Hoppa till innehåll
hero1
Utbildningar/

Digital Marketing Goals and Analytics

Digital analys är idag en nödvändig affärskomponent. Idag behöver medarbetare på både operativ och strategisk nivå förstå data och ta datadrivna beslut. Den här utbildningen placerar dig längts fram i den datadrivna utvecklingen.

Fattar rätt beslut från data

Strategiska beslut utifrån datanalys ökar försäljningen - det har varit en vedertagen sanning länge. Kursen Digital Marketing Goals and analytics ger dig dels kunskap om hur du sätter upp digitala mål utifrån affärsmålen och dels färdigheter inom mätning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försäljning. Du får även med dig det senaste inom verktyg och teknik för att verkligen kunna optimera företagets digitala närvaro.


För vem passar utbildningen?

Kursen är för dig som jobbar inom marknadsföring, försäljning eller annan befattning med resultatansvar oavsett om du är egenföretagare eller arbetar inom en stor organisation.

Deltagare bör ha grundläggande kunskaper i digital marknadsföring motsvarande IHM Digital Marketing. För att maximera investeringen så ser vi också gärna att kursdeltagarna har tillgång till ett aktivt Google Analytics-konto.


Resultat efter utbildningen

  • Färdigheter inom mätning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försäljning
  • Kursen ger dig det senaste inom verktyg och teknik för att kunna optimera företagets digitala närvaro
  • Du lär dig hur du tar fram avdelningsspecifika rapporter för ledningsgrupp och andra intressenter i organisationen
  • Praktisk kunskap i att sätta upp mätbara digitala mål utifrån övergripande affärsplan
  • Förmåga att läsa av och korrekt analysera data
  • Förståelse för optimeringspotential av det egna företagets marknadsföring och försäljning - helt baserat på data
  • Praktisk kunskap i att sätta upp och administrera mätning via Google Tag Manager och förståelse för hur uppföljning av aktiviteter
  • Terminologi för att förstå och använda Google Analytics

Anmälan

Summa:
19.900 kr
Moms:
(exkl. moms)
Anmäl deltagare

Utbildningens slutliga pris kan komma att förändras i kassan beroende på eventuella rabatter, moms och anmälningsavgifter.

Ort och startdatum

Distans

  • 26 september
  • 1 december

Kursfillfällen

Distans: 26-27 september + 11 oktober 2022

Distans: 1-2 december + 16 december 2022

Omfattning

3 heldagar, kl. 09.00-16.30

Utbildningen är uppdelad i 2 + 1 dagar.

Avgift

19 900 kr exkl. moms

24 875 kr inkl. moms

Kontakta mig gärna

Jag svarar på dina frågor och guidar dig till den utbildning som bäst matchar dina behov.

elisabet-ek-ihm-v14_0.png

Elisabet Ek
Utbildningsrådgivare Malmö/Syd

Telefon:040-601 23 08
E-post:elisabet.ek@ihm.se

Kursmoment

DAG 1: DIGITALA MÅL OCH FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR WEBBANALYS


Den första dagen fokuserar vi på att staka ut spelplanen för digital analys och dess komponenter. Vi går igenom de centrala delarna av mål och mätning, förutsättningarna för webbanalys, samt bekantar oss med Google Analytics.

Vi går bland annat igenom

  • Från övergripande affärsmål till digitala mål
  • Mätningens grunder
  • Introduktion till webbanalys
  • Google Analytics - grundgenomgång i verktyget
  • Taktik kring GA4

DAG 2: ANALYS OCH MÄTNING


Andra dagen går vi djupare in på webbanalys, vikten av att mäta rätt samt hur mål och mätning samspelar. Vi kommer att fördjupa oss i centrala verktyg som Google Analytics och går igenom hur man kan jobba med rapportering för att kunna ta rätt beslut i organisationen.

