Att arbeta med lön handlar inte längre om att knappa in siffror i en maskin. Digitaliseringen gör att enklare arbetsuppgifter försvinner och fokus hamnar på kvalificerade uppgifter såsom rådgivning och analys. Det gör att efterfrågan på lönekonsulter är stor och ger goda chanser till jobb efter utbildningen.
Utbildningen passar dig som är analytisk och utåtriktad. Du lär dig att självständigt arbeta med strategiska och operativa frågor inom HR, löneadministration, och personaladministration. Du får specialiserade kunskaper inom bland annat HR-arbete, personalekonomi, lönehantering och lönesystem.
Varför välja YH på IHM?
På IHM lär du dig tänka affärsmässigt och får en stabil grund och en självsäkerhet i affärssammanhang genom träning och företagspraktik. Våra föreläsare och övningscase kommer direkt från näringslivet och du får möjlighet att knyta kontakter som kan bli avgörande för din framtid.
Utbildningsmål
Utbildningen Lönekonsult ger dig kompetens att självständigt arbeta med såväl strategiska som operativa frågor inom löne-, HR- och personaladministration. I utbildningen ingår moment som HR-arbete, lönehantering och lönesystem, pensioner och försäkringar, förmånsrätt och resereglemente samt personalekonomi och personalredovisning.
Efter utbildningen ska du ha kunskaper om/i:
- Specialiserade kunskaper inom teoretisk och praktisk löne-, HR- och personaladministration i yrkesrollen som lönekonsult
- Kunskaper om och överblick över angränsande yrkes- och kompetensområden såsom företagsekonomi och redovisning
- Kunskaper om arbetsprocesser och kvalitetskriterier inom teoretisk och praktisk löne-, HR och personaladministration i yrkesrollen som lönekonsult
Efter avslutad utbildning ska du har färdigheter i att:
- Planera, utföra samt identifiera resurser för att utföra, specialiserade arbetsuppgifter inom löne-, HR- och personaladministrationsarbete med stöd av digitala verktyg i yrkesrollen som lönekonsult
- Lösa sammansatta problem inom löne-, HR och personaladministration i yrkesrollen som lönekonsult
- Kommunicera åtaganden och lösningar på engelska inom löne-, HR och personaladministration i yrkesrollen som lönekonsult
Efter avslutad utbildning ska du ha kompetenser för att:
- Självständigt behandla teoretisk och praktisk löne-, HR och personaladministration på ett sådant sätt att det leder vidare till lärande och professionell utveckling i yrkesrollen som lönekonsult
- Övervaka löne-, HR och personaladministrationsarbete samt slutföra förelagda projekt i yrkesrollen som lönekonsult
Tänkbara yrkesroller efter utbildningen:
- Lönekonsult
- Lönespecialist
- Lönehandläggare
- Löneadministratör
- Personaladministratör, personalhandläggare