Hoppa till innehåll
hero1
Utbildningar/

Digital Marketing Goals and Analytics

För dig som vill kunna fatta korrekta strategiska beslut

Kraven på kunskap i digital analys ökar. Att ha förståelse för och kunna ta beslut baserat på data bli allt viktigare för fler funktioner och medarbetare. Kursen är för dig som jobbar inom marknadsföring, försäljning eller annan befattning med resultatansvar oavsett om du är egenföretagare eller arbetar inom en stor organisation.

Förkunskaper

Deltagare bör ha grundläggande kunskaper i digital marknadsföring motsvarande IHM Digital Marketing. För att maximera investeringen så ser vi gärna att ni har tillgång till er organisations Google Analytics-konto. För er som ej har tillgång till ett eget konto finns demokonto från Google att använda. Gör testet här för att se hur långt du har kommit i det digitala arbetet.

Handledare Petter Nyberg berättar om varför du ska gå utbildningen Goals and Analytics

Hur funkar det att läsa på distans?

Precis som i klassrum får du:

  • En nära kontakt med lärare och andra deltagare genom mindre grupper
  • Möta personer i samma situation som dig själv och dela erfarenheter och utmaningar
  • En teknik anpassad för diskussioner i smågrupper, interaktion med läraren och en klassrumsupplevelse genom skärmen

Resultat efter utbildningen

  • Du får kunskap i att sätta digitala mål utifrån övergripande affärsmål och färdigheter inom mätning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försäljning.
  • Du lär dig hur du kan ta fram avdelningsspecifika rapporter för ledningsgrupp och andra intressenter i organisationen.
  • Kursen ger dig även det senaste inom verktyg och teknik för att kunna optimera företagets digitala närvaro.
  • Praktisk kunskap i att sätta upp mätbara digitala mål utifrån övergripande affärsmål
  • Förmågan att läsa av och korrekt analysera data
  • Ge rekommendationer kring optimering av det egna företagets marknadsföring och försäljning baserat på data
  • Konkret kunskap i att sätta upp och administrera mätning via Google Tag Manager och hur man följer upp respektive aktiviteter i analysverktyget kopplat till mål
  • Terminologi för att förstå och använda Google Analytics

Du bör har grundläggande kunskaper i digital marknadsföring motsvarande IHM Digital Marketing.


Strategiska beslut som ökar försäljningen

Kursen ger dig kunskap om hur du sätter digitala mål utifrån affärsmålen och färdigheter inom mätning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försäljning. Du får även det senaste inom verktyg och teknik för att kunna optimera företagets digitala närvaro.

Anmälan

Summa:
18.900 kr
Moms:
(exkl. moms)
Anmäl deltagare

Utbildningens slutliga pris kan komma att förändras i kassan beroende på eventuella rabatter, moms och anmälningsavgifter.

Ort och startdatum

Distans

  • 28 september
  • 26 oktober

Kursfillfällen

Distans: 28-29 september + 13 oktober 2021

Distans: 26-27 oktober + 9 november 2021

Omfattning

3 heldagar, kl. 09.00-16.30

Utbildningen är uppdelad i 2 + 1 dagar.

Avgift

18 900 kr exkl. moms

23 625 kr inkl. moms

Paketpris Digital Marketing och Goals & Analytics

Köper du båda kurserna vid ett och samma tillfälle blir priset 37.620 kr exkl. moms (ord. Pris 41.800 kr).

Kontakta mig gärna

Jag svarar på dina frågor och guidar dig till rätt utbildning

alexsandra_1500x1500.jpg

Alexsandra Hedström - Utbildningsrådgivare

Telefon: 08-657 00 06
E-post: alexsandra.hedstrom@ihm.se

Utbildningens olika kursmoment


Dag 1 - Digitala mål och förutsättningar för webbanalys

  • Den första dagen fokuserar vi på att staka ut spelplanen för digital analys och dess komponenter.
  • Vi går igenom de centrala delarna av mål och mätning, förutsättningarna för webbanalys, samt bekantar oss med Google Analytics.

Exempel på ämnen dag 1:

  • Från övergripande affärsmål till digitala mål
  • Mätningens grunder
  • Introduktion till webbanalys
  • Google Analytics - grundgenomgång i verktyget

Dag 2 - Analys och mätning

Andra dagen går vi djupare in på webbanalys, vikten av att mäta rätt samt hur mål och mätning samspelar.

