Allt fler företag, stora som små, ser möjligheter inom offentlig upphandling, men bristen på kompetens gör det svårt att agera. Distansutbildningen Public Bid Manager är en chans att lära dig att jobba strategiskt och operativt med försäljnings- och anbudsprocessen mot offentlig sektor.
Jobbet för den som vill vinna stort
De svenska upphandlingspliktiga inköpen uppgår till närmare 800 miljarder kronor, vilket motsvarar cirka en femtedel av Sveriges BNP (källa). Staten upphandlar allt från stödstrumpor till appar och ett vunnet anbud innebär ofta långa och lönsamma kontrakt på flera år. Det gör den här utbildningen till en möjlighet för dig och ditt företag.
- Du får eftertraktad kompetens på arbetsmarknaden
- Ditt företag kan ge sig på fler/nya affärsmöjligheter
Vill du lära dig mer om den politiska beslutsprocessen, lagarna som reglerar den offentliga upphandlingen, upphandlings- och utvärderingsmodeller och anbudsprocessens olika steg? Public Bid Manager ger dig verktygen – antingen i en ny roll eller som ett komplement i din nuvarande tjänst.
Utbildningen är digitalt baserad och sker på distans vilket gör det möjligt att studera var du än bor eller befinner dig.
Den är planerad för att du ska ha möjlighet att kombinera studierna med ett nuvarande jobb, genom att undervisningen bedrivs på halvfart med cirka tre timmar lärarledda lektioner per vecka, medan resten av tiden avses för självstudier och grupparbete.
Du kanske även är intresserad av utbildningarna Public Bid Manager eller Account Manager Digital Solutions.
Det här är en kort YH-utbildning
Våra korta YH-utbildningar riktar sig till dig som redan är verksam inom en bransch, exempelvis om du har studerat en utbildning eller arbetat inom samma område. Syftet med utbildningen är att bygga vidare och bredda sin kompetens för att ta nya steg i karriären.
Efter utbildningen
Du fördjupar din kompetens i att självständigt och i team arbeta med samtliga steg inom försäljnings- och anbudsprocessen mot offentlig sektor. Du får också kunskaper och färdigheter i att utifrån gällande offentlig juridisk lagstiftning och den egna verksamheten analysera, ta fram strategier och driva anbudsprocessen framåt.
Försäljning till offentlig sektor är en möjlighet för många företag att hitta nya intäktssätt när svensk industri och tjänstesektorn går in i en lågkonjunktur och såväl underleverantörer som konsultföretag tappar kunder från den privata sektorn. Potentialen är stor och det är också ett sätt för bolag att bredda sin kundbas, inte bara inom Sverige utan i alla EU-länder.
Efter utbildningen kommer du kunna jobba med ledning och ansvar för försäljnings- och anbudsprocessen mot offentlig sektor.