Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig

Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.


Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Google: En del av den data som samlas in av denna leverantör används för att anpassa upplevelsen och mäta reklamens effektivitet. Läs mer om den här leverantören.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig

Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.


Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Google: En del av den data som samlas in av denna leverantör används för att anpassa upplevelsen och mäta reklamens effektivitet. Läs mer om den här leverantören.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Yrkesguide: Marknadskoordinator

Är du kreativ, strukturerad och nyfiken på digital kommunikation? Som marknadskoordinator får du en varierande vardag där du planerar kampanjer, skapar innehåll och analyserar resultat – allt för att få varumärken att synas, engagera och växa. Här får du koll på vad yrkesrollen innebär, vilken utbildning som krävs, hur lönebilden ser ut och varför marknaden skriker efter din kompetens.

Vad är en marknadskoordinator?

En marknadskoordinator är som navet i ett företags marknadsavdelning och arbetar med att planera, samordna och följa upp företagets marknadsaktiviteter.

Marknadskoordinatorn fungerar ofta som länken mellan marknadsavdelningen, säljteamet och externa samarbetspartners och samordnar marknadsaktiviteter, skapar och publicerar innehåll och följer upp kampanjer.

Arbetsuppgifter – vad gör en marknadskoordinator?

Hur dina arbetsdagar ser ut kan variera stort beroende på arbetsgivare, bransch och företagets storlek. Men några vanliga uppgifter återkommer nästan alltid:

  • Planera och koordinera marknadsaktiviteter t.ex. kampanjer, event och mässor
  • Producera och publicera innehåll i digitala kanaler (sociala medier, nyhetsbrev, blogg)
  • Sköta uppdateringar i CMS-verktyg som WordPress
  • Hantera och optimera digital annonsering via Google Ads eller Meta Business Suite
  • Tolka och följa upp resultat via Google Analytics och andra statistikverktyg
  • Samordna trycksaker, presentationsmaterial och PR-aktiviteter
  • Samarbeta med externa byråer, frilansare och partners
  • Bevaka konkurrens och trender för att fånga rätt insikter i rätt tid

En viktig aspekt av rollen är att agera både operativt och analytiskt. Du måste kunna skapa en engagerande kampanj, men också förstå varför den fungerade – eller inte.

Som marknadskoordinator kan du jobba mot både konsumenter (B2C) och företag (B2B). Det styr bland annat tonalitet, kanalval och typ av innehåll du producerar.

Personliga egenskaper

För att trivas i rollen behöver du vara både kreativ och strukturerad. Du gillar att jobba med text, bild och strategi – men också att följa upp resultat, analysera trender och göra datadrivna val.

Eftertraktade egenskaper är bland annat:

  • Förmåga att driva projekt från idé till genomförande
  • Kommunikations- och samarbetsförmåga (både internt och externt)
  • God stilistisk förmåga på svenska och engelska
  • Nyfikenhet på nya verktyg, kanaler och format
  • Strukturerat arbetssätt och förmåga att hålla deadlines

Om du dessutom har ett intresse för vad som händer i omvärlden – från marknadsföringstrender till digitala plattformar – ligger du helt rätt i tiden.

Verktyg och teknisk kompetens

Dagens marknadskoordinator behöver vara tekniskt bevandrad. På många arbetsplatser förväntas du ha god kunskap om:

  • CMS-system som WordPress eller Drupal
  • CRM-verktyg som HubSpot eller Salesforce
  • SEO/SEM och nyckelordsoptimering
  • Programvaror i Adobe Creative Suite (t.ex. InDesign, Photoshop)
  • Plattformar som Google Analytics och Google Ads
  • Sociala medier-verktyg som Meta Business Suite eller Later

Det är en stor fördel att ha med sig certifieringar inom exempelvis Google Ads eller Meta Blueprint, särskilt om du vill jobba med digital annonsering på djupet.

Vad tjänar en marknadskoordinator i lön?

Lönen för marknadskoordinatorer varierar beroende på erfarenhet, verksamhet och arbetsuppgifter.

