AI-driven marknads- och kommunikationsutveckling

Utveckla AI-drivna processer
YH-kurs | 16 veckor | Deltid / Parallellt med jobb
Effektivisera din kommunikation
Strategisk och operativ kompetens
Kort YH-kurs på distans
Kursen AI-driven marknads- och kommunikationsutveckling riktar sig till dig med erfarenhet inom digital marknadsföring som vill lära dig mer om AI och Machine learning - och lär dig leda processer inom marknads- & kommunikationsutveckling.

Om utbildningen

Kursen AI-driven marknads- och kommunikationsutveckling riktar sig till dig med erfarenhet inom digital marknadsföring som vill lära dig mer om AI och Machine learning. Kursen lär dig effektivisera din kommunikation och leda processer inom marknads- & kommunikationsutveckling.

Artificiell intelligence (AI) håller på att förändra och revolutionera marknads- och kommunikationsarbetet. Att tillämpa AI och utnyttja dess kraft och potential i marknads- och kommunikationsarbetet blir därmed alltmer väsentlig ur såväl lönsamhets- som konkurrenshänseende.

Denna utbildning riktar sig till dig som arbetar med digital marknadsföring, analys eller kommunikation och är nyfiken på hur du kan använda AI som stöd i ditt arbete.

Utbildningen är bred och innefattar tillämpningsområden, utmaningar och möjligheter såväl som processer, metodik och plattformar på marknaden. En viktig del i utbildning är maskininlärning, som är central teknik för att uppnå AI.

Du kanske även är intresserad av utbildningarna Martech & Inbound Marketing eller Digital Marketing Specialist.

Det här är en kort YH-kurs

IHMs korta YH-kurser är kostnadsfria, flexibla, på deltid och distans och skräddarsydda för arbetsmarknadens behov. YH-kurserna riktar sig till dig som redan är verksam inom en bransch, har arbetat inom samma område alternativt att du har tillgodogjort dig kompetensen via studier. Syftet med utbildningen är att bygga vidare och bredda din kompetens för att ta nya steg i karriären.

Att läsa en kurs på distans har många fördelar. Du får kvalificerad utbildning där det passar dig. Dessutom kan du flexibelt bestämma ditt schema efter dina preferenser och så kommer du i kontakt med andra deltagare spridda över hela Sverige.

Att läsa en deltidskurs samtidigt som du arbetar ger inte bara skjuts i din karriärutveckling, det kan också vara ett sätt att prova något nytt - utan en paus i din karriär.

Samtliga kurser kräver grundläggande behörighet (slutbetyg ifrån gymnasieskola) i kombination med specifik yrkes-/utbildningserfarenhet - var därför noga när du ansöker så att alla relevanta betyg och intyg bifogas i din ansökan. 

Mer om IHMs korta YH-kurser

Efter utbildningen

Efter utbildningen har du en grund för att strategiskt och operativt påbörja och utveckla arbetet med AI-drivna processer och funktionalitet i organisationens marknadsföring och kommunikation.
 
AI och maskininlärning är integrerat i nästan samtliga affärssystem, digitala medier & plattformar samt kommunikationsverktyg företag möter idag. Du får kompetens inom kund-, marknadsförings- och kommunikationshantering fokuserad på logaritmer, dataanalys, automatisering och programmatiska processer.

Nyhet: köp en plats

Låt företaget finansiera studierna: Att genomföra en uppdragsutbildning är det samma som om du blir antagen till en befintlig YH-kurs i form, upplägg, resultat och examination. Skillnaden är att studieplatsen betalas av din arbetsgivare/ditt företag - och därav krävs inte en individuell ansökningsprocess till utbildningen.

Erbjudandet är inte aktuellt just nu men här kan du läsa mer om hur det fungerar och göra en intresseanmälan så håller vi dig uppdaterad. 

Kurser

  • Artificiell intelligens vs maskininlärning
    • Begrepp, tillämpning, egenskaper, funktionalitet, etc.
  • Tillämpningsområden inom AI-driven marknadsföring
    • Dataanalys, NLP natural language processing/naturlig språkbehandling, mediaköp, automatiserad beslutsfattning, innehållsgenerering/innehållsproduktion, realtidspersonalisering, etc.
  • Komponenter inom AI-driven marknadsföring
    • Maskininlärning, big data, dataanalys, plattformar och system samt ramverk och statistiska modeller.
  • Process och metodik inom AI-driven marknadsföring
    • Marknadsanalys och segmentering, målsättning och nyckeltal, dataskydd och integritet/gdpr och juridik, datakällor och datakvantitet, data science och expertis, datakvalitet, beslutfattande, automatisering, etc.
  • Plattformar, system och ramverk inom AI-driven marknadsföring
  • Utmaningar inom AI-driven marknadsföring
    • Tränings-/inlärningstid, datakvalitet, integritet, affärsnyttoperspektiv, metodik och tillämpning, digitalisering och disruption.
  • Möjligheter inom AI-driven marknadsföring
    • Ökad avkastning/omsättning, förbättrad kundrelation och personalisering, förbättrad marknadsmätning, effektivare beslutsfattning, etc.

