För fyra år sedan träffade jag Henrik Frohm för första gången. Han hade just tillträtt i rollen som IHMs försäljningschef, och jag minns att han sa: ”Min dröm är att bo i en lägenhet tapetserad med affärsmodeller”.
Sen dess har vi setts många gånger, och en sak är säker: i Henrik Frohm bor en tävlingsmänniska av sällan skådat slag, och han älskar både affärsmodeller och siffror. Hans stora passion är försäljning och han njuter i fulla drag av den emotionella storm som skakar honom i tävlingens slutskede. Hur mycket tid finns kvar, kommer vi att nå målen??
”Zlatan, du ska vinna Champions League, jag ska slå budget med mitt lag”, skriver han i ett av sina blogginlägg.
Nu siktar han mot nya mål, med ett nytt lag och går in i rollen som konsultchef på IHM. Hans nya lag är IHM Business Network – ett stort nätverk av specialister med imponerande CV:n som alla undervisar, handleder eller faciliterar på IHM Business School på deltid.
- Hej Henrik! Du har en utpräglad tävlingsinstinkt, eller hur?
- Absolut! Det ska finnas ett resultat att sträva mot och en mening med det man gör. Jag tävlar mot mig själv, och jag tänker hela tiden på hur jag kan bli lite bättre. Hur kan jag göra annorlunda nästa gång? Människans största tillgång är förmågan att utvecklas; att införskaffa kunskap, omvandla det till praktisk förmåga och utbyta erfarenheter.
- Vad är det största du uppnått hittills?
- Jag fick utmärkelsen Årets säljchef på Eniro, och det var första (och enda?) gången jag vunnit något i ett lagspel. Priset delades ut av kollegorna och företagsledningen och var ett kvitto på vad jag hade uppnått tillsammans med andra under ett års tid. Ett pris jag aldrig skulle kunna vinna själv utan bara tillsammans med andra.
- Några idrottspriser?
- De betyder inget särskilt för mig, bara att just den gången var jag bättre och det är inte ett mål i sig. Då kan jag mer känna ruset över små vardagliga segrar.
- Berätta, Henrik, vad innebär din nya roll?
- Jag ska jobba med utveckling av vårt lärarnätverk. Vi ska tillsammans sätta ramarna och hitta former för träffarna. Vi ska tala om hur vi bäst utbyter erfarenheter och hur IHM kan bidra till att utveckla den pedagogiska förmågan hos alla som undervisar hos oss och hur nätverket på olika sätt kan jobba med kundupplevelsen.
- Under dina fyra år på IHM, vad har du lärt dig om lärande?
- Att kunskap kan komma från lärarna men också från deltagarna och deras erfarenheter. Jag tror på att lyssna. Att vara öppen och nyfiken och våga ställa frågor som ”tänk om”. När jag var ung var Nationalencyklopedin svaret på det mesta. Nu kommer kunskap kommer i så många former - från andra människor, i det digitala, i böcker. Om jag vill veta vem som är bäst inom ett område, kan jag enkelt googla fram det, hitta personen och be om en lunch för att få veta mer.
Ett annat sätt att lära är att faktiskt ge sig in i matchen. När jag gick IHM Content & Marketing Management och ville veta mer om hur proffsen jobbar i praktiken, då praktiserade jag hos en mediabyrå. Jag ville förstå deras syn på content hur det används i dag. Det var förbaskat kul och lärorikt.
”Stora plånböcker räddar inte drunknande människor.”
- Jag är nyfiken på dig som person. Vad är viktigt för dig i livet?
- Familjen, att känna stolthet för det jag gör och står för och att känna gemenskap med människor runt mig. Att få tillhöra något större där man kan få visa öppenhet, glädje och respekt.
- Du är värderingsstyrd?
- Jag är en väldigt värderingsstyrd människa, uppvuxen med föräldrar som alltid engagerat sig i människor som varit utsatta. Jag har fått lära mig att alltid se till person och inte till sak. ”Stora plånböcker räddar inte drunknande människor. Det gör bara människorna som står på stranden,” är ett citat som fastnat och som jag bär med mig.
- Dina fritidsintressen?
- Golf! Jag varit aktiv i 2 säsonger, har spelat runt 30 rundor i livet och har 25 i hcp nu men det är en idrott som bitit sig fast.
- Vad lockar dig med golfen?
- Jag började av en slump. Jag är en hundmänniska och min hund dog för 3 år sen och från många dagliga promenader till inga, lämnade ett tomrum. En dag kom en kompis förbi med ett golf set och drog med mig ut på banan. Jag gillar att röra på mig, och golf är promenader i lagom tempo, i härlig miljö med andra människor. Tidigare spelade jag tennis i många år, men nu blir det ingen tennis alls. Jag blir bara arg för att jag spelar så dåligt.
- Du är introvert, gissar jag. JTI-profil*?
- Det stämmer, jag är introvert. Jag trivs bra i sociala sammanhang men samlar energi genom att få vara själv. Min profil är ISTJ (är Introvert, gillar konkreta fakta, är logisk, beslutsam och strukturerad.
- Till sist; har du tapetserat lägenheten med affärsmodeller?
- Haha, nej. Min sambo Anna hanterar inredningen och gör det väldigt bra. Men affärsmodeller är väldigt kul men de kommer inte upp på väggarna.
- Tack Henrik! Tack för intervjun och lycka till med nya laget!
Intresserad av en dialog med Henrik Frohm? Du når honom via mail till henrik [dot] frohm [at] ihm [dot] se eller per telefon 08-657 00 09.
*Vad är en JTI-profil?
Decision Dynamics JTI® grundar sig på C. G. Jungs typologi och är konstruerad utifrån individens preferenser inom fyra dimensioner. Varje dimension har två sidor som utgör motpoler, och vi upplever som regel att en av dessa sidor är mer typisk för oss.
Vart vi riktar vår uppmärksamhet för att få energiExtravert (E) - utåt - Introvert (I) - inåt
Hur vi hanterar faktaSinnesförnimmelse (S) - konkreta fakta - iNtuition (N) - övergripande idéer
På vilka grunder vi bedömer faktaTanke (T) - logisk, objektiv analys - Känsla (F) - logisk, subjektiv analys
Hur vi förhåller oss till omvärldenBedömning (J) - beslutsam, strukturerad - Varseblivning (P) - öppen, spontan