Hoppa till innehåll

YH-utbildning Digital Analytics - Conversion & Visualization

Jobbar du inom marknadsföring eller marknadskommunikation och vill ta nästa steg i din karriär? Lär dig mer om digital analys, konverteringsoptimering, datavisualisering och datadrivet affärsmannaskap.

Digital Analytics - Conversion & Visualization

Vill du ta nästa steg i karriären och jobba med digital analys för att öka konvertering och ställa om till datadrivet affärsmannaskap? Distansutbildningen Digital Analytics - Conversion & Visualization ger dig verktygen att med konverteringsoptimering och datavisualisering ställa om till datadriven affärsnytta.

Utbildningen sker på distans, vilket gör det möjligt att studera utbildningen var du än bor eller befinner dig.

yh-hero-us03-960x480.jpg

Detaljerad information

  • Schema

  • Ansökan

    • Ansökan är stängd. Gör en intresseanmälan här så återkommer inom kort med info om nya utbildningsstarter.
  • Omfattning

    • Distansutbildning på heltid, 6 veckor. Utbildningen ger 30 YH-poäng.
  • Avgift

    • Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN.

Efter utbildningen

På sex veckor fördjupar du din kompetens inom mät- och arbetsmetodiker inom digital analys, konverteringsoptimering inom digitala medier, digitalt och datadrivet affärsmannskap samt hur dataflöden och en datadriven organisation bedrivs.

Allt fler företag ställer om sin marknadskommunikation och affärsmannskap till att jobba datadrivet. Det innebär att hela organisationen måste genomsyras av datadrivet insiktsarbete och att affärsnyttan demokratiseras inom organisationen. Detta arbete kräver fördjupad kompetens för att kunna utarbeta dataflöden inom organisationen med syfte att skapa datadrivna åtgärder.

Efter utbildningen kommer du kunna jobba som Data Analyst/Digital Analytiker med fokus på konverteringsoptimering och datavisualisering/business intelligence.


Hur funkar det att läsa på distans? 

  • Undervisningen startar med att du går igenom inspelat material från lärare ​
  • Du får instuderingsfrågor, övningar och reflektionsuppgifter som ska lösas antingen individuellt eller i grupp ​
  • Du träffar övriga kursdeltagare i ett live-forum för att dyka djupare i vissa utvalda ämnen och diskutera de mest aktuella frågorna. Dessa spelas in och går att titta på i efterhand.

Varför välja YH på IHM?

På IHM lär du dig tänka affärsmässigt och får en självsäkerhet i affärssammanhang genom verklighetsnära pedagogik och praktisk träning. Våra föreläsare och övningscase kommer direkt från näringslivet och du får möjlighet att knyta kontakter som kan bli avgörande för din framtid.


Kurser

Digital analys & konverteringsoptimering (15 poäng)​

  • Verktyg och plattformar inom digital analys, som t.ex. Google Analytics​
  • Mätbegrepp och terminologi, mätplan, attribution och segmentering​
  • Insiktsdrivna beslut – analys, hypotes, test, utvärdering, etc.​
  • Analytics-system - beteende, förvärv, events & mål, segments, e-handel, konfiguration och datainsamling, multi-kanalsspårning, attributionsmodellering, etc.​
  • Testning och konverteringsoptimering​
  • UX och webbpsykologi​
  • A/B-tester och multivariata tester – metod, uppsättning genomförande, uppföljning, etc.​
  • Hypotes och testplan

Data-drivna organisationen & datavisualisering (15 poäng)

  • Datakällor och dataflöden inom digital analys​
  • Mätmetodik och målkedjor​
  • Mål till nyckeltal, KPI​
  • Data Storytelling – att levandegöra data och insikter​
  • Datainsamling – teknik, metodik, säkerhet, privacy, ITP, etc.​
  • Från datautrymme till grafiskt utrymme​
  • Verktyg för visualisering - Data Studio

Kursupplägg

  • Filmer från ansvariga lärare på kursen, 1-3h/vecka
  • Schemabundet diskussionsforum och övningsgenomgång live i Teams, 3-6h/vecka
  • Videokurser och annat onlinematerial
  • Praktiska övningar individuellt och i grupp
  • Examinationer sker på distans för respektive kurs

Avgift

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN.