Kursupplägg

  • Förinspelade teorifilmer från ansvariga lärare på kursen
  • Schemalagda valfria workshops på dagtid (spelas ej in)
  • Digitalt studiematerial
  • Instuderingsfrågor, övningar och reflektionsuppgifter
  • Examinationer sker individuellt på distans för respektive delkurs
  • Eventuellt tillkommer kurslitteratur

Alla studerande startar kursen samtidigt men du väljer själv när vilken tid i veckan det passar dig att studera. Schemalagda tillfällen med lärare är inte obligatoriska men en stor del av pedagogiken på IHM Yrkeshögskola bygger på egna erfarenheter från lärare och kursdeltagare. Examinationer sker på distans för respektive delkurs. 

Sagt om utbildningen

Anna Quist

Digital marketing manager, Hertz

”Denna typ av kompetens är en bristvara ute på marknaden som det definitivt kommer att finnas ännu större behov för i framtiden.”

Plats & Startdatum

Distans
23 september 2024(Preliminär)

Omfattning

16 veckor på halvfart (50%)

Utbildningen ger 40 YH-poäng.

Språk

Svenska (Engelska förekommer i kurslitteratur och kursmoment)

CSN-berättigad

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN. Kostnad för litteratur tillkommer.

Har du rätt till omställningsstudiestöd?

Ansökan

För att din ansökan skall bedömas behöver du skicka in dina gymnasiebetyg (eller styrka din behörighet via reell kompetens) samt fylla i och bifoga bilaga för Yrkeserfarenhet

Läs mer om ansökan och antagning här.

Behörighet

Gymnasieexamen med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.

Samt minst två års yrkeserfarenhet på heltid inom digital marknadsföring, digital kommunikation eller digital analys.

Saknar du behörighet? Sök med reell kompetens.

Vanliga frågor och svar

Om utbildningen

Om utbildningen är på halvfart, så innebär det i snitt ca 20 timmars studier per vecka. Meddela gärna din arbetsgivare att du ska studera, för att kunna komma loss på workshops under dagtid.

Workshops är inte obligatoriska, men vi rekommenderar att man är med på dessa för att få ut så mycket som möjligt av kursen. Det är där som diskussioner och utbyte mellan lärare och medstuderande sker. Workshops spelas inte in så dessa går inte att ta del av om du inte är med live. Vi lägger samtliga workshops och handledningstillfällen på dagtid mellan 09.00-16.00, för det är då vi har tillgång till våra lärarkonsulter.

Du får gärna ansöka till flera kurser men vi rekommenderar dig att endast läsa en kurs åt gången för att hinna med, då våra kurser riktar sig till dig som vill studera vid sidan av ditt arbete.

Alla våra kurser har individuella inlämningar som sker digitalt.

Ja, du får ett utbildningsbevis.

Om ansökan

Arbetslivserfarenhet styrker du genom att fylla i IHM:s bilaga för yrkeserfarenhet med tydlig beskrivning av dina olika yrkesroller. Tänk på att start- och slutdatum, titel, arbetsbeskrivning samt omfattning skall finnas med för respektive tjänst. När du blivit behörig till utbildningen kommer du även få inbjudan till ett urvalsprov där du testas i dina kunskaper inom ämnet.

Urvalstestet är inte obligatoriskt men ökar dina chanser för att komma in då du får ett högre poängvärde vid sidan av din arbetslivserfarenhet alternativt studier. Resultatet från urvalstestet adderas med poängvärdet du fått genom din arbetslivserfarenhet alternativt studier vilket ger en urvalspoäng. Ju högre urvalspoäng du har desto större chans är det att bli antagen till utbildningen.

Urvalstestet består av flervalsfrågor främst inom de särskilda förkunskaper som krävs för att bli behörig till respektive utbildning. Tiden för att genomföra urvalstestet är 45-60 minuter.

Om du till exempel saknar dina gymnasiebetyg kan du bli behörig genom reell kompetens. Det vill säga vi tittar på hela din samlade kompetens inklusive arbetslivserfarenhet, föreningsverksamhet och andra erfarenheter som du har samlat på dig genom livet. Här kan du läsa mer.

Vi använder oss av en bedömningshandbok framtagen av Universitets- och högskolerådet (UHR) och en handbok för tillträde som Myndigheten för yrkeshögskolan har tagit fram. Med hjälp av dessa underlag kan vi göra behörighetsbedömningar av de flesta olika betygstyperna som exempelvis avgångsbetyg, mellanårsbetyg, slutbetyg, folkhögskolebetyg och komvux.

På motsvarande sätt granskar och bedömer vi dina utländska gymnasiebetyg, för att avgöra om de möter grundläggande och särskilda förkunskapskrav inom utbildningen. Om du har en översättning eller validering från UHR så bifoga den.

Det är svårt att svara på. Det beror på när du läste den och vilka kurser den har innehållit. Skicka in dina kurscertifikat så återkopplar vi om det är någonting som saknas.

ANSÖKAN ÄR STÄNGD

Ingen planerad start. Gör en intresseanmälan så håller vi dig uppdaterad om kommande starter.