Hoppa till innehåll
hero1
Utbildningar/

Digital Analytics – Conversion & Visualization

Om utbildningen

Distansutbildningen Digital Analytics - Conversion & Visualization ger dig verktygen att med konverteringsoptimering och datavisualisering ställa om till datadriven affärsnytta.

Jobbar du inom digital marknadsföring eller marknadskommunikation? Då kan du ta nästa steg i din karriär genom att utvecklas inom om digital analys, konverteringsoptimering, datavisualisering och datadrivet affärsmannaskap.

Utbildningen är på distans, vilket gör det möjligt att studera utbildningen var du än bor eller befinner dig.


Det här är en kort YH-utbildning

Våra korta YH-utbildningar riktar sig till dig som redan är verksam inom en bransch, exempelvis om du har studerat en utbildning eller arbetat inom samma område. Syftet med utbildningen är att bygga vidare och bredda sin kompetens för att ta nya steg i karriären.


Efter utbildningen

Du fördjupar din kompetens inom mät- och arbetsmetodiker inom digital analys, konverteringsoptimering inom digitala medier, digitalt och datadrivet affärsmannskap samt hur dataflöden och en datadriven organisation bedrivs.

Allt fler företag ställer om sin marknadskommunikation och affärsmannskap till att jobba datadrivet. Det innebär att hela organisationen måste genomsyras av datadrivet insiktsarbete och att affärsnyttan demokratiseras inom organisationen. Detta arbete kräver fördjupad kompetens för att kunna utarbeta dataflöden inom organisationen med syfte att skapa datadrivna åtgärder.

Efter utbildningen kommer du kunna jobba som Data Analyst/Digital Analytiker med fokus på konverteringsoptimering och datavisualisering/business intelligence.

Ansökan

Ansökan är stängd.

Vi har just nu inga planerade starter av utbildningen. Gör en intresseanmälan så håller vi dig uppdaterad.

Skicka intresseanmälan

Ansökan

Utbildningen startar hösten 2021 - mer information inom kort.

Gör en intresseanmälan så håller vi dig uppdaterad.

Omfattning

Distans, halvfart (ca 20 timmar/vecka), 12 veckor. Utbildningen ger 30 YH-poäng.

Språk

Svenska (engelska förekommer i kurslitteratur och enstaka kursmoment)

Avgift

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN.

Kostnad för litteratur tillkommer.

Kurser

Digital analys & konverteringsoptimering (15 poäng)​

  • Verktyg och plattformar inom digital analys, som t.ex. Google Analytics​
  • Mätbegrepp och terminologi, mätplan, attribution och segmentering​
  • Insiktsdrivna beslut – analys, hypotes, test, utvärdering, etc.​
  • Analytics-system - beteende, förvärv, events & mål, segments, e-handel, konfiguration och datainsamling, multi-kanalsspårning, attributionsmodellering, etc.​
  • Testning och konverteringsoptimering​
  • UX och webbpsykologi​
  • A/B-tester och multivariata tester – metod, uppsättning genomförande, uppföljning, etc.​
  • Hypotes och testplan

Datadrivna organisationen & datavisualisering (15 poäng)

  • Datakällor och dataflöden inom digital analys​
  • Mätmetodik och målkedjor​
  • Mål till nyckeltal, KPI​
  • Data Storytelling – att levandegöra data och insikter​
  • Datainsamling – teknik, metodik, säkerhet, privacy, ITP, etc.​
  • Från datautrymme till grafiskt utrymme​
  • Verktyg för visualisering - Data Studio

Kursupplägg

  • Filmer från ansvariga lärare på kursen
  • Schemabundet diskussionsforum och övningsgenomgång live i Teams
  • Videokurser och annat onlinematerial
  • Instuderingsfrågor, övningar och reflektionsuppgifter - individuellt och i grupp
  • Examinationer sker på distans för respektive kurs
  • Se exempel på IHMs distansupplägg

Med IHM:s nyhetsbrev hamnar du steget före

Nyheter, reportage, specialerbjudanden och mycket mycket annat

Behörighet

  • Grundläggande behörighet - slutbetyg från ett fullständigt nationellt eller specialutformat program i gymnasieskolan med lägst betyget Godkänt i minst 2 250 gymnasiepoäng eller motsvarande.
  • Minst två års yrkeserfarenhet på heltid* inom digital marknadsföring eller digital marknadskommunikation
  • Alternativt en examen från en tvåårig yrkeshögskoleutbildning inom digital marknadsföring eller digital marknadskommunikation, alternativt kandidatexamen inom digital marknadsföring eller digital marknadskommunikation, eller motsvarande.

