Hoppa till innehåll
hero1

Vad gör en Account Manager?

Account Manager är en eftertraktad yrkesroll som genomgår omfattande förändringar i och med den accelererande digitala utvecklingen. Vad innebär egentligen rollen idag? Vi ställde frågan till fem yrkesverksamma Account Managers.

Våra tidigare studenter på YH-utbildningarna Account Manager Digital Solutions, Account Manager B2B och International Account Manager har svaren.

Kontaktuppgifter till Cajsa Andersson, Account Manager

Studerade Account Manager B2B i Malmö

Cajsa Andersson fick jobb på företaget Consid efter sin examen som Account Manager B2B.

– Mitt arbete rör sig från större strategiska varumärkesprocesser till mindre kampanjer och digital synlighet. Men den största uppgiften är att lyssna in och förstå kundens utmaningar och därefter hitta rätt kompetens/konsult hos Consid som löser utmaningen. Under projektets gång gäller det även att behålla och utveckla relationen till kunden för att vidareutveckla och kunna föreslå ett nästa steg.

Cajsa ger exempel från sin dag:

– Min roll är att ansvara för själva [sälj]mötet, göra en bra behovsanalys och säkerställa att vi har tillräckligt underlag när vi går därifrån för att kunna återkomma med en offert för uppdraget.


Ta nästa stora steg inom försäljning och affärsutveckling

Bli Account Manager B2B via IHM Yrkeshögskola


Kontaktuppgifter till Stefanie Molnar, Account Manager

Studerade Account Manager B2B i Stockholm

Stefanie Molnar arbetar idag som Account Manager inom gaming på Microsoft via konsultbolaget Market Partner och såhär beskriver hon rollen:

– Det är så klart en del business, men det är också mycket kreativt. Jag får vara med att skapa markn

adsidéer för mina partners vilket är fantastiskt roligt. Att se sina partners utvecklas och nå sina mål, det kan vara både budgetmål eller personliga mål, är något av det roligaste med jobbet.

Kontaktuppgifter till Fabian Spennare, Business Developer

Studerade Account Manager B2B i Stockholm

Fabian Spennares första jobb efter examen var som Account Manager för Lundalogik och sålde CRM

-system. För framtidens Account Managers tror han starkt på en kombination av personlig och automatiserad försäljning:

– Att aggregera data baserat på säljarnas aktivitet, beteende och baserat på personlighetsprofiler för att skapa ”star profiles” av de bästa presterande säljarna. Vad använder de för språk? Hur pass frekvent tar de kontakt? När går de på avslut och vilka köpsignaler triggar detta? Med denna data skulle vi kunna skapa en coachingtjänst för säljare för både internt och externt bruk.

Saljare-B2B.jpg

Account Manager B2B-studenterna Frank, Eric, Philip och Benjamin fick testa livet som Account Managers redan under sin LIA på Buzzter:

"Vi har verkligen fått göra hela säljprocessen från a till ö - prospektering, kundmöten och avslut på några av Sveriges största företag!"

Deras bästa tips för att lyckas som säljare?

"Det gäller att ha bra underlag för att ta finansiella beslut. Köpbeslutet dröjer längre än vad man tror – från att få personen intresserad till att få ett avslut"

Kontaktuppgifter till Emma Kinnås, VD

Account Manager Digital Solutions i Göteborg

Emma Kinnås studerade Account Manager Digital Solutions och gjorde därefter kometkarriär på IT-bolaget Zalster. När vi senast pratade med Emma hade hon ansvar för företagets expansion i USA:

– Det handlar om att strategiskt och operativt jobba med vår egen branding och marknadsföring, delvis via egen marknadsföring på exempelvis Facebook och Google. Men även genom att hitta nya samarbetspartners, prospektering av nya kunder såväl som bearbetning av befintliga, kontinuerliga marknadsanalyser och konkurrentanalyser för att hålla oss uppdaterade om trender och positionering på marknaden.

Vad säger branschen?

Kontaktuppgifter till Wilma Eriksson, Account Manager

Studerade Marknadsekonom DIHM i Stockholm

Wilma Eriksson jobbar idag som säljare på GetAccept och är engagerad i ledningsgruppen för Account Manager B2B. Wilma fascineras av säljrollens förvandling i den digitala eran - från dörrknackare till kundreseexpert:

– Försäljning blir roligare och roligare varje dag eftersom det landar fler och fler verktyg i verktygslådan. Förut hade man bara ett glatt humör, förhoppningsvis en mobiltelefon och en mail. Idag kan du se exakt var kunden gör via data från olika verktyg (hemsida, tracking, system etcera), vilket gör att det både blir mer spännande och mer komplext. Idag gäller det att utmana kunden på ett utbildande sätt så att de vill förändra sin organisation till det sättet du föreslår.


"Funderar man på om försäljning är en framtidsbransch så skulle jag säga ja med VERSALER och bold."


Och vi låter Wilma avsluta:

– Jag tror att globalisering och produkt-matchning med den tilltänkta kundgruppen kommer bli allt viktigare och det kräver rådgivande säljare som utbilda sina kunder. Så funderar man på om försäljning är en framtidsbransch så skulle jag säga ja med VERSALER och bold.

Relaterade utbildningar

Account Manager B2B

80 veckor  |  Heltid

International Account Manager

80 veckor  |  Heltid

Account Manager Digital Solutions

80 veckor  |  Heltid