MER

IHM Business Management

Vad är det som gör vissa företag mer framgångsrika än andra? IHM Business Management ger affärsförståelse, helhetsperspektiv och verktyg för att analysera och utveckla en lönsam affärsverksamhet.

Marie Asserlind
”Teorierna stämmer förvånansvärt väl överens med mina egna erfarenheter. Tänk så många misstag vi hade kunnat undvika!”
Marie Asserlind Lärare/handledare
Anmäl dig här Prova-på/Infomöte Boka rådgivning Testa affärskunskaperna
Marie Asserlind
”Teorierna stämmer förvånansvärt väl överens med mina egna erfarenheter. Tänk så många misstag vi hade kunnat undvika!”
Marie Asserlind Lärare/handledare

Fakta

Startdatum

Stockholm

29 aug
Onsdagar kl 13-19. (Startdagen är en tisdag, därefter endast onsdagar)
11 sep
Måndagar kl 13-19*
18 sep
Torsdagar kl 13-19* (Startdagen är en måndag, därefter endast torsdagar)
31 jan
startar 2018

Göteborg

04 sep
Måndagar kl 13-19*
07 sep
Torsdagar kl 13-19*
31 jan
startar 2018

Malmö

04 sep
Måndagar kl 13-19*
31 jan
startar 2018
05 feb
Obs! Datumet är preliminärt och kan komma att ändras.

Borås

13 sep
Tisdagar 13-19. (Startdagen är en onsdag, därefter endast tisdagar)

 

*Med reservation för ändringar

16

Omfattning

16 tillfällen, ett pass i veckan.

Utöver schemalagd tid tillkommer tid för självstudier och projektarbete.

Ladda ner schema

Göteborg
Stockholm
Malmö

Kursavgift

Avgift

Utbildningsavgift: 57 900:-*
Anmälningsavgift: 2 500:-*

*Vid privatfinans är priset inkl. moms. 
Vid företagsfinans tillkommer moms.

Litteratur ingår.

Examen

Certifikat IHM

Certifikatutbildning, som även utgör del av examen Marknadsekonom DIHM

Innehåll

Som Business Manager är ditt fokus att öka resultatet i affären

Om affären verkligen ska lyfta, får ingen länk i kedjan vara svag. Organisation, affärsekonomi, marknadsföring och ledarskap måste fungera optimalt, var för sig och tillsammans.

Ladda ner översiktsschema för utbildningsstarterna våren 2017:

Huvuddelar i programmet:

Affärsmodeller - vad gör företaget framgångsrikt i dag?

•    Vilka faktorer skapar grunden för en affärsverksamhet - affärsmodellen?
•    Vilka faktorer skapar ett kundvärde?
•    Hur utformar man sitt erbjudande?
•    Hur utformar man marknadsföringsprocessen utifrån sitt erbjudande?
•    Hur mäter och analyserar man lönsamhet i en affärsmodell?
•    Hur företagets affärsstrategi styr utformningen av ledarskapet, organisationen och varumärkesarbetet

Planering och genomförande

Affärsval - vad gör företaget framgångsrikt i morgon och i framtiden?

•    Vilka omvärldsförändringar kommer att påverka företaget i framtiden?
•    Vilka är morgondagens affärsmöjligheter?
•    Vilket affärsval gör företaget inför framtiden?
•    Vilka strategier för tillväxt och konkurrens väljer företaget?
•    Hur utvecklar man och följer upp organisationens effektivitet?
•    Vilket ledarskap krävs för att åstadkomma en hög prestation i verksamheten?

Läs mer under fliken LADDA NER.

Gör en intresseanmälan till Business Management här!
 

Resultat

Fler behöver tänka och agera som ”managers”

IHM Business Management ger helhetsperspektiv på företagets verksamhet, marknad, produkter/tjänster och affärsmodell. Du ökar förmågan att skapa rätt förutsättningar för att göra lönsamma affärer utifrån företagets mål och marknadens efterfrågan.

Läs även:  Vilka är det som läser Business Management?

Resultat efter utbildningen

IHM Business Management ger, på en övergripande och grundläggande nivå, helheten i vad som ingår i en affärsverksamhet och skapar förståelse för kopplingen mellan marknadsföring/sälj, affärsutveckling, styrning och lönsamhet

Certifikat IHM

Certifikatutbildning, som även utgör del av examen Marknadsekonom DIHM.

Sagt om

Åsa Sånemyr

VD på Hope
Vad gav dina två år på IHM nu när du tittar i backspegeln? – Oj, massor! Självförtroende definitivt, när jag förstod helheten så insåg jag också att jag gjort mycket rätt i mina olika yrkesroller. Utöver massor av nya och bekräftade kunskaper så måste jag också nämna alla fantastiska människor jag träffade, både lärare och elever, det nätverket har hjälpt mig både en och två gånger efter IHM.

Marvin Pastor

Konsult, Ramböll Management Consulting
I klassen var det individer på olika nivåer, inom olika branscher med olika erfarenheter, vilket skapade goda diskussioner och ett kunskapsutbyte. Det är här man får ett helikopterperspektiv på hela affären, förståelse för de viktigaste pelarna i en organisation och affärsspråket. Det skapade möjligheter för mig att diskutera med företagsledare i näringslivet.

Joakim Lönnberg

VD, Lindab Sverige AB
Efter ett år som VD så kände jag att jag måste förbättra min överblick. En VD idag måste behärska de tre benen: Marknadsföring, ekonomi och ledarskap. Naturligtvis hade jag kunskaper i alla områden, men jag ville förstå allt bättre. Jag vill ha, om inte ett kunskapsövertag, så i alla fall en djup förståelse för vad det är vi pratar om när vi till exempel har möte med revisorerna. En VD måste vara nyfiken och utbildning är en del av förändring, dessutom ger kunskap trygghet.

