  • Remarketing

DAG 4: STRATEGI & UTVÄRDERING

 

Den avslutande dagen fokuserar vi på hur man ser till att strategiskt planera för samt följa upp, analysera och agera på de digitala aktiviteter vi gått igenom under dag 2 och 3. Du lär dig hur man praktiskt använder de ledande analysverktygen, vad som är relevant att mäta, samt hur man utvärderar en besökares beteende. Vi går även igenom kundresans olika steg och hur man ser till att nå kunden under hela resans gång.

  • Konverteringsoptimering
  • Webbanalys
  • Spårning
  • Struktur & Process
  • Innehåll & Kundresa
  • Planering & Rapportering

Under utbildningsdagarna varvar vi teoretiska genomgångar med praktiska övningar och case. Du som deltagare kommer vara en aktiv deltagare i erfarenhetsutbytet och kunskapsbyggandet.

10 % rabatt

Dra av 10 % När du köper två utbildningar från vår Digital-Marketing-portfölj, använd koden Digital10

Testa din kompetens

Ta reda på vilken professionel nivå du befinner dig på inom digital marknadsföring

Huvudlärare på kursen

Kontaktuppgifter till Alesso Lion

Jag kommer från en bakgrund inom det grafiska och det kreativa, under många år drev jag eget företag inom contentproduktion, webbutveckling och marknadsföring. Min bakgrund som egenföretagare har gett mig en helhetsbild inom hur digitalt skapande, grafisk sammansättning och webbutveckling samspelar med marknadsföring. På Topvisible arbetar jag framförallt inom Paid Social, Webbdesign och Contentproduktion. Jag hjälper företag att förmedla sina produkter, sin historia och sin vision med hjälp av digital marknadsföring. Utöver detta så utbildar jag även inom digital marknadsföring och contentproduktion för såväl sociala medier som för webben.

Kontaktuppgifter till Pontus Österlin

Jag brinner för att hitta det mänskliga i allt det digitala. Det går att hitta fantastiska historier överallt - och med humor, intelligens och ärlighet kommer man längst. Min bakgrund som egenföretagare innebär att jag fått en väldigt bred kunskap inom digital marknadsföring. Allt från Digital Marketing och Marketing Automation till att bygga och analysera webbplatser. Jag är snabb på att sätta mig in i vad som är viktigast för en kund och kan lära ut grunderna på ett effektivt sätt. Fritiden spenderar jag med min fru och våra två döttrar som är fem och sju år gamla- och får jag en stund över så påtar jag gärna i trädgården om årstiden tillåter eller njuter av en god bok eller en spännande film. Gärna med en skål ostbågar till.

Kontaktuppgifter till Viktor Johansson

De senaste 10 åren har jag jobbat med marknadsföring på byrå och inhouse och det är framförallt inom Paid Social och SEM som jag djupdykt mest genom åren. På Topvisible är det främst dessa områden som jag hjälper företag att utvecklas inom, men jag utbildar även i generell digital marknadsföring och lär marknadsförare att utvecklas till experter inom sitt specifika område. Mina drivkrafter är att dela med mig av min kunskap och att ta del av andras.

Fler röster om digital Marketing

Kontaktuppgifter till Anna Norgren

Roll: Marknadskoordinator - Liber

Kursen är superbra och väldigt konkret! När jag kommer till kontoret dagen efter kursen har det väckts många nya tankar. Jag tycker kursen håller väldigt hög kvalitet och känns väldigt relevant. Jag uppskattar att gå kurser där man träffar andra som sitter med samma frågor och det är ett väldigt bra forum på det sättet – det finns dessutom tid för frågor. Jag gillar också blandningen av konkreta fakta och att själv få jobba i verktygen - läraren står inte bara och föreläser utan vi får testa verktygen på riktigt

Kontaktuppgifter till Pernilla Zahn

Roll: Kommunikationsspecialist på PostNord

"Jag valde att gå IHM Digital Marketing för jag behövde en bättre digital plattform att stå på i min nuvarande arbetsroll. En insikt jag tar med mig från utbildningen är att alltid vara intresserad utav den nya utvecklingen och våga testa sig framåt, för att nå det bästa resultatet. Sätt upp mål, testa och analysera, vad som passar bäst för dina kunder och ditt företag. Utbildningen var en bra mix av teori och praktiska övningar med många bra diskussioner, på en nivå som passade alla elever beroende på tidigare kunskapsnivå. Så efter avslutad utbildning kände jag själv att jag fick en bredare kunskap och förståelse av de digitala kommunikationskanalerna."

Kontaktuppgifter till Sandra Fjällström

Roll: Marknadschef Grand Parfymeri

"I en tid där ”allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras” är det väldigt viktigt att hänga med på det senaste. Jag lärde mig väldigt mycket under den här kursen, men en av de viktigaste sakerna vi pratade om var den iterativa processen där digital marknadsföring ger möjligheter till en större flexibilitet genom att justera och redigera under kampanjens gång, exempelvis daglig mätning i Google Analytics och justera kampanjen beroende på vilka kanaler eller sökord som levererar bäst resultat. Detta är något jag gärna vill lära mig mer om!"

Kontaktuppgifter till Elin Vigre Steineck

Roll: Marketing Manager, KåKå AB

"Tidigare har jag mest gått på information från Mediebyråer, utan att jag egentligen har förstått hur mycket information man kan söka själv. Men nu förstår jag den digitala kartan lite mer ingående, vilket gör att jag kan söka information på egen hand, vilket förhoppningsvis kommer att leda till ett mer effektivt digitalt arbetet framöver."

Kontaktuppgifter till Jennie Mikaelsson

Roll: Marknadskoordinator, Segers Fabriker AB

"Jag är jättenöjd med kursen. Kursen var mycket intensiv men samtidigt väldigt givande och har gett mig de kunskaper jag behövde för att sätta igång och använda mig av digital marknadsföring i min vardag. Jag har redan nu tagit med mig massor av insikter kring hur man ska tänka och agera. Många av standardprogrammen, som exempelvis Google Analytics, kan vara överväldigande när man inte har arbetat i dom sedan innan. Kursen har gett mig en bra start när jag nu har satt igång."

image

IHM Update

Nyheter, artiklar, utbildningar och kompetensutveckling, affärsmässiga tips och tricks - Med IHM:s nyhetsbrev hamnar du steget före.

Har du några frågor?

image
image

Vanliga frågor och svar

Vi har filmat de vanligaste frågorna kring våra öppna utbildningar inom Business Professional - inkluderat specifika frågeställningar kring DIHM-utbildningarna.

image

Vill du företagsanpassa utbildningen?

Vill du anpassa utbildningen till att matcha ditt företags förutsättningar? Prata med våra affärsutvecklare så hjälper de till att skapa det upplägg ni vill ha.  

Stockholm: Johan Walkendorff tfn: 0730-43 74 76

Stockholm: Petter Lövbom tfn:0726-604298

Väst och Syd : Charlotta Jelkeby tfn: 0705-18 96 42

Relaterade utbildningar

SEO & Search Marketing

Kurser
  |  Deltid / Parallellt med jobb

Social Media Marketing

Kurser
  |  Deltid / Parallellt med jobb

Digital Marketing Goals & Analytics

Kurser
3 dagar  |  Deltid / Parallellt med jobb