Hoppa till innehåll

Digital Marketing Goals & Analytics

Mängden data som finns tillgänglig är ofantlig; utmaningen är att tolka och förstå vilken data som är viktig för att kunna ta korrekta beslut som leder till att affärsmålen uppnås.

Digital Marketing Goals & Analytics

072_Modular Page Hero fullwidth 2400x820.jpg

Detaljerad information

  • Ort och startdatum

    • Stockholm, 20 februari 2019
    • Göteborg, 26 mars 2019
    • Malmö, 24 april 2019
    • Stockholm, 21 maj 2019
  • Kurstillfällen

    • Stockholm: 20-21 februari + 6 mars
    • Stockholm:21-22 maj + 4 juni
    • Göteborg: 26-27 mars + 10 april
    • Malmö: 24-25 april + 9 maj
  • Omfattning

    • 3 heldagar, kl. 09.00-16.30
  • Avgift

    • 16 900 kr exkl. moms
      21 125 kr inkl. moms
      Lunch och fika ingår i avgiften.
    • Flera platser ger rabatt: 3 pers ger 15%, 4 pers ger 20% och 5 pers ger 25%

För dig som vill kunna fatta korrekta strategiska beslut

Kraven på kunskap i digital analys ökar. Att ha förståelse för och kunna ta beslut baserat på data bli allt viktigare för fler funktioner och medarbetare. Kursen är för dig som jobbar inom marknadsföring, försäljning eller annan befattning med resultatansvar oavsett om du är egenföretagare eller arbetar inom en stor organisation.

För vem?
Kraven på kunskap i digital analys ökar. Att ha förståelse för och kunna ta beslut baserat på data bli allt viktigare för fler funktioner och medarbetare. Kursen är för dig som jobbar inom marknadsföring, försäljning eller annan befattning med resultatansvar oavsett om du är egenföretagare eller arbetar inom en stor organisation.

Förkunskaper
Deltagare bör ha grundläggande kunskaper i digital marknadsföring motsvarande IHM Digital Marketing. För att maximera investeringen så ser vi gärna att ni har tillgång till er organisations Google Analytics-konto. För er som ej har tillgång till ett eget konto finns demokonto från Google att använda. Gör testet här för att se hur långt du har kommit i det digitala arbetet.

Paketpris Digital Marketing och fördjupning Goals & Analytics
Köper du båda kurserna vid ett och samma tillfälle får du rabatt. Ditt pris blir då 34.740 kr exkl. moms för båda (ord. Pris 38.600 kr).

Du bör har grundläggande kunskaper i digital marknadsföring motsvarande IHM Digital Marketing.

RESULTAT EFTER UTBILDNINGEN

  • Du får kunskap i att sätta digitala mål utifrån övergripande affärsmål och färdigheter inom mätning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försäljning.
  • Du lär dig hur du kan ta fram rapporter för ledningsgrupp och andra intressenter i organisationen.
  • Kursen ger dig även det senaste inom verktyg och teknik för att kunna optimera företagets digitala närvaro.
  • Praktisk kunskap i att sätta upp mätbara digitala mål utifrån övergripande affärsmål
  • Förmågan att läsa av och korrekt analysera data
  • Ge rekommendationer kring optimering av det egna företagets marknadsföring och försäljning baserat på data
  • Konkret kunskap i att sätta upp och administrera mätning via Google Tag Manager och hur man följer upp respektive aktiviteter i analysverktyget kopplat till mål
  • Ta fram avdelningsspecifika rapporter för ledningsgrupp och andra intressenter i organisationen
  • Terminologi för att förstå och använda Google Analytics

Du bör har grundläggande kunskaper i digital marknadsföring motsvarande IHM Digital Marketing.


Strategiska beslut som ökar försäljningen

Kursen ger dig kunskap om hur du sätter digitala mål utifrån affärsmålen och färdigheter inom mätning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försäljning. Du får även det senaste inom verktyg och teknik för att kunna optimera företagets digitala närvaro.


Utbildningens olika kursmoment

Dag 1 - Digitala mål och förutsättningar för webbanalys

  • Den första dagen fokuserar vi på att staka ut spelplanen för digital analys och dess komponenter.
  • Vi går igenom de centrala delarna av mål och mätning, hur man bryter ned övergripande affärsmål till digitala mål, förutsättningarna för webbanalys, samt bekantar oss med Google Analytics.

Exempel på ämnen dag 1:

  • Från övergripande affärsmål till digitala mål
  • Mätningens grunder
  • Introduktion till webbanalys
  • Google Analytics - grundgenomgång i verktyget

Dag 2 - Analys och mätning

Andra dagen går vi djupare in på webbanalys, vikten av att mäta rätt samt hur mål och mätning samspelar.

Vi kommer att fördjupa oss i centrala verktyg som Google Analytics och går igenom hur man kan jobba med rapportering för att få rätt beslut tagna i organisationen.

Exempel på ämnen dag 2:

  • Mätning och KPI:er
  • Uppsättning av event och mål
  • Mikro-konverteringar
  • Kampanjuppföljning
  • Rapportering och dashboards

Dag 3 - Utvärdering, effekt och optimering

Den tredje och avslutande dagen kommer vi fokusera på hur man skapar affärsnytta och effekt av analysen, samt hur man utvärderar sina digitala mål och aktiviteter. Vi går även igenom hur man kan jobba med konverteringsoptimering för att förbättra sina digitala resultat och ger tips på nyttiga verktyg.

Exempel på ämnen dag 3:

  • Spårning, pixlar och UTM-taggning
  • Google Tag Manager
  • Från analys till strategiska beslut
  • Spårning av kundbeteende
  • Konverteringsoptimering
  • A/B-testning

Huvudläraren på kursen

Kontaktuppgifter till Petter Nyberg

Digital Strateg på den digitala marknadsföringsbyrån Vekst. Han har under årens gång byggt upp en gedigen erfarenhet inom allt från innehållsproduktion till digital marknadsföring och analys för såväl stora som mindre företag inom både B2B och B2C. Det Petter brinner allra starkast för och som också är hans vassaste specialistkompetens, är digital mätning och analys med fokus på optimering och effekt.

Anpassa ditt köp

Se priser som:
Summa:
16.900,00 kr
Moms:
(exkl. moms)

Utbildningens pris kan komma att förändras i nästa steg beroende på eventuella rabatter eller tillkommande anmälningsavgifter.

HAR DU FRÅGOR?

Boka rådgivning via telefon eller ha ett möte på din ort

image

Köp paket 2 kurser

Paketpris Digital Marketing och fördjupning Goals & Analytics Köper du båda kurserna vid ett och samma tillfälle får du rabatt. Ditt pris blir då 34.920 kr exkl. moms för båda (ord. Pris 38.800 kr).

image

WEBINAR: Digital Markering Goals & Analytics

Max Wimnell ger ett smakprov ur kursen Digital Marketing Goals & Analytics.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev med erbjudanden, lästips, seminarier, webinars och mycket mer.

Relaterade utbildningar

Marknadsföring

Digital Analytics Specialist

Heltidsstudier, 80 veckor

Marknadsföring

Digital Marketing

Parallellt med jobb, 4 dagar

Management

Projektledning

Parallellt med jobb, 17 tillfällen