Vi kommer att fördjupa oss i centrala verktyg som Google Analytics och går igenom hur man kan jobba med rapportering för att få rätt beslut tagna i organisationen.

Exempel på ämnen dag 2:

  • Mätning och KPI:er
  • Uppsättning av event och mål
  • Mikro-konverteringar
  • Kampanjuppföljning
  • Rapportering och dashboards

Dag 3 - Utvärdering, effekt och optimering

Den tredje och avslutande dagen kommer vi fokusera på hur man skapar affärsnytta och effekt av analysen, samt hur man utvärderar sina digitala mål och aktiviteter. Vi går även igenom hur man kan jobba med konverteringsoptimering för att förbättra sina digitala resultat och ger tips på nyttiga verktyg.

Exempel på ämnen dag 3:

  • Spårning, pixlar och UTM-taggning
  • Google Tag Manager
  • Från analys till strategiska beslut
  • Spårning av kundbeteende
  • Konverteringsoptimering
  • A/B-testning

HUR DATADRIVEN ÄR DIN ORGANISATION?

image

Webinar: Goals & Analytics

Lärare Max Wimnell ger ett smakprov ur kursen Digital Marketing Goals & Analytics med fokus på datadriven marknadsföring och skillnaden mellan mål och nyckeltal.

Huvudlärare på kursen

Kontaktuppgifter till Hannah Sommargren

Digital strateg och analytiker på den digitala marknadsföringsbyrån Vekst. Hannah har sedan sin examen byggt upp en stor erfarenhet samt expertis inom både digital marknadsföring och analys genom sitt arbete med både globala B2B-bolag och mindre lokala B2C-företag. Digital analys och mätning med fokus på att skapa största möjliga effekt är Hannahs specialitet.

Kontaktuppgifter till Petter Nyberg

Digital Strateg på den digitala marknadsföringsbyrån Vekst. Han har under årens gång byggt upp en gedigen erfarenhet inom allt från innehållsproduktion till digital marknadsföring och analys för såväl stora som mindre företag inom både B2B och B2C. Det Petter brinner allra starkast för och som också är hans vassaste specialistkompetens, är digital mätning och analys med fokus på optimering och effekt.

Fler röster om Digital Marketing - Goals & Analytics

Kontaktuppgifter till Jonas Nordhammer

Roll: TV4-gruppen

"Allt handlar om flöden – digital framgång är att kunna optimera och konvertera. Du måste veta hur du attraherar trafik, var dina besökare kommer ifrån och vilka trafikkällor som fungerar bäst. Väl inne på sidan behöver du kunna följa besökarnas beteende för att på bästa sätt både ta hand om, konvertera och på sikt omvandla dem till kunder. Du måste även kunna A/B-testa mellan olika varianter av design, annonser och landningssidor för att veta vilket typ av innehåll eller kampanj som fungerar bäst. Eftersom allt är mätbart får du snabbt ett kvitto på hur väl du lyckas. Men det gäller så klart att kunna tolka siffrorna också."

Kontaktuppgifter till Winnie Wu

Roll: Warner Bros. Entertainment Nordic

”Denna kurs ger en bra överblick över analysverktyg samt intressanta diskussioner med andra kursdeltagare. Med överblick av Google Analytics och fördjupningstips som vi fick under kursen kunde jag klara av Googles officiella certifieringar snabbt. Djupdyk i data idag och hitta nya insikter för att konvertera mera med analys, kunskap och information!”

Kontaktuppgifter till Ulrik Andersson

Roll: Global Brand Manager på Onspot

"Jag var mycket nöjd med kursen. Den gav mig den förståelse som jag behövde av Google Analytics och även kring de system som finns. Förmågan att ta fram relevanta siffror och mätetal är viktig för att kunna styra inriktningen på sin verksamhet. Kursen var bra upplagd med flera tillfällen där man fick tid att reflektera och testa med sina egna uppgifter mellan lektionsdagarna. Som alltid är det bra lärare och kurskollegorna från olika branscher gör att man skapar nya kontakter."

