MER

IHM Digital Marketing - Goals & Analytics

Företagens digitala närvaro har blivit given och dagens affärskritiska beslut baseras i allt större utsträckning på data. Mängden data som finns tillgänglig är ofantlig; utmaningen är att tolka och förstå vilken data som är viktig för att kunna ta korrekta beslut som leder till att affärsmålen uppnås.

Peter Stopp
”Mäta kan alla klara av, men alltför få mäter rätt saker. Morgondagens beslutsfattare är de som kan analysera och förstå vad som faktiskt gör skillnad för att optimera ett företags digitala närvaro och öka försäljningen.”
Peter Stopp lärare IHM Digital Marketing - Goals & Analytics
Köp Goals & AnalyticsKöp paket 2 kurserBoka rådgivningTesta din förmåga
Peter Stopp
”Mäta kan alla klara av, men alltför få mäter rätt saker. Morgondagens beslutsfattare är de som kan analysera och förstå vad som faktiskt gör skillnad för att optimera ett företags digitala närvaro och öka försäljningen.”
Peter Stopp lärare IHM Digital Marketing - Goals & Analytics

Fakta

Startdatum

Stockholm

20 feb
20-21 februari + 6 mars 2019

Göteborg

26 mar
26-27 mars + 10 april 2019

Malmö

24 apr
24-25 april + 9 maj 2019

3

3 heldagar

Utbildningens omfattning är 3 heldagar uppdelat i 2 + 1 dagar.

Heldagar: 09:00-16:30

Egen studietid mellan blocken är ca 5h.

 

info [dot] allman [at] ihm [dot] se (subject: Fr%C3%A5ga%20om%20IHM%20Digital%20Marketing) (Frågor? Maila oss!)

Kursavgift

Avgift

16 900 kr exkl. moms

21 125 kr inkl. moms

Lunch och fika ingår i avgiften.

Fler platser ger rabatt: 3 pers. ger 15%, 4 pers. ger 20%, 5 pers ger 25 % rabatt

Paketpris Digital Marketing och fördjupning Goals & Analytics
Köper du båda kurserna vid ett och samma tillfälle får du rabatt. Ditt pris blir då 34.920 kr exkl. moms för båda (ord. Pris 38.800 kr).

 

Företagsanpassning

Hur kan IHM hjälpa ert företag att skapa värde? Kontakta våra affärskonsulter för en förutsättningslös diskussion om era utmaningar.

Kontakta oss för att diskutera vidare.

Innehåll

För vem?
Kraven på kunskap i digital analys ökar. Att ha förståelse för och kunna ta beslut baserat på data bli allt viktigare för fler funktioner och medarbetare. Kursen är för dig som jobbar inom marknadsföring, försäljning eller annan befattning med resultatansvar oavsett om du är egenföretagare eller arbetar inom en stor organisation.
 
Förkunskaper
Deltagare bör ha grundläggande kunskaper i digital marknadsföring motsvarande IHM Digital Marketing. För att maximera investeringen så ser vi gärna att ni har tillgång till er organisations Google Analytics-konto. För er som ej har tillgång till ett eget konto finns demokonto från Google att använda. Gör testet här för att se hur långt du har kommit i det digitala arbetet.
 
Paketpris Digital Marketing och fördjupning Goals & Analytics
Köper du båda kurserna vid ett och samma tillfälle får du rabatt. Ditt pris blir då 34.740 kr exkl. moms för båda (ord. Pris 38.600 kr).
 
Dag 1 - Digitala mål och förutsättningar för webbanalys 
Den första dagen fokuserar vi på att staka ut spelplanen för digital analys och dess komponenter. 
 
Vi går igenom de centrala delarna av mål och mätning, hur man bryter ned övergripande affärsmål till digitala mål, förutsättningarna för webbanalys, samt bekantar oss med Google Analytics.
 
Exempel på ämnen dag 1:
  • Från övergripande affärsmål till digitala mål 
  • Mätningens grunder
  • Introduktion till webbanalys
  • Google Analytics - grundgenomgång i verktyget
 
 
Dag 2 - Analys och mätning
Andra dagen går vi djupare in på webbanalys, vikten av att mäta rätt samt hur mål och mätning samspelar. 
 
