KAM - Affärsutveckling B2B

Om Key Account Management
IHM Key Account Management är din plattform för att effektivisera ditt arbete med att bygga långsiktiga och lönsamma affärsrelationer med kunder inom B2B och anta rollen eller utvecklas som en framgångsrik Key Account Manager.
RESULTAT EFTER UTBILDNINGEN
Driva affärsutveckling tvärfunktionellt — arbeta strukturerat tillsammans med sälj, marknad, produkt och leverans för att skapa nya kundvärden.
Utveckla kundspecifika planer — omvandla komplexa affärsutmaningar till konkreta kundplaner som du kan använda direkt i dina egna kundrelationer.
Skapa samspel i komplexa kundrelationer — bygga samverkan internt och med kund för att driva större och mer lönsamma affärer.
Minska osäkerhet i affärsutvecklingen — använda en tydlig, stegvis modell som kombinerar praktiskt arbete och generativ AI för att testa och validera affärsmöjligheter.
Tillämpa insiktsdriven och värdebaserad försäljning i praktiken — använda etablerade metoder för att förstå kundens behov på djupet och driva affären mot gemensamt värde.
SÅ GÅR DET TILL
Utbildningen bygger på ett utmaningsdrivet upplägg där varje deltagare arbetar med en konkret affärsutmaning från den egna verksamheten. Med stöd av erfarna handledare utvecklas kundplaner som blir direkt tillämpbara i vardagen och kopplar samman teori med verklig affärsutveckling.
Skarpt affärsprojekt för deltagarens uppdragsgivare
Under utbildningen kommer du som deltagare genomföra ett självständigt affärsprojekt för en uppdragsgivare, vanligen ditt eget företag kring en vald försäljningsutmaning. Denna försäljningsutmaning är direkt kopplad till uppdragsgivarens verkliga förhållanden och utgör en central del av läranderesan – med potential att skapa signifikant mervärde för uppdragsgivaren.
Till vem riktar sig utbildningen
Utbildningen vänder sig till Key Account Managers med ansvar för komplexa kundrelationer, säljare och säljledare inom B2B, marknadsansvariga med fokus på go-to-market och segmentering, produktägare och lösningsansvariga samt servicechefer och andra roller nära leverans och kundsupport.
Avgift
Utbildningsavgift 69 900 kr (ink moms för privatperson, exkl moms för företag)
Litteratur ingår.
Omfattning
5 heldagar
Schema

Philip Holmberg
Kontakta gärna mig för rådgivning, anmälan eller om ditt företag vill ha en skräddarsydd version av utbildningen.
Telefon: 076-666 10 46
E-post: philip.holmberg@ihm.se
Utbildningsmoment
KAM handlar om hur kund och leverantör tillsammans skapar nya affärer. Det är en form av affärsutveckling som identifierar volymer, vinster och värden som kunden och leverantören gemensamt kan skapa genom ett partnerskap. Affärer som de inte skulle ha gjort var och en för sig i en traditionell marknadsrelation.
- Varför behövs KAM?
- Varför vill kunden ha KAM?
- Varför vill leverantören ha KAM?
- Vilken är den ekonomiska grunden för KAM?
- Vilka är de finansiella förutsättningarna för KAM?
- Vem blir nyckelkund respektive nyckelleverantör?
Att genomföra en KAM-strategi innebär ett långsiktigt arbete som måste omfatta flera avdelningar och personer i leverantörens såväl som kundens organisation. Du behöver därför skapa en process så att du som leverantör kan arbeta fram en gemensam målbild tillsammans med kunden.
- Hur få till en relation?
- Hur utveckla relationen?
- Hur ser affären ut för båda parter?
- Vilken risk innebär affären?
- Hur förhandla om ett samarbete?
Ett individuellt projektarbete löper under hela utbildningen och genomförs vid sidan av den schemalagda undervisningen. Arbetet är en tillämpning av utbildningens innehåll som genomförs individuellt som ett uppdrag från ditt företag.
I slutet av utbildningen presenterar du ditt resultat. Här får du och ditt företag möjlighet att både utveckla och prova era tankar kring nyckelkundssamarbete.

Tim Seidlitz
Key Account Manager, Bilreda
IHM Key Account Management var för mig en utmärkt kombination av teori och praktiskt lärande. Utbildningen gav mig en tydlig förståelse för KAM, samt visade hur man kan identifiera sina strategiskt viktiga kunder. Kursens innehåll samt tillhörande litteratur gav även högklassig arbetsmetodik för att skapa lönsamma och långsiktiga kundrelationer, något jag kan dra stor nytta av i mitt dagliga arbete. Utöver insikter i hur man arbetar med Key Account Management, bidrog utbildningen även till en fördjupad förståelse för ekonomiska rapporter, nyckeltalsanalyser och lönsamhet. Efter genomförd utbildning tog jag en ny roll som Key Account Manager.

Jonnie Levin
Business Area Manager, GA Lindberg
IHM Key Account Management lärde mig att förstå vad en KAM-kund egentligen är. Att det är inte alltid är den kund som omsätter mest eller kräver mest tid. Förståelsen om hur man prioriterar sin tid på rätt kund och hur lönsamhet/tid ger bäst resultat på rätt kund, var en stor insikt för mig. Utbildningen gav många bra arbetsmetoder och ett grundläggande ekonomiskt perspektiv. Kurslitteraturen som ingick använder jag flitigt även nu efter avslutad utbildning. Efter avslutad utbildning fick jag en ny tjänst inom mitt företag som Key Account Manager.
Vilken KAM-utbildning passar dig?
Eftersom vi har flera KAM-utbildningar kan det vara svårt att se alla skillnader mellan dem. Därför har vi jämfört utbildningarna åt dig.
Citat från kursutvärderingarna
Relaterade utbildningar
Led ditt team till starkare resultat
Förstå dina säljares drivkrafter
Möt den digitala marknaden
Effektivisera försäljningen
Lär dig modern påverkansteori
Förena sälj och marknad
Strategisk marknadsföring
Företagsekonomi
Praktisk affärsutveckling