Kontaktuppgifter till Pia Karjalainen Thunström

Roll: Kommunikationsstrateg digitala kanaler på Eskilstuna kommun

"Jag tycker att det har varit värdefullt att gå dessa utbildningar oavsett om du jobbar inom ideella organisationer med medlemskap och ökat medlemsvärde, eller i affärsdrivande bolag. Att förstå det digitala eko-systemet är ett måste år 2019! Genom att utbilda mig har jag vässat min digitala kompetens och kan bidra på ett helt nytt sätt nu när jag förstår den digitala miljön och hur allt faktiskt hör ihop. Nu kan jag kravställa vid upphandlingar och även veta vad som är möjligt att genomföra inom digital marknadsföring. Jag är väldigt nöjd med kompetensen hos mina lärare, de har hållit hög nivå och har varit engagerade. Rekommenderar varmt alla som vill få koll på digital marknadsföring att gå på IHM."

Kontaktuppgifter till Martin Söder

Roll: Säljare och Projektledare på FRC media

"Med anledning av dagens stora dataflöden så måste man veta vad som ska mätas, hur det ska mätas och med vilket syfte man mäter. Genom denna utbildning, Digital marketing – Goals & Analytics, så får du en väldigt bra grund att stå på när det kommer till just det. Google Analytics är ett gratisverktyg och ett av alla de verktyg som används för att mäta just data-flöden på er site eller webshop. Detta tillsammans med Tag Manager och rapportering i Datastudio så står vi bra rustade för framtiden. Genom Digital marketing – Goals & Analytics har jag, och mitt företag, tagit ett stort steg framåt när det kommer till mätning och målspårning som vi i vår tur använder tillsammans med våra kunder."

Kontaktuppgifter till Johanna Gavefalk

Roll: Senior Advisor & Consultant på Gavefalk & Partners AB

”Utvecklingen inom digital marknadsföring går snabbt och det ställs kontinuerligt nya krav på analys, mätning och uppföljning. Oavsett om man är en strategiskt ansvarig marknadschef eller arbetar med digital analys operativt är det viktigt att hela tiden se till att kompetensutveckla sig. Genom utbildningen på IHM har jag fått fördjupade kunskaper, tid och möjlighet att hands-on arbeta med de senaste verktygen – ovärderligt när beslut ska tas kring större digitala investeringar eller vid framtagning av t ex styrelserapporter.”

Kontaktuppgifter till Gustav Boberg

Roll: Manager Digital Infrastructure and Launches på Volvo Construction Equipment

”Jag har tidigare gått kursen IHM Digital Marketing och såg den här kusen som en fördjupning inom mätning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försäljning. Utbildningen Goals & Analytics var väldigt bra, rätt nivå, bra innehåll samt med en insatt och kunnig lärare. Att kunna analysera och optimera i det digitala landskapet är oerhört viktigt”

Kontaktuppgifter till Peter Stopp

Roll: CEO, Vekst

"Mäta kan alla klara av, men allt för få mäter rätt saker. Morgondagens beslutsfattare är de som kan analysera och förstå vad som faktiskt gör skillnad för att optimera företags digitala närvaro."

Boka rådgivning!

Tillsammans tittar vi närmare på dina förutsättningar och mål för att hitta utbildningen som passar dina behov.

Med IHM:s nyhetsbrev hamnar du steget före

Nyheter, reportage, specialerbjudanden och mycket mycket annat

Har du fler frågor?

Vi vill gärna hjälpa dig rätt. Ring, maila, chatta eller boka en tid när du vill ha kontakt

image

Företagsanpassa utbildningen

Vill du skräddarsy ett upplägg som passar just ditt företag?
Alla våra utbildningar går att anpassas efter just dina förutsättningar. Vill ni ha en egen grupp eller vill ni att vi ska vara på plats hos er, vill ni ha fler moment eller andra moment? Prata med våra affärsutvecklare så hjälper de till att skapa det upplägg ni vill ha.  

Region Stockholm
Kontakta Johan Walkendorff  tfn: 0730-43 74 76

Region Väst och Syd
Kontakta Charlotta Jelkeby, tfn: 0705-18 96 42

Vanliga frågor och svar

Vi har samlat de vanligaste frågorna kring våra öppna utbildningar inom Business Professionals - inkluderat specifika frågeställningar kring DIHM-utbildningarna

hero1

Ta del av frågor och svar

Ta mig till FAQ-sidan

Relaterade utbildningar

Digital Analytics Specialist

80 veckor  |  Heltid

Digital Marketing

Kurser
4 dagar  |  Deltid / Parallellt med jobb

Projektledning

Program
16 tillfällen  |  Deltid / Parallellt med jobb