Hoppa till innehåll
hero1
Utbildningar/

Public Bid Manager

Om utbildningen

Har du erfarenhet av B2B-försäljning eller offentlig upphandling? Vill du bredda din kompetens för att ta nästa steg? Då har vi en möjlighet som leder till ökad konkurrenskraft, både för dig och ditt företag.

Allt fler företag, stora som små, ser möjligheter inom offentlig upphandling, men bristen på kompetens gör det svårt att agera. Distansutbildningen Public Bid Manager är en chans att lära dig att jobba strategiskt och operativt med försäljnings- och anbudsprocessen mot offentlig sektor.

Jobbet för den som vill vinna stort

De svenska upphandlingspliktiga inköpen uppgår till närmare 800 miljarder kronor, vilket motsvarar cirka en femtedel av Sveriges BNP (källa). Staten upphandlar allt från stödstrumpor till appar och ett vunnet anbud innebär ofta långa och lönsamma kontrakt på flera år. Det gör den här utbildningen till en möjlighet för dig och ditt företag.  

  • Du får eftertraktad kompetens på arbetsmarknaden
  • Ditt företag kan ge sig på fler/nya affärsmöjligheter

Vill du lära dig mer om den politiska beslutsprocessen, lagarna som reglerar den offentliga upphandlingen, upphandlings- och utvärderingsmodeller och anbudsprocessens olika steg? Public Bid Manager ger dig verktygen – antingen i en ny roll eller som ett komplement i din nuvarande tjänst.

Utbildningen sker på distans, vilket gör det möjligt att studera utbildningen var du än bor eller befinner dig. Den är planerad för att du ska ha möjlighet att kombinera studierna med ett nuvarande jobb, genom att undervisningen bedrivs på halvfart med cirka tre timmar lärarledda lektioner per vecka, medan resten av tiden avses för självstudier och grupparbete.


Det här är en kort YH-utbildning

Våra korta YH-utbildningar riktar sig till dig som redan är verksam inom en bransch, exempelvis om du har studerat en utbildning eller arbetat inom samma område. Syftet med utbildningen är att bygga vidare och bredda sin kompetens för att ta nya steg i karriären.

ihm-pubbid-960x480.jpg

Efter utbildningen

Du fördjupar din kompetens i att självständigt och i team arbeta med samtliga steg inom försäljnings- och anbudsprocessen mot offentlig sektor. Du får också kunskaper och färdigheter i att utifrån gällande offentlig juridisk lagstiftning och den egna verksamheten analysera, ta fram strategier och driva anbudsprocessen framåt.

Försäljning till offentlig sektor är en möjlighet för många företag att hitta nya intäktssätt när svensk industri och tjänstesektorn går in i en lågkonjunktur och såväl underleverantörer som konsultföretag tappar kunder från den privata sektorn. Potentialen är stor och det är också ett sätt för bolag att bredda sin kundbas, inte bara inom Sverige utan i alla EU-länder.

Efter utbildningen kommer du kunna jobba med ledning och ansvar för försäljnings- och anbudsprocessen mot offentlig sektor.

Ansökan

Ansökan är stängd.

Gör en intresseanmälan så håller vi dig uppdaterad.

Skicka intresseanmälan

Ort och startdatum

Distans

  • 7 mars 2022
  • 1 november 2021

Omfattning

Distans, halvfart (ca 20 timmar/vecka), 24 veckor.

Utbildningen ger 60 YH-poäng.

Språk

Svenska (engelska förekommer i kurslitteratur och enstaka kursmoment)

Avgift

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN.

Kostnad för litteratur tillkommer.

Sagt om

Kontaktuppgifter till Sören Fritzner

Roll: Affärsutvecklare, Chas Visual Management

”Det finns definitivt brist på kompetens inom Public Bid i Sverige, och de som kan yrket är eftertraktade på arbetsmarknaden. Gillar man att arbeta med väldigt stora kunder och att vinna, så är det här ett riktigt, riktigt roligt jobb.”

