Hoppa till innehåll

Digital Marketing

IHM Digital Marketing ger dig kunskap att kunna ta korrekta beslut på strategisk nivå. Du får konkreta verktyg för att öka företagets digitala närvaro och ta kommunikationen hela vägen från strategi till konvertering och optimering.

Digital Marketing

060_Modular Page Hero fullwidth 2400x820.jpg

Detaljerad information

  • Ort och startdatum

    • Stockholm, 5 mars 2019
    • Malmö, 26 mars 2019
    • Göteborg, 7 maj 2019
  • Kurstillfällen

    • Stockholm: 5-6 mars +19-20 mars
    • Göteborg: 26-27 feb + 12-13 mars (FULLBOKAD)
    • Göteborg: 7-8 maj + 27-28 maj
    • Malmö: 26-27 mars + 9-10 april
  • Omfattning

    • 4 heldagar, kl. 09.00-16.30
  • Avgift

    • 21 900 kr exkl. moms
      27 375 kr inkl. moms
      Lunch och fika ingår i avgiften.
    • Flera platser ger rabatt: 3 pers ger 15%, 4 pers ger 20% och 5 pers ger 25%

För dig som vill ligga i framkant

Inom digital marknadsföring ställs alla företag inför samma frågeställningar och har tillgång till samma verktyg. Oavsett om du är egenföretagare eller arbetar inom en stor organisation, har en operativ eller ledande roll, så är Digital Marketing en kurs för dig.

Du får grundläggande kunskaper i digital marknadsföring och får lära dig metodik och det senaste inom verktyg och teknik för att kunna börja optimera företagets digitala marknadsföring.


Digital marknadsplan och agil budget

I den digitala världen skapas resultat genom kontinuerlig uppföljning, analys och utvärdering. Syftet med IHM Digital Marketing är att du ska lära dig allt du behöver veta för att optimera den digitala marknadsföringen. Du ska kunna förstå och använda de verktyg som finns på marknaden och hur de kan integreras för bästa effekt.

Har du redan grundkunskaperna i digital marknadsföring och vill bygga vidare?
Då kan du välja fördjupningskursen Goals & Analytics. Du får kunskap i att sätta digitala mål utifrån övergripande affärsmål och färdigheter inom mätning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försäljning.

Paketpris Digital Marketing och fördjupning Goals & Analytics
Köper du båda kurserna vid ett och samma tillfälle får du rabatt. Ditt pris blir då 34.920 kr exkl. moms för båda (ord. pris 38.800 kr). Läs om paketpriset här.


Resultat efter utbildningen

  • Förståelse för det digitala ekosystemet samt hur olika moment samverkar
  • Kunskap kring hur marknadsföring används inom de vanligaste digitala kanalerna
  • Kunna analysera och förstå digitala konsumentbeteenden
  • Kunna tillämpa mätbegrepp samt formulera mål och nyckeltal för digitala aktiviteter som linjerar med övergripande affärsmål.
  • Kunna behärska och förstå system/verktyg som bidrar till utveckling av den digitala närvaron
  • Kunna förstå och arbeta med ett agilt förhållningssätt och förstå hur det påverkar arbetsprocess, budget och planering
  • Kunna identifiera kundresan och se till att rätt målgrupp serveras med rätt innehåll vid rätt tidpunkt
  • Kunna ta fram en digital strategi med fokus på mål, målgrupper, kanaler samt innehåll
  • Kunna förstå, tolka samt analysera tillgängliga data för att kunna mäta effekt och bedriva ett förbättringsarbete av sina digitala aktiviteter.
  • Kunna ge förslag baserade på data rörande komplexa affärsbeslut kring ökad trafik, konvertering, försäljning och lönsamhet
  • Kunna kravställa samt utvärdera digitala leverantörer
  • Förstå vikten av att kombinera innehåll och budget för räckvidd
  • Förstå samt lära sig terminologin inom digitala marknadsföring

Utbildningens olika kursmoment

DAG 1: PLANERING & ARBETSSÄTT

Under dag 1 lägger vi ut spelplanen för digital marknadsföring och går igenom dess grundkomponenter. Du lär dig vilka delar det digitala ekosystemet innehåller, hur de hänger ihop och vilka synergieffekter som kanalerna kan generera. Vi går igenom vikten av att jobba med ett agilt arbetssätt och vilka effekter det har på arbetsprocessen, budget och resultat. Vi går också igenom de centrala delarna som krävs för att skapa bra digitala aktiviteter samt hur man konkretiserar affärsmål i digitalt mätbara och relevanta nyckeltal.

  • Det digitala ekosystemet
  • Agilt förhållningssätt
  • Målgrupp, aktivitet, innehåll
  • Key Performance Indicators (KPI:er)
  • Digitalt mätbara nyckeltal
  • Goal funnel
  • Det digitala landskapet och dess förändringar
  • Google Analytics

DAG 2: IMPLEMENTERING & VERKTYG


Dag 2 konkretiserar vi det digitala landskapet och dess centrala aktiviteter. Vi skapar förståelse för vikten av att arbeta med såväl de organiska som betalda kanalerna, och börjar gå igenom de relevanta komponenter och verktyg som finns inom digital marknadsföring med syfte att skapa förståelse för samt praktisk kunskap inom de olika delarna. Du lär dig även vilket innehåll som är bäst anpassat till vilken kanal, och hur man kan publicera relevant och engagerande innehåll.

