MER

IHM Digital Marketing - Goals & Analytics

Företagens digitala närvaro har blivit given och dagens affärskritiska beslut baseras i allt större utsträckning på data. Mängden data som finns tillgänglig är ofantlig; utmaningen är att tolka och förstå vilken data som är viktig för att kunna ta korrekta beslut som leder till att affärsmålen uppnås.

Peter Stopp
”Mäta kan alla klara av, men alltför få mäter rätt saker. Morgondagens beslutsfattare är de som kan analysera och förstå vad som faktiskt gör skillnad för att optimera ett företags digitala närvaro och öka försäljningen.”
Peter Stopp lärare IHM Digital Marketing - Goals & Analytics
Anmäl dig härBoka rådgivningFler kurser inom området
Peter Stopp
”Mäta kan alla klara av, men alltför få mäter rätt saker. Morgondagens beslutsfattare är de som kan analysera och förstå vad som faktiskt gör skillnad för att optimera ett företags digitala närvaro och öka försäljningen.”
Peter Stopp lärare IHM Digital Marketing - Goals & Analytics

Fakta

Startdatum

Stockholm

14 mar
14-15 Mars + 28 Mars 2018
29 maj
29-30 Maj + 19 Juni 2018

Göteborg

03 maj
3-4 Maj + 15 Maj 2018

3

3 heldagar

Utbildningens omfattning är 3 heldagar uppdelat i 2 + 1 dagar.

Egen studietid mellan blocken är ca 5h.

 

 

Kursavgift

Avgift

16 900 kr exkl moms.

21 125 kr inkl moms.

 

Lunch ingår! 

Företagsanpassning

Hur kan IHM hjälpa ert företag att skapa värde? Kontakta våra affärskonsulter för en förutsättningslös diskussion om era utmaningar.

Kontakta oss för att diskutera vidare.

Innehåll

För vem?
Kraven på kunskap i digital analys ökar. Att ha förståelse för och kunna ta beslut baserat på data bli allt viktigare för fler funktioner och medarbetare. Kursen är för dig som jobbar inom marknadsföring, försäljning eller annan befattning med resultatansvar oavsett om du är egenföretagare eller arbetar inom en stor organisation.
 
Förkunskaper
Det finns inga specifika förhandskrav för att gå kursen, men för att maximera investeringen så ser vi gärna att ni har tillgång till er organisations Google Analytics-konto. För er som ej har tillgång till ett eget konto finns demokonto från Google att använda.
 
Dag 1 - Digitala mål och förutsättningar för webbanalys 
Den första dagen fokuserar vi på att staka ut spelplanen för digital analys och dess komponenter. 
 
Vi går igenom de centrala delarna av mål och mätning, hur man bryter ned övergripande affärsmål till digitala mål, förutsättningarna för webbanalys, samt bekantar oss med Google Analytics.
 
Exempel på ämnen dag 1:
  • Från övergripande affärsmål till digitala mål 
  • Mätningens grunder
  • Introduktion till webbanalys
  • Google Analytics - grundgenomgång i verktyget
 
 
Dag 2 - Analys och mätning
Andra dagen går vi djupare in på webbanalys, vikten av att mäta rätt samt hur mål och mätning samspelar. 
 
Vi kommer att fördjupa oss i centrala verktyg som Google Analytics och Google Tag Manager. 
 
Exempel på ämnen dag 2:
  • Mätning och KPI:er
  • Uppsättning av event och mål
  • Mikro-konverteringar
  • Kampanjuppföljning
  • Rapportering och dashboards
  • Spårning, pixlar och UTM-taggning
  • Google Tag Manager

Dag 3 - Effekt och optimering 

Den tredje och avslutande dagen kommer vi fokusera på hur man skapar affärsnytta och effekt av analysen, samt hur man utvärderar sina digitala mål och aktiviteter. Vi går även igenom hur man kan jobba med konverteringsoptimering för att förbättra sina digitala resultat.  
 
Exempel på ämnen dag 3:
  • Från analys till strategiska beslut
  • Spårning av kundbeteende
  • Konverteringsoptimering
  • A/B-testning
     

info [dot] allman [at] ihm [dot] se (subject: Fr%C3%A5ga%20om%20IHM%20Digital%20Marketing) (Frågor? Maila oss!)

Resultat

För dig som vill kunna fatta korrekta strategiska beslut. 
 
Du får kunskap i att sätta digitala mål utifrån övergripande affärsmål och färdigheter inom mätning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försäljning.
 
Du lär dig hur du kan ta fram rapporter för ledningsgrupp och andra intressenter i organisationen. 
 
Kursen ger dig även det senaste inom verktyg och teknik för att kunna optimera företagets digitala närvaro. 
 
 
 
 
 

Resultat efter utbildningen:

  • Praktisk kunskap i att sätta upp mätbara digitala mål utifrån övergripande affärsmål
  • Förmågan att läsa av och korrekt analysera data
  • Ge rekommendationer kring optimering av det egna företagets marknadsföring och försäljning baserat på data
  • Konkret kunskap i att sätta upp och administrera mätning via Google Tag Manager och hur man följer upp respektive aktiviteter i analysverktyget kopplat till mål
  • Ta fram avdelningsspecifika rapporter för ledningsgrupp och andra intressenter i organisationen
  • Terminologi för att förstå och använda Google Analytics

Sagt om

Jonas Nordhammer

TV4-gruppen
"Allt handlar om flöden – digital framgång är att kunna optimera och konvertera. Du måste veta hur du attraherar trafik, var dina besökare kommer ifrån och vilka trafikkällor som fungerar bäst. Väl inne på sidan behöver du kunna följa besökarnas beteende för att på bästa sätt både ta hand om, konvertera och på sikt omvandla dem till kunder. Du måste även kunna A/B-testa mellan olika varianter av design, annonser och landningssidor för att veta vilket typ av innehåll eller kampanj som fungerar bäst. Eftersom allt är mätbart får du snabbt ett kvitto på hur väl du lyckas. Men det gäller så klart att kunna tolka siffrorna också."

Ladda ner

Strategiska beslut som ökar försäljningen

Kursen ger dig kunskap om hur du sätter digitala mål utifrån affärsmålen och färdigheter inom mätning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försäljning. Du får även det senaste inom verktyg och teknik för att kunna optimera företagets digitala närvaro.

Till toppen av sidan Till topp