Behörighet

Slutbetyg från ett fullständigt nationellt eller specialutformat program i gymnasieskolan med lägst betyget Godkänt i minst 2 250 gymnasiepoäng eller motsvarande.

Utöver det krävs minst två års yrkeserfarenhet på heltid (deltid omräknas till heltid) inom marknadsföring eller marknadskommunikation​, alternativt examen från en tvåårig yrkeshögskoleutbildning inom marknadsföring eller marknadskommunikation, alternativt kandidatexamen inom marknadsföring eller marknadskommunikation, eller motsvarande. ​

REELL KOMPETENS
Om du saknar formella meriter för grundläggande behörighet, till exempel gymnasieexamen eller slutbetyg från gymnasieskolan, kan IHM Business School istället göra en bedömning av din reella kompetens. Detta gäller även om du saknar formella meriter för en särskild behörighet, t.ex. godkänt betyg i en gymnasiekurs.

För att ansöka om reell kompetens laddar du ner kompetenskartläggningsformuläret här och följer instruktionerna. Det ifyllda formuläret och de intyg som styrker din reella kompetens laddar du sedan upp i din ansökan på yh-antagning.se. Mer information om reell kompetens.


Ansökan

Ansökningsperioden för Digital Analytics – Conversion & Visualization är mellan 2020-04-23 och 2020-05-14. Du gör ansökan via yh-antagning.se. Tänk på att du behöver bifoga dina gymnasiebetyg samt intyg eller betyg som styrker arbetslivserfarenhet eller relevanta studier i din ansökan.

Vid fler behöriga sökande än antal platser gör vi ett urval baserat på antal år i relevanta studier och antal år relevant arbetslivserfarenhet. Skicka därför in alla intyg och betyg som du har för att öka din chans att bli antagen. 


Tre snabba frågor till Marine Chaudron, Web Analyst på Ikano Bank och lärare på utbildningen 

Hur skulle du beskriva Digital Analytics - Conversion & Visualization?

– Utbildningen fokuserar på grundläggande koncept inom Digital Analytics så att studerande får en övergripande bild av de olika teman som finns. De får också verktygen för att komma igång och arbeta med dessa teman. Det är en utbildning som kräver att man lägger tid på att fördjupa sin kunskap på egen hand utifrån resurserna som lärarna delar ut.

För vem passar Digital Analytics - Conversion & Visualization?

– Utbildningen passar alla som har ett intresse för data generellt, men också de som vill ha en bättre förståelse på hur man praktiskt arbetar med optimering, tracking och hur man blir bättre på Data Storytelling. Utbildningsperioden är relativt kort så den passar människor som gillar att studera självständigt med resurserna som tilldelas dem.

Vad särskiljer utbildningen?

– På grund av sitt format kräver utbildningen ett högre tempo än andra, så det är en fantastisk möjlighet för alla som tänk byta spår mot analysdelen av de digitala. Det kan vara svårt att lära sig helt nya saker på så kort tid men det är också det som gör det spännande.
Vi som ska hålla i utbildningen är jag och Niclas Lundgren och vi har båda föreläst på IHM i flera år vid utbildningen Digital Analytics Specialist. Samtidigt jobbar vi i branschen så våra kombinerade erfarenheter kan ge de studerande en levande och spännande bild av vår värld.

Intresseanmälan

Ansökan är stängd. Gör en intresseanmälan så återkommer vi inom kort med info om nya utbildningsstarter.

Skicka intresseanmälan
Skicka intresseanmälan Skicka intresseanmälan

LÄRARE PÅ UTBILDNINGEN

Kontaktuppgifter till Marine Chaudron

Roll: Web Analyst, Ikano Bank

Kontaktuppgifter till Niclas Lundgren

Roll: Senior Digital Marknadsförare, Bravissimo Agency

Har du frågor?

Maila gärna på yh@ihm.se eller boka tid för rådgivning i kalendern.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev med erbjudanden, lästips, seminarier, webinars och mycket mer.

Relaterade utbildningar

Marknadsföring

Digital Analytics Specialist

Heltidsstudier, 80 veckor

Marknadsföring

Digital Marketing Goals & Analytics

Distansutbildning, 3 dagar