MER

IHM Digital Marketing

I dagens digitala klimat behöver företag ha kunskap i digital marknadsföring och dess arbetssätt för att kunna ta korrekta beslut på strategisk nivå. IHM Digital Marketing är ett program skapat av ledande branschaktörer. Du får konkreta verktyg för att öka företagets digitala närvaro och ta kommunikationen hela vägen från strategi till konvertering och optimering.

Max Wimnell
”På både kund- och byråsidan söker man med ljus och lykta efter personer som kan stötta, utveckla samt förändra sättet man arbetar med marknadsföring.”
Max Wimnell lärare Digital Marketing
Anmäl dig härTesta dina kunskaperBoka rådgivningFler kurser inom området
Max Wimnell
”På både kund- och byråsidan söker man med ljus och lykta efter personer som kan stötta, utveckla samt förändra sättet man arbetar med marknadsföring.”
Max Wimnell lärare Digital Marketing

Fakta

Startdatum

Stockholm

15 maj
15-16 maj + 1-2 juni 2017 (fullbokad)
12 jun
12-13 juni + 19-20 juni 2017 (fullbokad)
14 sep
14-15 sept + 28-29 sept 2017
02 okt
2-3 okt + 16-17 okt 2017
26 okt
26-27 okt + 9-10 nov 2017

Göteborg

20 apr
20-21 april + 27-28 april 2017 (fullbokad)
08 jun
8-9 juni + 15-16 juni 2017 (få platser)
25 sep
25-26 sept + 9-10 okt 2017
22 nov
22-23 nov + 4-5 dec 2017

Malmö

04 maj
4-5 maj + 11-12 maj 2017 (fullbokad)
13 nov
13-14 nov + 27-28 nov 2017

4

4 heldagar

Utbildningens omfattning är 4 heldagar uppdelat i 2 + 2 dagar.

Den största delen av utbildningen kommer att förläggas under lektionstid, men du förväntas även att genomföra övningar samt en hemtentamen som certifierande moment.

 

info [dot] allman [at] ihm [dot] se (subject: Fr%C3%A5ga%20om%20IHM%20Digital%20Marketing) (Frågor? Maila oss!)

Kursavgift

Avgift

20 900 kr exkl moms.

26 125 kr inkl moms.

 

Avgiften inkluderar certifiering. 

Företagsanpassning

Hur kan IHM hjälpa ert företag att skapa värde? Kontakta våra affärskonsulter för en förutsättningslös diskussion om era utmaningar.

Kontakta oss för att diskutera vidare.

Innehåll

DAG 1: PLANERING & ARBETSSÄTT
Under dag 1 lägger vi ut spelplanen för digital marknadsföring och går igenom dess grundkomponenter. Du lär dig vilka delar det digitala ekosystemet innehåller, hur de hänger ihop och vilka synergieffekter som kanalerna kan generera. Vi går igenom vikten av att jobba med ett agilt arbetssätt och vilka effekter det har på arbetsprocessen, budget och resultat. 

Ur innehållet:

  • Det digitala ekosystemet
  • Mål & KPI:er
  • Agilt förhållningssätt
DAG 2: IMPLEMENTERING & VERKTYG
Dag 2 konkretiserar vi det digitala landskapet och dess centrala aktiviteter. Vi skapar förståelse för vikten av att arbeta med såväl de organiska som betalda kanalerna, och börjar gå igenom de relevanta komponenter och verktyg som finns inom digital marknadsföring med syfte att skapa förståelse för samt praktisk kunskap inom de olika delarna. 
 
Ur innehållet:
  • Sökordsoptimering (SEO)
  • Content Marketing
  • Sökordsannonsering
  • Displayannonsering
  • Email Marketing
  • Social Media Advertising (SMA)

 

DAG 3: IMPLEMENTERING & VERKTYG (forts)

Den tredje dagen fortsätter vi den teoretiska och praktiska genomgången av centrala digitala aktiviteter. Du lär dig hur sociala medier kan användas till att driva konvertering och hur man praktiskt genomför relevanta aktiviteter i respektive kanal. 

  • Facebook, LinkedIn, Twitter
  • Konverteringsoptimering
  • Remarketing
  • Marketing Automation
  • Lead Nurturing

DAG 4: STRATEGI & UTVÄRDERING
Den fjärde och avslutande dagen fokuserar vi på hur man ser till att strategiskt planera för samt följa upp, analysera och agera på de digitala aktiviteter vi gått igenom under Dag 2 och 3. Du lär dig hur man praktiskt använder de ledande analysverktygen, vad som är relevant att mäta, samt hur man utvärderar en besökares beteende. Vi går även kundresans olika steg och hur man ser till att nå kunden genom hela resan. 

Ur innehållet:
  • Analys och mätning
  • Kundresan
  • Digital strategi
  • Kravställning & process mot digitala leverantörer

Mer info finns under fliken LADDA NER.

Resultat

För dig som vill ligga i framkant

Inom digital marknadsföring ställs alla företag inför samma frågeställningar och har tillgång till samma verktyg. Oavsett om du är egenföretagare eller arbetar inom en stor organisation, har en operativ eller ledande roll, så är Digital Marketing en kurs för dig.
 