*Deltid omräknas till heltid


REELL KOMPETENS
Om du saknar formella meriter för grundläggande behörighet, till exempel gymnasieexamen eller slutbetyg från gymnasieskolan, kan IHM Business School istället göra en bedömning av din reella kompetens. Detta gäller även om du saknar formella meriter för en särskild behörighet, t.ex. godkänt betyg i en gymnasiekurs.

För att ansöka om reell kompetens laddar du ner kompetenskartläggningsformuläret här och följer instruktionerna. Det ifyllda formuläret och de intyg som styrker din reella kompetens laddar du sedan upp i din ansökan på yh-antagning.se. Mer information om reell kompetens.

Avgift

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN). Kostnad för litteratur tillkommer.

Ansökan

Följande dokument/filer krävs för att din ansökan skall bedömas som komplett:

  • Gymnasiebetyg

  • CV med tydlig beskrivning av dina arbetsroller
    och/eller:
  • Examensbevis från yrkeshögskola eller högskola.

  • Mer information under Behörighet

Övrig information om antagningsprocessen och hur du ansöker till IHM Yrkeshögskola hittar du på sidan Ansökan & Antagning. Tips! Ansök tidigt - då har du tid att komplettera din ansökan om något saknas.

Har du frågor?

Fyll i kontaktformuläret eller maila oss på yh@ihm.se

Företag? Samarbeta med oss!

Föreläs - Ta emot LIA-praktikanter - Utveckla utbildningar - Samarbeta i examensarbeten. Som samarbetspartner till IHM Yrkeshögskola utvecklar du ditt företag.

Vanliga frågor & svar

Är jag behörig?

För att bli behörig behöver du ett fullständigt gymnasiebetyg. Utöver det krävs antingen en examen från en tvåårig yrkeshögskoleutbildning inom digital marknadsföring eller digital marknadskommunikation, alternativt kandidatexamen inom digital marknadsföring eller digital marknadskommunikation. Eller att du har jobbat minst två år på heltid inom digital marknadsföring, digital marknadskommunikation.

Vad behöver jag för förkunskaper?

För att kunna tillgodogöra sig utbildningen krävs det att du har arbetat med digital marknadsföring eller digital marknadskommunikation i minst 2 år alternativt en examen inom samma område. Utbildningen är inte grundläggande utan vänder sig till de som vill få en fördjupad förståelse för mät- och arbetsmetodiker inom digital analys, konverteringsoptimering inom digitala medier, digitalt och datadrivet affärsmannaskap. Därav krav på relevant erfarenhet.

Hur mycket tid behöver jag lägga på utbildningen?

Utbildningen går på halvfart, det vill säga du får räkna med att kunna lägga ner 20 timmar på studier per vecka. Utbildningen varvas med inspelade föreläsningar som du kan se när det passar dig, live-föreläsningar där du förväntas aktivt delta i diskussioner och övningar samt grupparbeten och självstudier.

Jag har äldre/utländska betyg från gymnasiet?

Vi använder oss av en bedömningshandbok framtagen av Universitets- och högskolerådet (UHR) och en handbok för tillträde som Myndigheten för yrkeshögskolan har tagit fram. Med hjälp av dessa underlag kan vi göra behörighetsbedömningar av de flesta olika betygstyperna som exempelvis avgångsbetyg, mellanårsbetyg, slutbetyg, folkhögskolebetyg och komvux.

På motsvarande sätt granskar och bedömer vi dina utländska gymnasiebetyg, för att avgöra om de möter grundläggande och särskilda förkunskapskrav inom utbildningen. Om du har en översättning eller validering från UHR så bifoga den.

Jag saknar behörighet/hittar inte mina gymnasiebetyg?

Om du till exempel saknar dina gymnasiebetyg kan du bli behörig genom reell kompetens. Det vill säga vi tittar på hela din samlade kompetens inklusive arbetslivserfarenhet, föreningsverksamhet och andra erfarenheter som du har samlat på dig genom livet. Här kan du läsa mer.

Jag har en examen som Marknadsekonom DIHM, är jag behörig?

Enligt förkunskapskraven ska det vara en utbildning inom digital marknadsföring eller digtial marknadskommunikation. Eftersom innehållet i en DIHM-examen skiljer sig åt är det inte helt lätt att svara på den frågan utan att veta vilka kurser du har läst. Om du skickar in dina kurscertifikat så återkopplar vi om det är någonting som saknas.

Relaterade utbildningar

Digital Analytics Specialist

80 veckor  |  Heltid

Digital Marketing Goals & Analytics

Kurser
3 dagar  |  Deltid / Parallellt med jobb

Digital Marketing

Kurser
4 dagar  |  Deltid / Parallellt med jobb