Vi går bland annat igenom

  • Mätning och KPI:er
  • Uppsättning av event och mål
  • Mikro-konverteringar
  • Kampanjuppföljning
  • Rapportering och dashboards

DAG 3: UTVÄRDERING, EFFEKT OCH OPTIMERING


Den tredje och avslutande dagen kommer vi fokusera på hur man skapar affärsnytta och effekt av analysen, samt hur man utvärderar sina digitala mål och aktiviteter. Vi går även igenom hur man kan jobba med konverteringsoptimering för att förbättra sina digitala resultat och ger tips på nyttiga verktyg.

Vi går bland annat igenom

  • Spårning, pixlar och UTM-taggning
  • Google Tag Manager
  • Från analys till strategiska beslut
  • Spårning av kundbeteende
  • Konverteringsoptimering
  • A/B-testning

 

Testa din kompetens

Ta reda på vilken professionel nivå du befinner dig på inom digital marknadsföring

10 % rabatt

Dra av 10 % När du köper två utbildningar från vår Digital-Marketing-portfölj, använd koden Digital10

Huvudlärare på kursen

Kontaktuppgifter till Maria Eckerwall

Efter att ha spexat på nationerna i Lund och tagit en examen i Internationell Ekonomi, inledde jag mitt yrkesliv på Google i Dublin 2006. Där påbörjade jag även min digitala karriär med startpunkten i Google Ads - några år och företag senare, var jag en av medgrundarna till den digitala marknadsföringsbyrån Topvisible. Under tio år har jag undervisat i Google Ads och Google Analytics och hjälpt hundratals företag med deras annonsering. Sedan 2016 är jag även VD för Topvisible. När jag inte sitter framför datorn umgås jag mest med min familj, hänger i skogen, badar i havet (när det inte är alltför kallt) och gillar att laga mat och baka!

Kontaktuppgifter till Elisabeth Jönsson

Jag arbetar som konsult på Topvisible med digital marknadsföring där jag främst hjälper kunder med SEM, analys och rapportering. För mig är det väldigt viktigt att förstå hur allt hänger ihop, att kunna se den röda tråden i det man gör. Därför brinner mitt hjärta lite extra för just data och analys. Det roligaste med mitt yrke är att få förmedla min kunskap och ge kunden en bättre förståelse kring deras data - så att vi tillsammans kan skapa skillnad för att nå deras mål!

Röster från kursdeltagare

Kontaktuppgifter till Jonas Nordhammer

Roll: TV4-gruppen

"Allt handlar om flöden – digital framgång är att kunna optimera och konvertera. Du måste veta hur du attraherar trafik, var dina besökare kommer ifrån och vilka trafikkällor som fungerar bäst. Väl inne på sidan behöver du kunna följa besökarnas beteende för att på bästa sätt både ta hand om, konvertera och på sikt omvandla dem till kunder. Du måste även kunna A/B-testa mellan olika varianter av design, annonser och landningssidor för att veta vilket typ av innehåll eller kampanj som fungerar bäst. Eftersom allt är mätbart får du snabbt ett kvitto på hur väl du lyckas. Men det gäller så klart att kunna tolka siffrorna också."

Kontaktuppgifter till Winnie Wu

Roll: Warner Bros. Entertainment Nordic

”Denna kurs ger en bra överblick över analysverktyg samt intressanta diskussioner med andra kursdeltagare. Med överblick av Google Analytics och fördjupningstips som vi fick under kursen kunde jag klara av Googles officiella certifieringar snabbt. Djupdyk i data idag och hitta nya insikter för att konvertera mera med analys, kunskap och information!”

Kontaktuppgifter till Ulrik Andersson

Roll: Global Brand Manager på Onspot

"Jag var mycket nöjd med kursen. Den gav mig den förståelse som jag behövde av Google Analytics och även kring de system som finns. Förmågan att ta fram relevanta siffror och mätetal är viktig för att kunna styra inriktningen på sin verksamhet. Kursen var bra upplagd med flera tillfällen där man fick tid att reflektera och testa med sina egna uppgifter mellan lektionsdagarna. Som alltid är det bra lärare och kurskollegorna från olika branscher gör att man skapar nya kontakter."