Du får relevanta kunskaper i digital marknadsföring för att kunna fatta strategiska beslut. Du får lära dig metodik och det senaste inom verktyg och teknik för att kunna optimera företagets digitala marknadsföring. 
 

Resultat efter utbildningen

  • Förståelse för det digitala ekosystemet samt hur olika moment samverkar
  • Kunskap kring hur marknadsföring används inom de vanligaste digitala kanalerna
  • Kunna analysera och förstå digitala konsumentbeteenden
  • Kunna tillämpa mätbegrepp samt formulera mål och nyckeltal för digitala aktiviteter som linjerar med övergripande affärsmål.
  • Kunna behärska och förstå system/verktyg som bidrar till utveckling av den digitala närvaron
  • Kunna förstå och arbeta med ett agilt förhållningssätt och förstå hur det påverkar arbetsprocess, budget och planering
  • Kunna identifiera kundresan och se till att rätt målgrupp serveras med rätt innehåll vid rätt tidpunkt
  • Kunna ta fram en digital strategi med fokus på mål, målgrupper, kanaler samt innehåll
  • Kunna förstå, tolka samt analysera tillgängliga data för att kunna mäta effekt och bedriva ett förbättringsarbete av sina digitala aktiviteter.
  • Kunna ge förslag baserade på data rörande komplexa affärsbeslut kring ökad trafik, konvertering, försäljning och lönsamhet
  • Kunna kravställa samt utvärdera digitala leverantörer
  • Förstå vikten av att kombinera innehåll och budget för räckvidd
  • Förstå samt lära sig terminologin inom digitala marknadsföring

 

IHM Certifikat

Utbildningen ger ett IHM Certifikat i Digital Marketing.

Sagt om

Pernilla Zahn

Kommunikationsspecialist på PostNord
"Jag valde att gå IHM Digital Marketing för jag behövde en bättre digital plattform att stå på i min nuvarande arbetsroll. En insikt jag tar med mig från utbildningen är att alltid vara intresserad utav den nya utvecklingen och våga testa sig framåt, för att nå det bästa resultatet. Sätt upp mål, testa och analysera, vad som passar bäst för dina kunder och ditt företag. Utbildningen var en bra mix av teori och praktiska övningar med många bra diskussioner, på en nivå som passade alla elever beroende på tidigare kunskapsnivå. Så efter avslutad utbildning kände jag själv att jag fick en bredare kunskap och förståelse av de digitala kommunikationskanalerna."

Sandra Fjellström

Marknadschef Grand Parfymeri
I en tid där ”allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras” är det väldigt viktigt att hänga med på det senaste. Jag lärde mig väldigt mycket under den här kursen, men en av de viktigaste sakerna vi pratade om var den iterativa processen där digital marknadsföring ger möjligheter till en större flexibilitet genom att justera och redigera under kampanjens gång, exempelvis daglig mätning i Google Analytics och justera kampanjen beroende på vilka kanaler eller sökord som levererar bäst resultat. Detta är något jag gärna vill lära mig mer om!

Jennie Mikaelsson

Marknadskoordinator, Segers Fabriker AB
Jag är jättenöjd med kursen. Kursen var mycket intensiv men samtidigt väldigt givande och har gett mig de kunskaper jag behövde för att sätta igång och använda mig av digital marknadsföring i min vardag. Jag har redan nu tagit med mig massor av insikter kring hur man ska tänka och agera. Många av standardprogrammen, som exempelvis Google Analytics, kan vara överväldigande när man inte har arbetat i dom sedan innan. Kursen har gett mig en bra start när jag nu har satt igång.

Malin Hallberg

Marknadskoordinator, Toyota
Jag är väldigt nöjd med utbildningen. Vi hade en väldigt bra gruppdynamik och kursen var både detaljerad och intressant. Tiden räckte knappt till för alla våra frågor och jag skulle vilja att det fanns möjlighet till en påbyggnadskurs om något halvår för att ytterligare sätta sig in i all ny information och lärdom. Jag valde att läsa på IHM Business School för deras rykte samt rekommendationer från både vänner och kollegor. Jag känner redan att jag har tagit med mig mycket av det jag lärt mig in i vardagen på min arbetsplats och utvecklats i min position på Toyota.

Max Wimnell

lärare Digital Marketing
I en intervju med GP säger Max: - Många företag satsar fortfarande rätt mycket pengar på vad de tror och anar. Man måste veta vad olika kanaler ger för effekt. Ofta mäter man besöksstatistiken redan, men analyserar inte statistiken ordenligt. Att bara räkna antal klick på webbsidan är som att ha en butik och bara räkna antalet besökare, istället för de som faktiskt handlar.

Ladda ner

Digital marknadsplan och agil budget

I den digitala världen skapas resultat genom kontinuerlig uppföljning, analys och utvärdering. Syftet med IHM Digital Marketing är att du ska lära dig allt du behöver veta för att optimera den digitala marknadsföringen. Du ska kunna förstå och använda de verktyg som finns på marknaden och hur de kan integreras för bästa effekt.

Kontakta oss för rådgivning

Har du frågor eller vill ha råd? Ring 0200-24 00 24 eller kontakta någon av våra rådgivare direkt. Du kan också boka personlig rådgivning.

Till toppen av sidan Till topp