Vi kommer att fördjupa oss i centrala verktyg som Google Analytics och går igenom hur man kan jobba med rapportering för att få rätt beslut tagna i organisationen.
 
Exempel på ämnen dag 2:
  • Mätning och KPI:er
  • Uppsättning av event och mål
  • Mikro-konverteringar
  • Kampanjuppföljning
  • Rapportering och dashboards

Dag 3 - Utvärdering, effekt och optimering 

Den tredje och avslutande dagen kommer vi fokusera på hur man skapar affärsnytta och effekt av analysen, samt hur man utvärderar sina digitala mål och aktiviteter. Vi går även igenom hur man kan jobba med konverteringsoptimering för att förbättra sina digitala resultat och ger tips på nyttiga verktyg.  
 
Exempel på ämnen dag 3:
  • Spårning, pixlar och UTM-taggning
  • Google Tag Manager
  • Från analys till strategiska beslut
  • Spårning av kundbeteende
  • Konverteringsoptimering
  • A/B-testning
     

Utskriftsvänlig version finns under fliken LADDA NER

Resultat

För dig som vill kunna fatta korrekta strategiska beslut. 
  • Du får kunskap i att sätta digitala mål utifrån övergripande affärsmål och färdigheter inom mätning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försäljning.
  • Du lär dig hur du kan ta fram rapporter för ledningsgrupp och andra intressenter i organisationen. 
  • Kursen ger dig även det senaste inom verktyg och teknik för att kunna optimera företagets digitala närvaro. 
Du bör har grundläggande kunskaper i digital marknadsföring motsvarande IHM Digital Marketing.
 

Paketpris Digital Marketing och fördjupning Goals & Analytics
Köper du båda kurserna vid ett och samma tillfälle får du rabatt. Ditt pris blir då 34.940 kr exkl. moms för båda (ord. Pris 38.800 kr). Köp båda kurserna här

 
 
 

Resultat efter utbildningen:

  • Praktisk kunskap i att sätta upp mätbara digitala mål utifrån övergripande affärsmål
  • Förmågan att läsa av och korrekt analysera data
  • Ge rekommendationer kring optimering av det egna företagets marknadsföring och försäljning baserat på data
  • Konkret kunskap i att sätta upp och administrera mätning via Google Tag Manager och hur man följer upp respektive aktiviteter i analysverktyget kopplat till mål
  • Ta fram avdelningsspecifika rapporter för ledningsgrupp och andra intressenter i organisationen
  • Terminologi för att förstå och använda Google Analytics

Sagt om

Jonas Nordhammer

TV4-gruppen
"Allt handlar om flöden – digital framgång är att kunna optimera och konvertera. Du måste veta hur du attraherar trafik, var dina besökare kommer ifrån och vilka trafikkällor som fungerar bäst. Väl inne på sidan behöver du kunna följa besökarnas beteende för att på bästa sätt både ta hand om, konvertera och på sikt omvandla dem till kunder. Du måste även kunna A/B-testa mellan olika varianter av design, annonser och landningssidor för att veta vilket typ av innehåll eller kampanj som fungerar bäst. Eftersom allt är mätbart får du snabbt ett kvitto på hur väl du lyckas. Men det gäller så klart att kunna tolka siffrorna också."

Winnie Wu

Warner Bros. Entertainment Nordic
”Denna kurs ger en bra överblick över analysverktyg samt intressanta diskussioner med andra kursdeltagare. Med överblick av Google Analytics och fördjupningstips som vi fick under kursen kunde jag klara av Googles officiella certifieringar snabbt. Djupdyk i data idag och hitta nya insikter för att konvertera mera med analys, kunskap och information!”

Ladda ner

Strategiska beslut som ökar försäljningen

Kursen ger dig kunskap om hur du sätter digitala mål utifrån affärsmålen och färdigheter inom mätning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försäljning. Du får även det senaste inom verktyg och teknik för att kunna optimera företagets digitala närvaro.

Kontakta oss för rådgivning

Har du frågor eller vill ha råd? Ring 0200-24 00 24 eller kontakta någon av våra rådgivare direkt. Du kan också boka personlig rådgivning.

Till toppen av sidan Till topp