Magnus Larsson

Senior director retail operations franchise på Circle K
Här lärde vi oss flera olika affärsmodeller på djupet, och det är det som gör skillnad mot att googla och läsa snabbt om dem på nätet. Nu finns modellerna där i bakhuvudet. Jag använder dem visserligen inte i detalj i min vardag, men de hjälper mig navigera och kunna ställa de rätta frågorna. Ekonomi är en annan del i utbildningen. På Circle K finns det andra som arbetar direkt med vår ekonomi men jag behöver förstå sammanhanget. I mitt arbete blir jag matad med mycket information och siffror, och Business Management har gett mig en styrka och säkerhet i att kunna läsa ut vad de betyder för vår lönsamhet och fortsatta agerande – och därmed kan jag ta bättre beslut.

Lamin Sonko

PR Advisor och projektledare, Jung Relation
I takt med ökade insikter om mina kunders vardag så kände jag att jag ville komplettera mina kommunikationskunskaper med ett djupare fokus på affärsaspekten och de variabler som driver kundens affärsmål. För att bättra på de kunskaperna tog jag, efter rekommendationer av några vänner, kontakt med IHM och har nu börjat läsa Business Management.

Alexander Pärleros

VD, Mobilio
IHM har gett mig en bred bas att stå på, så att jag känner en säkerhet. En bra utmaning som gav mig den kunskap jag behövde för att bli en starkare affärsman och kunna fatta rätt beslut. Jag fick med mig mycket kunskaper att använda direkt i mitt yrkesliv och det var mycket som kompletterade det jag redan kunde. Jag gick från att vara säljare till att våga bli VD.

Michael Engström

delägare Ahrens och IHM-lärare
Det är underbart att få så ett litet frö och se hur deltagarna växer under terminen och ser på sitt företag med andra ögon. Dessutom är det utmanande för mig själv att få pröva mina sanningar, jag kan aldrig utgå från vad jag själv tycker är självklart och jag får snabbt feedback. Det gäller hela tiden att förenkla utan att tappa skärpa.

Fredrik Granting

VD på Göransson Arena i Sandviken
Vi fortsätter att utveckla eventbolaget parallellt med att jag pluggar på IHM och för första gången i mitt liv så tycker jag det är roligt att plugga, jag är en late bloomer :-) Och i den här vevan så får jag också min första dotter, så nu är det fullt upp. Jag får den där helhetsbilden över affärslivet som jag saknat, jag ser fram emot tentorna och jag kunde direkt sätta in mina nyvunna kunskaper i min egen verksamhet. När det efter 1,5 år är dags för examensarbetet så går jag all-in, det här ska bli det bästa jag gjort.

Rebecca Andersson

Student på IHM, Senstex AB
Min förståelse för och kunskap om mitt jobb har förändrats tack vare att jag fått helhetssyn. Jag känner mig betydligt mer säker i min roll än innan – jag vågar ifrågasätta därför att jag har lärt mig nya saker och jag tar mig an uppgifter på ett helt annat sätt. Vågar köra på.

Marie Camemyr

HR specialist, Crane Currency
De utbildningar som jag gått på IHM har bidragit till att jag kommit vidare i karriären. Att jag hade läst Business Management utbildningen var en starkt bidragande faktor till att jag fick erbjudande om tjänsten som affärsområdeschef på Manpower. Ledarskapsutbildningarna i kombination med min chefserfarenhet, bidrog till att jag var en stark och vinnande kandidat för tjänsten som HR Specialist hos Crane Currency.

Ola Persson

Skånemejerier
Ola kom överens med sin chef om att IHM Business Management, IHM Key Account Management och IHM Verksamhetsstyrning blev en bra början för att öka hans förståelse och hans utveckling i att skapa resultat och lönsamhet. Med tanke på Olas bakgrund - 16 år på Skånemejerier (guldklocka vid 39 år), och att han arbetat inom många olika avdelningar på företaget, blev det mest naturligt att han erbjöds arbetet som säljchef för södra Sverige

Jenny Widén Nilsson

Utbildningsrådgivare IHM
Om du skulle sammanfatta, vad skulle du säga att man får med sig från Business Management? 1. Tankesätt / mindset – att alltid se och ta hänsyn kopplingen mellan affären, marknadsföring och ekonomi. 2. Begreppsapparaten – att sätta saker och ting i ett sammanhang och kunna klä det i ord 3. Att lyfta blicken och våga tänka i nya banor 4. IHM Business Management är en välkänd utbildning, ett certifikat är en meritering som öppnar dörrar i näringslivet

Ladda ner

Här kan du ladda ner dokument

Agerar du smartare än konkurrenterna?

Insikten om vad som skapar kundtillfredsställelse och lönsamhet är en grundförutsättning för att kunna göra rätt affärsval och agera framgångsrikt på marknaden. Med helikopterseende är det enklare att tänka i helt nya banor och våga agera annorlunda än konkurrenterna. En kritisk framgångsfaktor för att få affärerna att lyfta är förmågan att bedöma och kunna skapa balans mellan marknadsföring/sälj, affärsutveckling, styrning och lönsamhet.

Kontakta oss för rådgivning

Har du frågor eller vill ha råd? Ring 0200-24 00 24 eller kontakta någon av våra rådgivare direkt. Du kan också boka personlig rådgivning.

Ladda ner din personliga kompetensprofil här.
Till toppen av sidan Till topp