MER

Digital Marketing and Sales Analytics

Bli nästa generations onlinemarknadsförare! Digital Marketing & Sales Analytics ger dig eftertraktad digital kompetens och många karriärmöjligheter.

Fakta

Startdatum

Stockholm

11 sep
Startar preliminärt hösten 2018

Göteborg

11 sep
Fåtal platser kvar, ansök nu!

Malmö

11 sep
Fåtal platser kvar, ansök nu!

80

Omfattning

Heltid, 80 v inkl. praktik 24 v (LiA).

Kursavgift

Ingen avgift

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN.

Kostnad för litteratur tillkommer

Examen

400p

Utbildningen ger en Kvalificerad Yrkeshögskoleexamen på 400 YH-poäng.

Yrkeshögskolan

För vem

Antagningskrav

Grundläggande behörighet
Slutbetyg från ett fullständigt nationellt eller specialutformat program i gymnasieskolan med lägst betyget Godkänt i minst 2 250 gymnasiepoäng eller motsvarande.

Särskilda förkunskaper
Betyg E/Godkänt i:

  • Svenska 1/Svenska A/ eller Svenska som andraspråk 1/Svenska som andraspråk A
  • Engelska 6/Engelska B
  • Matematik 2a/2b/2c/Matematik B

Dessutom krävs minst två års eftergymnasial yrkeserfarenhet inom arbete med hantering av siffror och data, system- och programhantering eller webb och IT. Yrkeserfarenheten ska ha omfattat minst en halvtidstjänst (50 % tjänstegrad) från en sammanhängande anställning alternativt flera sammanlagda anställningar. Tänk på att det i ditt intyg måste framkomma vad du har haft för arbetsuppgifter.

Vad gör jag om jag inte är behörig till den utbildning jag vill söka?

Yrkeserfarenhet upp till fem år är meriterande vid antagning. Detta måste styrkas med arbetsgivarintyg vid ansökan.

Reell kompetens
Om du saknar formella meriter för grundläggande behörighet, till exempel gymnasieexamen eller slutbetyg från gymnasieskolan, kan IHM Business School istället göra en bedömning av din reella kompetens. Detta gäller även om du saknar formella meriter för en särskild behörighet, t.ex. godkänt betyg i en gymnasiekurs. 

För att ansöka om reell kompetens laddar du ner självskattningsformuläret här och följer instruktionerna. Det ifyllda dokumentet och de intyg som styrker din reella kompetens laddas sedan direkt upp i din ansökan på yh-antagning.se. 

Ansökan

Följande dokument/filer krävs för att din ansökan skall bedömas som komplett: 

- Gymnasiebetyg
- Arbetsintyg/betyg

Förtydligande kring arbetsintyg
Upp till fem års erfarenhet är meriterande. Det är därför viktigt att du skickar med samtliga arbetsintyg som du vill ska ingå i bedömningen. 

Intyget ska innehålla uppgifter om anställningen såsom arbetstid, anställningsform och befattning. Start- och slutdatum ska framgå tydligt samt omfattning, d v s hur många timmar eller procent per vecka anställningen har omfattat.  

Urvalstest
När du har skickat in din ansökan kommer du att bli inbjuden till skriftliga urvalstester i matematik och engelska, testerna genomförs i IHM:s lokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö.
 

Frågor & svar

I vår FAQ hittar du svaren på de vanligaste frågorna gällande din ansökan och antagningsprocessen. 

VIKTIGA DATUM

  • Utbildningsstart Stockholm:
    Startar preliminärt hösten 2018.
  • Utbildningsstart Göteborg:
    Startar preliminärt hösten 2018.
  • Utbildningsstart Malmö:
    Startar preliminärt hösten 2018.

Vill du veta mer?
Anmäl dig till ett informationsmöte eller ring 0200-24 00 24.

Håll dig uppdaterad!
Gör en intresseanmälan så håller vi dig uppdaterad via mail.

 

Innehåll

Vad lär du dig?

På IHM lär du dig tänka affärsmässigt och får en stabil grund och en självsäkerhet i affärssammanhang genom träning och företagspraktik. Våra föreläsare och övningscase kommer direkt från näringslivet och du får möjlighet att knyta kontakter som kan bli avgörande för din framtid.

I vår FAQ hittar du svaren på de vanligaste frågorna gällande våra YH-utbildningar.

Tänkbara yrkesroller efter utbildningen:

- Onlinemarknadsförare

- Webbanalytiker

- Marketing Technologist

- Digital Traffic Optimizer

- Konverteringsspecialist

- Market Intelligence Manager
 

Lästips! 

Digitala framtidsyrken som ger många möjligheter

Varför Digital Marketing & Sales Analytics?

Intervju med Alexander som valde Digital Marketing & Sales Analytics

Utbildningens huvudmoment:

  • Digital Marketing & Lead Management
  • Webbteknik
  • Webbanalys
  • Applikationer och certifiering 
  • Statistik
  • Testning och rapportering
  • Examensarbete
  • Lärande i Arbete 1
  • Lärande i Arbete 2

Mer info om innehållet finns under LADDA NER.