Kontaktuppgifter till Tobias Wernius

Roll: grundare SpeakUp

Hur viktig är kunskap inom offentlig verksamhet och offentlig upphandling för ett företag som ditt? – Det är jätteviktigt att veta hur allting fungerar, och många företag har massor nya idéer som offentlig verksamhet borde kunna ta del av. Det är många start-up bolag som arbetar med sociala innovationer där kunderna finns inom offentligheten. Det finns olika gränser för när det ska bli offentlig upphandling beroende på vad man säljer för någonting, så det är viktigt att känna till reglerna och vem man ska kontakta. Företagen själva kanske inte har den kunskap om hur det fungerar med offentlig upphandling, men man behöver den kompetensen. Annars kanske man inte törs kontakta kommunerna utan satsar istället på vanlig företagsamhet som man redan känner till.

Kurser

  • Juridik vid offentlig upphandling (25 poäng)
    • Samarbete med en politiskt styrd organisation
    • Den politiska beslutsprocessen
    • Offentlighetsprincipen
    • Sekretess, korruption och mutor
    • Lagar som reglerar offentlig upphandling, med tonvikt på LOU, LUF, LOV
    • Tillämpad upphandlingsrätt och hur man tolkar det
    • Tilldelningsbeskedet – vad händer sedan?
    • Överprövning/skadestånd
    • Avtal och avtalsförvaltning
  • Upphandlings- och anbudsprocessen (35 poäng)
    • Upphandlingsprocessens uppbyggnad och olika steg – ur upphandlarens och leverantörens perspektiv
    • Hur leverantörer kan involveras redan i planeringsarbetet kring förfrågningsunderlag
    • Hållbarhetsperspektiv i en upphandling
    • Upphandlingsdokument – innehåll och betydelse för dig som leverantör
    • Upphandlings- och utvärderingsmodeller samt tillämpning av utvärderingskriterier
    • Anbudsprocessens olika steg
    • Kravanalys – påverkan på leverantörens verksamhet och leverans
    • Marknads- och konkurrentanalyser inför en upphandling
    • Skriva anbud – vilka är kraven?
    • Kalkylering av anbud
    • Projektorganisation och projektledning av anbudsarbete
    • Efteranalyser

Kursupplägg

Ca 3 timmar per vecka:

  • Schemabundet diskussionsforum och övningsgenomgång live i Teams

Övrig tid självstudier/grupparbete:

  • Filmer från ansvariga lärare på kursen
  • Videokurser och annat onlinematerial
  • Instuderingsfrågor, övningar och reflektionsuppgifter - individuellt och i grupp

Examinationer sker på distans för respektive delkurs.

Se exempel på IHMs distansupplägg

Med IHM:s nyhetsbrev hamnar du steget före

Nyheter, reportage, specialerbjudanden och mycket mycket annat

Vilken utbildning passar dig bäst?

IHM har tre Public Bid Manager-utbildningar - se likheter och skillnader mellan utbildningarna.

Behörighet

  • Grundläggande behörighet – slutbetyg från ett fullständigt nationellt eller specialutformat program i gymnasieskolan med lägst betyget Godkänt i minst 2 250 gymnasiepoäng eller motsvarande.

  • Minst ett års yrkeserfarenhet på heltid (deltid omräknas till heltid) inom B2B-försäljning; exempelvis som Account Manager, Key Account Manager eller säljchef. Endast tjänstgöring som omfattar halvtid eller mer inräknas som yrkeserfarenhet.
    Alternativt:
  • Minst ett års yrkeserfarenhet på heltid (deltid omräknas till heltid) av inköp inom offentlig sektor. Endast tjänstgöring som omfattar halvtid eller mer inräknas som yrkeserfarenhet.
    Alternativt:
  • Examen från tvåårig yrkeshögskoleutbildning inriktad mot B2B-försäljning eller inköp inom offentlig sektor eller motsvarande.


REELL KOMPETENS
Om du saknar formella meriter för grundläggande behörighet, till exempel gymnasieexamen eller slutbetyg från gymnasieskolan, kan IHM Business School istället göra en bedömning av din reella kompetens. Detta gäller även om du saknar formella meriter för en särskild behörighet, t.ex. godkänt betyg i en gymnasiekurs.

