Hoppa till innehåll
hero1
Alla utbildningar/

Live Shopping

Live Shopping engagerar 1800% fler kunder än en traditionell e-handel och konverterar 10 gånger så mycket. Konceptet medför med andra ord signifikant påverkan på kundupplevelse och säljresultat - och linjerar med framtidens säljlandskap. Det här är utbildningen för dig som vill implementera affärskonceptet i din verksamhet.

Anmäl dig i dag och få tillgång till Live Shopping-plattformen Streamify kostnadsfritt under en månad direkt efter utbildningen

Live Shopping-formatet skapar ett personligt, närvarande och engagerande säljmöte med potential att nå allt från en smal kundkrets till en hel värld. Formatet växer explosionsartat på grund av sin affärsmässiga effektivitet - men för att lyckas med Live Shopping krävs grundläggande kunskap, både för den strategiska och den operativa processen. Denna kunskap lär du dig i utbildningen.

För vem passar utbildningen? 

Live Shopping passar dig som arbetar inom kommunikation, försäljning eller kundupplevelser inom antingen B2B eller B2C. Relevanta titlar är exempelvis Content/Event-producent, marknadschef, E-Commerce Manager, Social Media Manager.

Resultat  

  • Förståelse för hur du implementerar Live-Shopping i din verksamhet
  • Praktisk förmåga att genomföra Live Shopping-Event, från idé till koncept
  • Förståelse för hur dina olika kanaler samverkar för bästa resultat
  • Förståelse för hur du utvärderar, analyserar och drar lärdom från dina events
  • Kunskap kring att ta fram koncept efter mål och att mäta effekten
  • Förmåga att hantera tekniken och programmen som krävs för Live Shopping

Så går det till:  

Utbildningen genomförs på distans och du utför praktiska moment i ett reellt sammanhang.

I utbildningen ingår  med utgångspunkt i kursens innehåll kommer planera, genomföra och utvärdera ett live shopping-event i ditt befintliga företag. 

Anmälan

Summa:
19.900 kr
Moms:
(exkl. moms)
Anmäl deltagare

Utbildningens slutliga pris kan komma att förändras i kassan beroende på eventuella rabatter, moms och anmälningsavgifter.

Ort och startdatum

Distans

  • 15 mars 2023

Kurstillfällen

Våren 2023: 15/3, 22/3, 29/3, 5/4, 12/4, 19/4, 26/4 & 10/5 

Omfattning

1 dag i veckan under 8 veckor

halvdagar kl.08.30-12.30

Utöver schemalagd tid genomför du självstudier som innefattar cirka 3-4 timmar i veckan. Utbildningen avslutas med redovisning och inlämning av projektplan.

Avgift

19 900 kr exkl. moms

24 875 kr inkl. moms

Delbetalning

Vill du delbetala din utbildning?

Läs mer om Wasa kredit

Har du frågor?

Kontakta gärna mig så hjälper jag dig vidare

Annelie Nordström rund.jpg
Annelie Nordström

Telefon: 031-335 20 50
E-post: annelie.nordstrom@ihm.se

Jag vill gärna bli kontaktad av rådgivare

Kursmoment

DAG 1: Det nya sättet att kommunicera med kunder 

 

  • Förstå formatet Live Shopping
  • Så kan Live Shopping användas
  • Det nya digitala landskapet,
  • Trender från Asien
  • Målgruppsanpassning
  • Förutsättningar för att lyckas
  • målsättning, projektplanering, mätning och resultat

DAG 2: Effekter & Grundkomponenter 

 

  • Applicera Live Shopping i din verksamhet
  • Effekter, resultat och mål - på kort och lång sikt
  • Intern implementation 
  • Tekniska förutsättningar

DAG 3: Live Shopping koncept och trender

 

  • Trendspaning och kreativa koncept  
  • Idé- och inspirations-workshop inriktat på målsättning och önskat resultat 
  • Hemuppgift

DAG 4: Marknadsföring 

 

  • Marknadsstrategi 
  • Kampanjplanering 
  • Influencer Marketing 
  • Kanalval och distribuering 
  • Budget 
  • After Sales och distribuering av rörligt innehåll 

DAG 5: Teknisk integration  

 

DAG 6: Projektledning – skarpt projekt i reell miljö 

 

  • Planering, strategidokument och mallar 
  • Projektledning, marknadsföring och målsättning
  • Intern drift  
  • Hemuppgift 

DAG 7: Att hosta event och nå effekt

 

  • Presentationsträning för host (programledare) av Live Shopping event 
  • Manus och interaktionsövningar 
  • Best practice och inspirations-workshop  

DAG 8: Genomförande av Live Shopping-event och inlämning 

 

  • Redovisning av genomfört projekt
  • Inlämning av projektplan 
  • Utvärdering av event
  • Feedback session

 

image

Webinar - Möjligheter, utmaningar och generation Z:as konsumtionsmönster

Live Shopping tar blixtsnabbt mark inom svensk e-handel
- och du kanske frågar dig, vad krävs för att lyckas?
Ta del av när Anna Björkeryd berättar vad som krävs för att lyckas och hur du kan komma igång

Med IHM:s nyhetsbrev hamnar du steget före

Huvudlärare på kursen

Kontaktuppgifter till Anna Björkeryd

Roll: Chief Marketing Officer

Jag startade min karriär inom retail – först som butikssäljare och Visual Merchandiser, därefter som Event Manager och sen dess har jag arbetat med marknadsföring. Med ett stort intresse för försäljning, kundrelationer och digital marknadsföring har jag hjälpt många kunder inom en rad olika branscher att bygga inspirerande digitala upplevelser och starka kundrelationer. Som marknadschef på Live Shopping-bolaget Streamify utbildar jag kunder inom projektledning och konceptutveckling inom Live Shopping dagligen och är alltid nyfiken på att testa nya kreativa idéer!

Har du några frågor?

image
image

Vanliga frågor och svar

Vi har filmat de vanligaste frågorna kring våra öppna utbildningar inom Business Professional - inkluderat specifika frågeställningar kring DIHM-utbildningarna.

image

Vill du företagsanpassa utbildningen?

Vill du anpassa utbildningen till att matcha ditt företags förutsättningar? Prata med våra affärsutvecklare så hjälper de till att skapa det upplägg ni vill ha.  

 

Relaterade utbildningar

E-commerce Coordinator

Kurser
12 veckor  |  Deltid / Parallellt med jobb

Social Media Marketing

Kurser
  |  Deltid / Parallellt med jobb

Sökmotor-optimering (SEO)

Kurser
2 dagar  |  Deltid / Parallellt med jobb