Efter utbildningen ska du kunna:

  • självständigt utföra kvalificerade arbetsuppgifter kring mätning, insamling, analys och rapportering av digital data i olika sälj- och marknadskanaler (multikanalsanalys)
  • upprätta mål, spåra, testa, utvärdera, konvertera och optimera sälj- och marknadsaktiviteter i digitala kanaler och sociala medier
  • sammanställa, rapportera och presentera statistiska samband och utfall i rapportmallar och rapporteringssystem
  • utvärdera, implementera och hantera branschverktyg och applikationer för att driva, analysera, konvertera och optimera trafik
  • ansvara för planering, genomförande och utvärdering av arbetsprocesser och projekt kring analys av digitala sälj- och marknadsaktiviteter för ökad lönsamhet och försäljning
  • självständigt och i samverkan analysera, värdera och ge välgrundade förslag i komplexa besluts- och affärssituationer inom datadriven marknadsföring och försäljning.

Sagt om

Jonas Ogvall

vd för Svensk Digital Handel
Personer med stark kompetens inom e-commerce, digital research och digitala marknadsföringsspecialister är något som branscherna skriker efter. Jag vill gärna framhålla just YH-utbildningar eftersom näringslivet är med och specar exakt vilka kompetenser och färdigheter som ska utvecklas. Generellt vill jag också betona vikten av att alla specialistutbildningar har en koppling till affären och helheten.

Veronica Ermanbrik

Student - Digital Marketing & Sales Analytics
Är du intresserad av data och av hur människor fungerar är detta en utbildning för dig. Det är lätt att tro att det bara handlar om data och inget om människor - men inget kunde vara mer fel. Digital marknadsföring har allt med människor att göra! Det här är framtiden och vill man ha en plats där så behöver man kunna och förstå onlinemarknadsföring. Jag är överväldigad över hur eftertraktade vi elever är på marknaden. Branschen skriker efter vår kompetens!

John Axelsson

Partner, Be Better Online
Be Better Online arbetar med digital marknadsföring och hjälper företag bli mer effektiva och lönsamma online. En stor del av vår organisation består idag av personer som besitter de kompetenser som IHMs utbildning Digital marketing & Sales analytics tillhandahåller vilket gör utbildningen extremt intressant för oss ur rekryteringsperspektiv framåt.

Alexander Bjernvinge

Student - Digital Marketing & Sales Analytics
Idag vill kunden söka informationen när det finns tid till det och i sin egen takt, vår roll blir att tillhandahålla det som kunden efterfrågar när det gäller information och inspiration, sedan tar kunden själv kontakt med sälj eller genomför sitt köp digitalt.

Camilla Östberg

Senior Online Specialist, Carat Sverige
Det sker stora skiftningar inom onlinemarknadsföringen. Fler och fler köp ligger inom programmatic buying och kraven blir högre på daglig optimering. Allt direkt kopplat till kundens CPO och CPS. Det behövs rätt kompetens både hos byråer och hos kunder internt, att genomföra kampanjer, analysera dem och dra relevanta slutsatser.

Leif Grenevall

CEO, Adtraction Visits AB
Jag har arbetat med digital marknadsföring sedan 2004 och har under alla år efterlyst utbildning inom området. IHMs inriktning på spårning, analys och konvertering med fokus på lönsamhet samt utbildningsinnehållet inom branschverktyg och applikationer kan lyfta branschens kompetens till nya nivåer och jag ser fram mot ett fortsatt samarbete. Vi som företag har ett behov av anställa 3 personer inom 3-5 år och bland våra kunder finns ett enormt stort behov.

Fredric Lundgren

Digital Marketing Consultant, Resultify
Digitaliseringen av samhället har inte ännu nått sin kulmen och det finns därför idag ett underskott av kompetens på arbetsmarknaden. Sett till vår nuvarande tillväxt har vi ett anställningsbehov om 10 personer inom en tvåårsperiod med kompetensen att utvärdera effekten av satsningar och vara en drivande part inom en iterativ optimering av företagens affärer. Enda anledningen till att vi inte expanderat fortare är pga svårigheterna att hitta personal med tillräcklig kompetens inom just webbanalys som också förstår försäljning och marknadsföring. På kort såväl som lång sikt kommer det vara ett givet kompetenskrav vid att alla framtida anställningar.

Patrik Almö

VD, Commerz Consultants AB
Det finns ett stort behov av personer som har kunskap att hantera digitala sälj- och marknadsföringsprocesser. Vi har deltagit i framtagningen av utbildningen och har för avsikt att fortsätta vår medverkan. Kunskap kring digitala marknadsvägar med en förståelse att leverera ROI är det inte många som besitter. Vi ser ett löpande rekryteringsbehov av denna kompetensprofil hos oss och hos flertalet av våra kunder.

Ladda ner

Framtiden är här, nu!

Det finns ett enormt behov av onlinemarknadsförare med spetskompetens inom webbanalys och konverteringsoptimering. Många företag står inför stora utmaningar till följd av den digitala utvecklingen och har redan nu stora svårigheter att hitta medarbetare som självständigt kan arbeta med att driva, analysera, konvertera och optimera trafik för ökad lönsamhet och försäljning. Digital Marketing & Sales Analytics öppnar dörrar till framtidsyrken som Onlinemarknadsförare, Webbanalytiker, Digital Traffic Optimizer och Marketing Technologist och du får en mängd attraktiva certifieringar på köpet, t ex Google Analytics och Adwords.

Partnerföretag

YH-utbildningar ska leda till jobb. På IHM får du massor med träning för arbetslivet. Du jobbar med skarpa praktikfall och examensarbeten på uppdrag av företag och får tillämpa dina kunskaper ute i verkligheten under LiA-perioderna. Det här gör dig efterfrågad på arbetsmarknaden. Läs mer om hur vi samarbetar med näringslivet

Intervju med Jonas Nordhammer på TV4.
Möt Alexander, YH-student på Digital Marketing & Sales Analytics
Till toppen av sidan Till topp