För att ansöka om reell kompetens laddar du ner kompetenskartläggningsformuläret här och följer instruktionerna. Det ifyllda formuläret och de intyg som styrker din reella kompetens laddar du sedan upp i din ansökan på yh-antagning.se. Mer information om reell kompetens.

Avgift

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN). Kostnad för litteratur tillkommer.

Ansökan

Följande dokument/filer krävs för att din ansökan skall bedömas som komplett:

  • Gymnasiebetyg

  • CV med tydlig beskrivning av dina arbetsroller

  • Mer information under Behörighet

Övrig information om antagningsprocessen och hur du ansöker till IHM Yrkeshögskola hittar du på sidan Ansökan & Antagning. Tips! Ansök tidigt - då har du tid att komplettera din ansökan om något saknas.

Har du frågor?

Fyll i kontaktformuläret eller maila oss på yh@ihm.se

Företag? Samarbeta med oss!

Föreläs - Ta emot LIA-praktikanter - Utveckla utbildningar - Samarbeta i examensarbeten. Som samarbetspartner till IHM Yrkeshögskola utvecklar du ditt företag.

Vanliga frågor & svar

Vilken Public Bid Manager-utbildning ska jag välja?

Hur mycket tid behöver jag lägga på utbildningen?

Utbildningen går på halvfart, det vill säga du får räkna med att kunna lägga ner 20 timmar på studier per vecka. Utbildningen varvas med inspelade föreläsningar som du kan se när det passar dig, live-föreläsningar där du förväntas aktivt delta i diskussioner och övningar samt grupparbeten och självstudier.

Jag har äldre/utländska betyg från gymnasiet?

Vi använder oss av en bedömningshandbok framtagen av Universitets- och högskolerådet (UHR) och en handbok för tillträde som Myndigheten för yrkeshögskolan har tagit fram. Med hjälp av dessa underlag kan vi göra behörighetsbedömningar av de flesta olika betygstyperna som exempelvis avgångsbetyg, mellanårsbetyg, slutbetyg, folkhögskolebetyg och komvux.

På motsvarande sätt granskar och bedömer vi dina utländska gymnasiebetyg, för att avgöra om de möter grundläggande och särskilda förkunskapskrav inom utbildningen. Om du har en översättning eller validering från UHR så bifoga den.

Jag saknar behörighet/hittar inte mina gymnasiebetyg?

Om du till exempel saknar dina gymnasiebetyg kan du bli behörig genom reell kompetens. Det vill säga vi tittar på hela din samlade kompetens inklusive arbetslivserfarenhet, föreningsverksamhet och andra erfarenheter som du har samlat på dig genom livet. Här kan du läsa mer.

Hur styrker jag min arbetslivserfarenhet?

Arbetslivserfarenhet styrker du genom ett CV med tydlig beskrivning av dina olika yrkesroller. Tänk på att start- och slutdatum, titel och arbetsbeskrivning skall finnas med.

Vad är urvalstest?

Urvalstestet är inte obligatoriskt men ökar dina chanser för att komma in då du får ett högre poängvärde vid sidan av din arbetslivserfarenhet alternativt studier. Resultatet från urvalstestet adderas med poängvärdet du fått genom din arbetslivserfarenhet alternativt studier vilket ger en urvalspoäng. Ju högre urvalspoäng du har desto större chans är det att bli antagen till utbildningen.

Urvalstesterna till våra sju korta YH-utbildningar med start hösten 2021, kommer att genomföras online på distans (hemma vid din egen dator). Urvalstestet består av flervalsfrågor främst inom de särskilda förkunskaper som krävs för att bli behörig till respektive utbildning. Tiden för att genomföra urvalstestet är 45-60 minuter.

Jag har en examen som Marknadsekonom DIHM, är jag behörig att söka?

Det är svårt att svara på. Det beror på när du läste den och vilka kurser den har innehållit. Skicka in dina kurscertifikat så återkopplar vi om det är någonting som saknas.

Relaterade utbildningar

Account Manager B2B

80 veckor  |  Heltid

Public Bid Manager

80 veckor  |  Heltid

Framgångsrik förhandling

Kurser
3 dagar  |  Deltid / Parallellt med jobb