  • Sökordsoptimering (SEO)
  • Sökordsanalys
  • Content Marketing
  • Omvärldsbevakning
  • Kanalanpassat innehåll
  • Content Creation
  • Paid vs earned interaction
  • Sökordsannonsering
  • Display
  • Keyword Planner
  • Programmatic
  • Google Trends, Google Adwords, Google Alerts, Google Search Console
  • Quality Score
  • Dynamic Keyword Insertion

DAG 3: IMPLEMENTERING & VERKTYG (forts)

Den tredje dagen fortsätter vi den teoretiska och praktiska genomgången av centrala digitala aktiviteter. Du lär dig hur sociala medier kan användas till att driva konvertering och hur man praktiskt genomför relevanta aktiviteter i respektive kanal, hur man bör jobba med remarketing och tar upp branschledande verktyg.

  • Facebook Ads Manager, Facebook Business Manager, Facebook Insights
  • A/B Testing
  • Remarketing
  • LinkedI Campaign Manager
  • Twitter Ads Manager
  • Snapchat
  • Begrepp såsom CPM, CTR, CPA, CRO, CPV, CPE, CPC
  • Email Marketing
  • Marketing Automation
  • Lead Nurturing
  • Subscriber Capture & Maintenance

DAG 4: STRATEGI & UTVÄRDERING

Den fjärde och avslutande dagen fokuserar vi på hur man ser till att strategiskt planera för samt följa upp, analysera och agera på de digitala aktiviteter vi gått igenom under Dag 2 och 3. Du lär dig hur man praktiskt använder de ledande analysverktygen, vad som är relevant att mäta, samt hur man utvärderar en besökares beteende. Vi går även kundresans olika steg och hur man ser till att nå kunden genom hela resan och jobbar med konverteringsoptimering i resp. steg.

  • Google Analytics
  • Analys och mätning
  • Webbanalys
  • Konverteringsoptimering
  • LIFT-modellen
  • On-Page Optimization
  • Landningssidor
  • UTM-tracking
  • Kundresan och dess oika steg
  • Goal funnel optimization
  • Kravställning mot digitala leverantörer
  • Målgruppssegmentering
  • Reporting

Huvudlärare på kursen

Kontaktuppgifter till Max Wimnell

Co founder av den digitala marknadsföringsbyrån Vekst. Han har mångårig erfarenhet inom den digitala världen där han arbetat brett med både B2B och B2C-bolag för att hjälpa dem att utveckla sin digitala marknadsföring. Max har många specialistkunskaper, men det han framförallt brinner för är att strategiskt stödja och utveckla organisationer i förändringsprocesser.

Kontaktuppgifter till Peter Stopp

CEO på den digitala marknadsföringsbyrån Vekst. Han har en gedigen bakgrund inom marknadsförings- och contentvärlden där han framgångsrikt drivit flera bolag under årens gång. Dessa erfarenheter har gett Peter ett brett kunnande inom allt från företagsutveckling till att skapa effektdrivande marknadskommunikation digitalt. Peters stora specialistkunskap ligger i att kunna förstå en organisations behov och att skapa största möjliga effekt i alla lägen, oavsett om det rör sig om organisationsförändringar eller digitala kampanjer.

Anpassa ditt köp

Se priser som:
Summa:
21.900,00 kr
Moms:
(exkl. moms)

Utbildningens pris kan komma att förändras i nästa steg beroende på eventuella rabatter eller tillkommande anmälningsavgifter.

HAR DU FRÅGOR?

Boka rådgivning via telefon eller ha ett möte på din ort

image

Köp paket 2 kurser

Paketpris Digital Marketing och fördjupning Goals & Analytics Köper du båda kurserna vid ett och samma tillfälle får du rabatt. Ditt pris blir då 34.920 kr exkl. moms för båda (ord. Pris 38.800 kr).

image

Webinar: Innehåll och Räckvidd

Max Wimnell ger ett smakprov ur kursen Digital marketing!

10 SAKER EN MODERN MARKNADSAVDELNING GÖR

Digital marknadsföring för med sig nya sätt att jobba, men också ett nytt mindset. Här har vi listat 10 saker som kännetecknar en modern marknadsavdelning.

image

5 områden som gör dig attraktiv på arbetsmarknaden!

Är du en fena på digital marknadsföring? Har du precis den kompetens som efterfrågas? Då är du superhet på marknaden!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev med erbjudanden, lästips, seminarier, webinars och mycket mer.

Relaterade utbildningar

Försäljning

E-commerce Manager

Heltidsstudier, 80 veckor

Management

Innovation & Business Growth

Parallellt med jobb, 5 dagar

Marknadsföring

Digital Marketing Goals & Analytics

Parallellt med jobb, 3 dagar