Kontaktuppgifter till Pia Karjalainen Thunström

Roll: Kommunikationsstrateg digitala kanaler på Eskilstuna kommun

"Jag tycker att det har varit värdefullt att gå dessa utbildningar oavsett om du jobbar inom ideella organisationer med medlemskap och ökat medlemsvärde, eller i affärsdrivande bolag. Att förstå det digitala eko-systemet är ett måste år 2019! Genom att utbilda mig har jag vässat min digitala kompetens och kan bidra på ett helt nytt sätt nu när jag förstår den digitala miljön och hur allt faktiskt hör ihop. Nu kan jag kravställa vid upphandlingar och även veta vad som är möjligt att genomföra inom digital marknadsföring. Jag är väldigt nöjd med kompetensen hos mina lärare, de har hållit hög nivå och har varit engagerade. Rekommenderar varmt alla som vill få koll på digital marknadsföring att gå på IHM."

Kontaktuppgifter till Martin Söder

Roll: Säljare och Projektledare på FRC media

"Med anledning av dagens stora dataflöden så måste man veta vad som ska mätas, hur det ska mätas och med vilket syfte man mäter. Genom denna utbildning, Digital marketing – Goals & Analytics, så får du en väldigt bra grund att stå på när det kommer till just det. Google Analytics är ett gratisverktyg och ett av alla de verktyg som används för att mäta just data-flöden på er site eller webshop. Detta tillsammans med Tag Manager och rapportering i Datastudio så står vi bra rustade för framtiden. Genom Digital marketing – Goals & Analytics har jag, och mitt företag, tagit ett stort steg framåt när det kommer till mätning och målspårning som vi i vår tur använder tillsammans med våra kunder."

Kontaktuppgifter till Johanna Gavefalk

Roll: Senior Advisor & Consultant på Gavefalk & Partners AB

”Utvecklingen inom digital marknadsföring går snabbt och det ställs kontinuerligt nya krav på analys, mätning och uppföljning. Oavsett om man är en strategiskt ansvarig marknadschef eller arbetar med digital analys operativt är det viktigt att hela tiden se till att kompetensutveckla sig. Genom utbildningen på IHM har jag fått fördjupade kunskaper, tid och möjlighet att hands-on arbeta med de senaste verktygen – ovärderligt när beslut ska tas kring större digitala investeringar eller vid framtagning av t ex styrelserapporter.”

Kontaktuppgifter till Gustav Boberg

Roll: Manager Digital Infrastructure and Launches på Volvo Construction Equipment

”Jag har tidigare gått kursen IHM Digital Marketing och såg den här kusen som en fördjupning inom mätning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försäljning. Utbildningen Goals & Analytics var väldigt bra, rätt nivå, bra innehåll samt med en insatt och kunnig lärare. Att kunna analysera och optimera i det digitala landskapet är oerhört viktigt”

Kontaktuppgifter till Peter Stopp

Roll: CEO, Vekst

"Mäta kan alla klara av, men allt för få mäter rätt saker. Morgondagens beslutsfattare är de som kan analysera och förstå vad som faktiskt gör skillnad för att optimera företags digitala närvaro."

image

IHM Update

Nyheter, artiklar, utbildningar och kompetensutveckling, affärsmässiga tips och tricks - Med IHM:s nyhetsbrev hamnar du steget före.

Har du några frågor?

image
image

Vanliga frågor och svar

Vi har filmat de vanligaste frågorna kring våra öppna utbildningar inom Business Professional - inkluderat specifika frågeställningar kring DIHM-utbildningarna.

image

Vill du företagsanpassa utbildningen?

Vill du anpassa utbildningen till att matcha ditt företags förutsättningar? Prata med våra affärsutvecklare så hjälper de till att skapa det upplägg ni vill ha.  

Stockholm: Johan Walkendorff tfn: 0730-43 74 76

Stockholm: Petter Lövbom tfn:0726-604298

Väst och Syd : Charlotta Jelkeby tfn: 0705-18 96 42

Liknande utbildningar

Digital Analytics Specialist

83 veckor  |  Heltid

Digital Marketing

Kurser
4 dagar  |  Deltid / Parallellt med jobb

Projektledning

Program
16 tillfällen  |  Deltid / Parallellt med jobb