Enligt SCB:s senaste siffror (2023–2024) ligger medellönen på cirka 51 600 kronor i månaden. Men det är viktigt att förstå att intervallen är breda:

  • För nyexaminerade ligger ingångslönen ofta mellan 34 000 och 45 000 kr/månad
  • Efter några års erfarenhet kan lönen stiga till mellan 45 000 och 63 000 kr/månad
  • Specialistroller eller samordnande roller inom större företag kan klättra högre

Karriär och framtidsutsikter

Att marknadskoordinator är ett framtidsyrke råder det inga tvivel om. Arbetsförmedlingens Yrkesbarometer 2024 bedömer att konkurrensen om jobben är mycket liten, både på ett och fem års sikt.

Varför? För att företag i alla branscher, sektorer och storlekar behöver stärka sin digitala närvaro. Det gör att behovet av samordnande, digitala marknadsresurser bara ökar, vilket innebär att det finns goda chanser till jobb direkt efter examen och möjlighet att bygga en långvarig karriär.

Exempel på karriärvägar

Efter några år som marknadskoordinator kan dina erfarenheter bana väg för en mängd roller, såsom:

  • Social Media Manager
  • Kommunikationsansvarig
  • Performance Marketing Specialist
  • Projektledare inom digitala kampanjer
  • Content Manager
  • Growth Marketing Manager

Dina val styrs delvis av vilka områden du fördjupar dig i – det kan vara analys, annonsering, content eller kanske e-handel. Din nyfikenhet och ditt lärande är nyckeln till nästa steg.

Utbildning - Så blir du en marknadskoordinator

För att kunna jobba som marknadskoordinator krävs ofta en eftergymnasial utbildning inom marknadsföring, kommunikation eller ekonomi. Du kan exempelvis läsa en utbildning vid universitet, högskola eller välja en mer praktisk väg via yrkeshögskola (YH).

På yrkeshögskola är utbildningarna ofta kortare (1–2 år) och innehåller praktikperioder (LIA – Lärande i arbete).

Utbildning inom marknadsföring

En sådan praktisk utbildning är Digital Marketing Specialist (80 veckor, YH) hos IHM Business School – perfekt för dig som vill kombinera projektledning med det senaste inom digital strategi och marknadsanalys. Det här är en av IHMs mest populära utbildningar som ger en snabb väg in i en framtidssäker och eftertraktad yrkesroll.

Du kan också välja att läsa till Marknadskommunikatör - digital medier (64 veckor, YH). Utbildningen innehåller grafisk och visuell produktion, textproduktion, webbproduktion samt digital marknadsföring, men även digital analys och kommunikation. Det är en utbildning som leder till en tvärfunktionell yrkesroll där du producerar, kommunicerar och marknadsför innehåll i digitala kanaler.

Upptäck mer av IHM

Upptäck IHMs utbildningar inom marknadsföring och hitta rätt väg för din karriär.

Kompetensutveckling för marknadskoordinatorer

Redan yrkesverksam? I så fall finns det goda möjligheter att uppdatera din kompetens genom kortare kurser vid sidan av jobbet.

Några exempel på kompetensbyggande kurser för marknadskoordinatorer är:

  • Utbildningen Strategiskt digital marknadsföring (4 heldagar) passar dig som sitter på en strategisk roll och vill få fördjupad kunskap och strategisk förståelse för digital marknadsföring.
  • Social media marketing (18 veckor, YH) hjälper dig att bygga varumärkeskännedom, engagemang och kundlojalitet. Lär dig planera, optimera och utveckla strategier för att kommunicera med kunder, skapa förtroende och inspirera till köp i dagens digitala landskap.
  • Integrated media strategy and planning (16 veckor, YH) vänder sig till dig som arbetar med marknadsföring och kommunikation, och ger dig de kunskaper och färdigheter som krävs för att navigera i det alltmer komplexa och dynamiska medielandskapet. Målet är att du efter utbildningen ska kunna ansvara för och utveckla marknadskommunikation, såsom medieplanering och marknadsföringskampanjer, i hela medielandskapet.
  • AI-driven marknadsföring och kommunikation (16 veckor, YH) riktar sig till dig som arbetar med digital marknadsföring, analys eller kommunikation och är nyfiken på hur du kan använda AI som stöd i ditt arbete.

Du hittar alla aktuella marknadsföringskurser här: IHMs marknadsföringskurser