Hoppa till innehåll

Innovation & Business Growth

Vill du öka innovationsförmågan i ditt företag? IHM Innovation and Business Growth ger dig metoder och praktiska verktyg för att skapa den struktur och kultur som krävs för att öka innovationsförmågan i företag och team.

Innovation & Business Growth

HÖSTERBJUDANDE

Köp kursen för endast 21 900 ex. moms. (ordinarie pris 29 000 kr ex.moms). Erbjudandet gäller fram till den 1 oktober och det finns ett begränsat antal platser. Använd koden HÖSTINNOVATION Erbjudandet gäller höstens starter!

Detaljerad information

  • Ort och startdatum

    • Göteborg, 2019-10-08
    • Stockholm, 2019-11-12
  • Kurstillfällen

    • Stockholm: 12-14 november + 2-3 december
    • Göteborg: 8-10 oktober +7-8 november
  • Omfattning

    • 5 heldagar, kl. 09.00-16.30
  • Avgift

    • 29 000 kr exkl. moms
      36 250 kr inkl. moms
      Lunch och fika ingår i avgiften.

Är du redo att accelerera innovationsförmågan?

Innovation handlar om att vara relevanta för kunderna, idag och imorgon. Det handlar om att nå kunderna, så att vi skapar nya affärer. Men trots att innovation är nödvändigt, är det få företag som är nöjda med sitt resultat från innovationsarbetet. Innovation driver konkurrensfördelar och skapar en snabbrörlighet som idag är en nyckelfaktor för tillväxt. Detta är kursen för dig som vill lära dig skapa nya affärer med innovation. Lär dig metodiker för att innovera som de bästa, ta del av erfarenheter och exempel som ökar innovationsförmåga i företag och team.

Framtidens innovationer skapas tillsammans

Innovationsarbetet sker inte längre på en viss avdelning eller av ett fåtal personer i en viss roll utan är en angelägenhet för hela företaget. Vi förväntas driva förnyelsen i balans med andra uppgifter, inom ramarna för våra befintliga roller. IHM Innovation and Business Growth är en möjlighet för dig och din organisation att öka er innovationsförmåga och skapa en kultur som bemöter idéer på ett sätt som som tar vara på kraften i alla anställda. Lyckas ni med detta, ligger ni steget före konkurrenterna och arbetar proaktivt för att framtidssäkra er verksamhet. Ladda ner guiden "Hur du kan skapa effekt från innovationsarbetet" här

Utvecklingspartner: CGI Sweden

Kursen är framtagen i samarbete CGI och deras erfarna konsulter som delar erfarenheter från olika organisationer och kommer att guida dig genom kursen. Du kommer bland annat att få träffa Martin Högenberg, Vice President Consulting and Head of Innovation på CGI Sverige.

Exempel på innehåll

  • Verktyg och metoder för att planera och skapa struktur och kultur för en innovativ företagskultur
  • Innovationsarbete med kundfokus och datadrivet best practice
  • Design Thinking och Lean i kombination för att identifiera och utveckla innovationsmöjligheter
  • Aktiviteter för varje steg i innovationsarbetet som gör det möjligt för alla att vara med och bidra
  • Tillgång till det digitala verktyget Next som ett stöd i kursen och i ditt fortsatta arbete med utveckling av affärsmodellen.

Resultat efter Utbildning

Kursen har designats för att ge dig praktisk kunskap om det senaste inom metodik, facilitering, verktyg och teknik i syfte att ni ska få ut mer av ert arbete med innovation. För att lyckas med innovation krävs idéer, problem och uthållighet. Det finns bara en som avgör om ni lyckats, era kunder, det är de som bedömer era innovationer, ingen annan! Det finns inget slut – innovation innebär ständig förändring och att hela tiden leverera ökat värde. I denna kurs upplever du hur det är att vara mitt i denna ständiga förändring. Du ges möjligheter att hela tiden arbeta framåt, med effektiva verktyg, som leder dig själv och din organisation mot verkliga effekter som består.


Utbildningens olika kursmoment

DAG 1: INNOVATIONSKULTUR OCH INTRAPRENÖRSKAP

Exempel på innehåll Dag 1:
• Behandla andra så att de delar nästa idé
• Kreativt geni och diversifierade team
• Ambidextert ledarskap och flöde av idéer
• Bryt mot regler och gör saker du inte borde
• Nyskapande, lärande eller effektivt helt olika situationer
• Mätning och styrning med fokus på beteende
• Formulera utmaningen som skall mötas
• Grunderna i användarcentrerat innovationsarbete med Design Thinking

DAG 2: ATT KÄNNA FÖR OCH FÖRSTÅ ANVÄNDARNA

Exempel på innehåll Dag 2:
• Utforska utmaningen med användarnas ögon
• Fånga beteenden, problem, mål och behov från användarna
• Intervjua användare och studera verkliga situationer
• Träd in i användarens situation, skapa empati och beskriv användarresan
• Träffa experter och skapa förståelse för trender på marknaden
• Utveckla personas som förkroppsligar det du lärt dig om dem
• Skapa en utmanande kreativ frågeställning för en persona

