Hoppa till innehåll
hero1

Social kompetens på global varumärkesnivå - möt Ellinor Sätterqvist

Sociala medier, influencer marketing och digitalisering. Ingen match för Ellinor Sätterqvist som redan som 24-åring blev marknadschef på Daniel Wellington och i nuläget konsultar och föreläser om bland annat den digitala marknadsföringens expansionskraft. IHM kan nu stolt presentera ett webinar med Ellinor på temat: Så bygger du varumärken på sociala medier.

Ellinor Sätterqvist 960x.jpg

Ellinor Sätterqvist tillhör den nya generations marknadsförare som sätter den datadrivna kundresan främst.


LUNCHWEBINAR - 6 MAJ KL. 12.00

Så bygger du varumärken på sociala medier - Ellinor Sätterqvist ger sina 10 bästa tips.


Ellinor Sätterqvist har ett fartfyllt driv i sig sedan länge. När hon gick ur gymnasiet startade hon danslägret ”Brudar som dansar” som pågick i tre somrar med syftet att stärka unga tjejers självkänsla genom dans. Under samma period utbildade hon sig inom ekonomi och marknadsföring vid Örebro universitet och i det avslutande examensarbetet valde hon att rikta in sig på Influencer Marketing. Under arbetets gång insåg hon att det fanns en business bakom inläggen där influencers rekommenderade produkter och fick betalt i utbyte. Med sina nyfunna upptäckter fick hon sedan en chans att utforska ämnet mer praktiskt på sin första arbetsplats, Daniel Wellington.

– Jag ville lära mig av dem som jag ansåg var bäst just då så därför sökte jag mig till Daniel Wellington. Det som är spännande med att jobba i snabbväxande företag är att det finns många möjligheter att utvecklas. Efter ett år blev jag marknadschef över Norden och UK och var ansvarig över ett team på 10 personer, säger Ellinor Sätterqvist.

SoMe Marketing.jpg

Hur vill du sammankoppla varumärke med din kund på sociala medier? Kanske länken finns en via en specifik influencers bildspråk?

På bara några år har Influencer Marketing som tidigare varit en smått rörig terräng nu standardiserats på annonsmarknaden, med agenturer, intresseorganisationer, reklammärkning och officiella instruktioner från Skatteverket om skattesatser. När vi frågar vad som fått Influencer Marketing att explodera så svarar Ellinor så här:

– Dels så spenderar vi mer och mer tid på sociala medier och även mer tid på våra favoritinfluencers konton, inte minst senaste året. När vi ser och hör någon varje dag så känns det som att vi känner den personen och då kan samarbeten kännas mer som en personlig rekommendation än reklam. Dessutom är det väldigt användbart när man går in på en ny marknad där människor inte känner till din produkt. Då kan du som potentiell köpare få en rekommendation från någon du litar på, vilket gör att man ofta känner ett större förtroende snabbare för varumärket.

Vad mer än skatt bör man tänka på när man jobbar med Influencer Marketing 2021?

– Precis som med alla annonsplatser så kan man inte bara finnas, man måste se till att göra jobbet riktigt bra för att nå ut. Man bör komma ihåg att alla influencers inte passar med alla företag, utan man får vara väldigt noga med vilken matchning man gör – lägger man tid på den processen och finner en influencer som verkligen personifierar ens varumärke så kan det bli riktigt bra. Jag tror också det kan finnas möjlighet för fler branscher än de klassiska instagram-företagen att ge sig in i Influencer Marketing, som till exempel utbildningsbranschen och matbranschen.

Ellinors väg vidare från Daniel Wellington gick via medgrundandet av Rerobe i november 2018, en E-handel för secondhand-mode. Åren därefter följde tjänster vid Babyshop Group och digitala byråer, idag arbetar Ellinor som konsult för Digital Dominance, samtidigt som hon föreläser och coachar inom både digital marknadsföring och digitala team. Ämnet hon kommer beröra på IHM:s digitala scen är hur man skapar globala varumärken via sociala medier, en ambition hon förutspår kommer växa snabbt inom svenska företag.

Vad behöver man för att lyckas med sin globala sociala medie-strategi?

– Det finns olika nivåer på den frågan. Jag ger mer konkreta tips i webinaret för just sociala medier, men framför allt behöver man ha ett helhetstänk. Många företag har en digital omställningsresa framför sig och behöver jobba med företagskultur och teamkänsla för att lyckas. Dels att våga anställa personer med kunskap inom sociala medier och influencer marketing, men även se till att lyssna på deras erfarenheter för att behålla dem. Att skapa en kultur där nya idéer uppskattas och där man skapar processer som fungerar är A och O för att lyckas.

Vill du dyka vidare ner i ämnet så missa inte Ellinors webinar den 6:e maj där hon bland annat kommer ge 10 konkreta tips i konsten att bygga ett globalt varumärke på sociala medier.


Har du frågor om våra utbildningar inom affärsutveckling?

Prata med våra erfarna rådgivare - de guidar dig rätt

;