Huvudlärare Riki Dackén berättar om delar av innehållet i utbildningen Personlig Digital Försäljning
Säljarens utmaningar i en digital affärsmiljö
Att kunder och konsumenter har förändrat sitt köpbeteende under de senaste åren har nog inte undgått någon. Idag gör kunden en stor del av sin research inför köpet online: Först när kunden bestämt sig för att få något utfört vänder hen sig till en leverantör och då i allt högre utsträckning via en digital kanal.
Det blir svårare för dig som säljare att få till möten i en tidig fas av köpprocessen och dina möjligheter som säljare att påverka kunden i den situationen är därför annorlunda än tidigare.
Vad du behöver få uträttat i kundens huvud
I dagens digitala affärsmiljö är det inte bara marknadsavdelningen som bör använda sig av digitala kanaler och sociala medier för den varumärkesbyggande och säljaktiverande kommunikationen. Även du som säljare måste göra det i ditt försäljningsarbete, men då inte i första hand för att föra ut budskapet om ditt erbjudande. Syftet är istället att bygga förtroende för dig och din kompetens bland såväl nya som befintliga kunder. Inte minst är ditt arbete med för-påverkan central för att du ska kunna vinna nya kunder i samma takt som dina försäljningsmål förutsätter. Du behöver förstå vad du behöver få uträttat i kundens huvud innan ni inleder ett samtal och innan du presenterar ett erbjudande.
Vad du behöver lära dig
Den digitala affärsmiljön ställer annorlunda krav på dina kunskaper och färdigheter som säljare. Du behöver bättre förstå hur mänsklig påverkan fungerar i en digital affärsmiljö. Ditt beteende i säljsituationen behöver bli mer ändamålsenligt i förhållande till den digitala köplogiken, vilket innebär att du behöver ha både förmågan att för-påverka och att ha modet att utmana en kund med en förutbestämd uppfattning. Kursen IHM Personlig Digital Försäljning är utformad för att hjälpa dig som säljare att utveckla de kunskaper och färdigheter du behöver för att lyckas i den digitala affärsmiljön.
Vad säger tidigare deltagare om utbildningen?
Hör hur tidigare deltagare har haft nytta av denna utbildning (som tidigare hade ett annat namn)
Detaljerad information
-
Kurstillfällen
-
Omfattning
- 3 dagar (uppdelat på 2+1 dagar)
- Utöver schemalagd tid tillkommer tid för självstudier uppfift mellan blocken.
-
Avgift
- Utbildningsavgift . 17 900 kr*
- Litteratur ingår
- *Vid privatfinans är priset inkl. moms, vid företagsfinansierat tillkommer moms
För vem?
För dig som sitter i en säljande roll, antingen renodlad säljare men även för dig som är egenföretagare, konsult och jobbar med kunder och långsiktiga kundrelationer.
Utbildningsmål
Utbildningen Personlig Digital Försäljning ger dig eftertraktad kompetens för en framgångsrik karriär som säljare. Här utvecklar du både strategiska och operativa färdigheter inom försäljning, påverkan, kundresor, köpprocesser och digitala kanaler.
Innehåll
Påverkan och försäljning i en digital affärsmiljö
- Hur kunden formar sin uppfattning om köpet under kundresan/köpprocessen.
- Vad olika typer av påverkan kan uträtta i kundens huvud under kundresan/köpprocessen – känslor, minnen och beteenden.
- Påverkansmatrisen - vad du kan göra som säljare för att för-påverka kunden i kundresans/köpprocessens olika faser.
Utformning av påverkan när du säljer i en digital affärsmiljö.
- Timing – när genomför du olika insatser?
- Hur du gör research för att finna innehåll till dina påverkansinsatser.
- Hur du skriver och vad du publicerar i digitala kanaler.
- Hur du skapar egna filmklipp och ljud.
- Handhavandet av olika digitala kanaler, främst LinkedIn
- Hur du ska kommunicera med dina kundämnen och hur du ska hantera förfrågningar innan du erbjuder dem något.
Avgift
Kostnaden för kursen är 17 900 SEK (exkl. moms).
Förkunskaper
Man måste ha grundläggande kunskaper eller kompetens inom försäljningsområdet och fördelaktigt är om man arbetar alternativt har arbetat med försäljning.