181_Modular Page Hero fullwidth 2400x820.jpg

DAG 3: VISIONERNA OCH IDEERNA SOM KOMMER ÄLSKAS

Exempel på innehåll Dag 3:
• Skapa idéer genom att nyttja flera olika delar av hjärnan
• Visualisera, kombinera, förvåna och angrip från olika vinklar
• Låna från andra och utmana med nya digitala möjliggörare
• Använd trigger frågor som andra besvarat
• Skapa ett värdeerbjudande riktat direkt till din persona
• Motivera och pitcha din lösning så att det känns

DAG 4: LYSSNA OCH FÖRSTÅ REAKTIONER FRÅN PROTOTYPER

Exempel på innehåll Dag 4:
• Måla upp en storyboard som skapar liv i lösningen
• Bygg modeller och vidga synen av lösningen
• Skapa en Mockup där lösningen presenteras för användarna
• Skapa ett rollspel för att iscensätta möjliga framtida scenarios
• Validera era vagaste antaganden som är kritiska för framgång
• Samla det användarna har gillat, ogillat, sagt och bidragit med för en förbättring av värdeerbjudandet

DAG 5: SKALA UPP OCH VÄXLA UPP FÖRÄNDRINGEN

Exempel på innehåll Dag 5:
• Skapa en pris- och leveransmodell utefter unika konkurrensfördelar
• Planera lansering med hjälp av organisation och nödvändigt förändringsarbete för att skapa utväxling
• Håll förändringen i liv, detta är er start på något nytt!


Huvudlärare på kursen

Kontaktuppgifter till Martin Högenberg

Innovationsansvarig på CGI Sverige där man mäter innovationsförmågan genom kundernas uppfattning om denna. Vi kan tycka och tänka om vår innovationsförmåga, men det är kunderna som avgör om det är en innovation eller ej, ingen annan, och det gäller för alla! Martin leder andra genom sitt egna engagemang mitt där innovationerna formas och utvecklas, till att de gör avtryck på en marknad. Han har själv varit med och skapat helt nya affärsmodeller och produkter, som idag finns på massor av platser i vårt samhälle och han har skapat förutsättningar för andras innovationer som tar sig hela vägen, ut i världen. Han har tidigt sett ett behov från företag att ta vara på människors förmågor, som leder till innovationer. Med denna grund driver han tesen ”Behandla andra så de delar nästa idé”. Med dessa erfarenheter av innovation och ledarskap bjuder han på fullt av exempel från verkligheten i en upplevelsebaserad pedagogik som skapar minnen och historier.

Kontaktuppgifter till Lotta Axelsson

Innovationskonsult på CGI Sverige. Lotta brukar säga ”My Passion is People”. Med stor nyfikenhet och varför inte-attityd, utforskar hon gränslandet mellan teknik och människa för att driva utveckling. Hon har mer än 25 års erfarenhet av att jobba med innovation, kundinsikt, strategi och produktutveckling inom många olika branscher. I olika roller som konsult, för internationella varumärken, och i start-ups. Lottas ambition är att alltid, utifrån mångfaldens kraft och styrkan av tillsammans, engagera, inspirera och utmana för att skapa nya möjligheter.

Kontaktuppgifter till Conny Svensson

Conny är en innovativ drivkraft inom flera områden med specifikt fokus på den digitala transformation och artificiell intelligens. Han hjälper kunder med att se möjligheterna med den nya digitala tekniken och hjälper dem i den förändringsresan som många står inför. Förändringen bottnar alltid i ett behov hos människan och måste även drivas därifrån, tekniken får aldrig ta överhand. Conny har ett starkt engagemang inom etisk AI och hur den tekniska utvecklingen påverkar samhället och människan på flera plan. Conny har i grunden en civilingenjörsutbildning inom datateknik från Chalmers. Han har jobbat inom IT branschen sedan mitten av 90-talet varav 8 år i USA där han var med och spräckte internet bubblan. Nu står han med ena benet inom IT och andra hos verksamheten för att leda dem tillsammans mot nya framgångar!

Anpassa ditt köp

Se priser som:
Summa:
29.000 kr
Moms:
(exkl. moms)

Utbildningens pris kan komma att förändras i nästa steg beroende på eventuella rabatter eller tillkommande anmälningsavgifter.

Boka rådgivning!

Tillsammans tittar vi närmare på dina personliga förutsättningar och mål för att identifiera den utbildning som passar dina egna och ditt företags behov.

Guide till att lyckas med Innovationsarbetet!

Innovation ska ge effekt, skapa utväxling, förnyelse och ny konkurrens. Ladda ner guiden "Hur du kan skapa effekt från innovationsarbetet" för att påbörja resan med att lyckas med ditt innovationsarbete

image

Läs intervjun med Martin Högenberg som berättar om innovationsarbete som skapar reella värden!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev med erbjudanden, lästips, seminarier, webinars och mycket mer.

Relaterade utbildningar

Marknadsföring

Growth & Marketing Strategy

Parallellt med jobb, 1 termin- 18 tillfällen

Marknadsföring

Digital Marketing

Parallellt med jobb, 4 dagar

Management

Verksamhetsstyrning

Parallellt med jobb, 18 tillfällen