Hoppa till innehåll
hero1

Möt Alex – elitspelare i innebandy och webbanalys

Det går bra för Alex Kjellbris. Han har nyligen lämnat rollen som webbanalytiker hos Thomas Cook för att satsa helhjärtat på sitt eget företag – och uppdragen ramlar in, bland andra för Sveriges Radio och IHM Business School.

På IHM undervisar han på Digital Analytics Specialist. Vi tog ett snack med elitspelaren som kan förklara data så lyssnaren verkligen förstår.

- Vad behöver marknaden online idag?
- Det finns en stor efterfrågan på tjänster inom webbanalys och digitala strategier på marknaden idag. Det jag stöter på mest handlar om digitala mätplaner, uppsättning av mätning, datavisualisering, rapportering och optimering för både appar och webbplatser. Det grundar sig i att företag vill förstå hur användare/kunder interagerar med deras innehåll, och vilka marknadsföringsinsatser som verkligen ger konvertering (får sidbesökare att bli kunder som avslutar köp).



Känslomässiga eller datadrivna beslut?

- Företag strävar i allt högre utsträckning efter att ta datadrivna beslut. Kan du utveckla vad datadrivna beslut innebär?
- Alltför många tar beslut baserade på personliga åsikter och känslor om hur en webbplats eller funktionalitet ska se ut, hur ett flöde ska fungera och vad användarna tycker. Med datadrivna beslut, gör vi det möjligt att faktiskt svara på de här hypoteserna med siffror istället för känslor.

- Får de mänskliga kommentarerna mindre betydelse när datan tar över mer och mer?
- Nja, det finns ganska bra verktyg för enkäter på webbplatsen också. Man kan till exempel bestämma att efter ett visst antal besök eller ett visst beteende på webbplatsen eller i appen så dyker specifika frågor upp, där man får möjlighet att skriva vad man tycker om webbplatsen, appen eller funktionen, om man känner att man saknar någonting eller om något var svårt.

- Ger de här enkäterna bra resultat?
- Ja verkligen, man kommer användarna väldigt nära. Erfarenheten av vad som fungerat historiskt, datan och vad användarna skrivit i de här enkäterna ger ofta en mycket bra bild av vad som bör testas för att komma vidare.

Låt användarna avgöra

- Har du något exempel på vad digital analys kan göra för ett företag?
- Absolut. Jag jobbade med en e-handel som säljer möbler. Här ville vi göra ett A/B/C-test, då både vi och datainsamlingen ansåg att interaktionen med varukorgen inte var tillräckligt tillfredsställande. När en användare la något i varukorgen på sajten, så pingades inte kassan alls, kassa-ikonen på sajten förblev oförändrad. Vi ville göra det enklare för användaren att förstå att nu ligger den här produkten i varukorgen, så här mycket kostar den, och här klickar jag för att ta mig i vidare till kassan.

Så vi satte upp två olika test tillsammans med originalvarianten, det här kallas då för A/B/C-test. Det innebär att man bestämmer att olika varianter av sidan ska visas för exempelvis 33 procent av besökarna, och sedan kan man analysera hur kundernas beteende skiljer sig mellan varianterna.

A-varianten visade originalsidan utan förändringar. I B-varianten så fälldes din varukorg ned uppe i höger hörn och visade: Så här ser din varukorg ut just nu, och här klickar du för att ta dig till kassan. I det tredje testet, C-varianten, la sig ett litet täcke över webbplatsen när man lagt något i varukorgen och frågade om man ville fortsätta handla eller gå till kassan. Det vi mätte i slutändan mellan testerna var: Hur många som lagt något i varukorgen tenderar att ta sig vidare till kassan och genomföra köpet?

Resultatet visade att det var 4 procent högre sannolikhet att du genomförde köpet om du exponerades för B-varianten, än om du exponerats för originalsidan A-varianten, och 4 procent är mycket för en webbplats med mycket trafik. C-varianten gav oss 1,6 procent sämre resultat än originalet, den visade sig vara lite mer irriterande för kunderna.

- Du har verkligen en förmåga att förklara så man förstår. Får du bra respons från studenterna på IHM?
- Ja, den har varit väldigt, väldigt bra! Det är flera som skrivit till mig efter lektionerna och sagt att det här är det bästa de haft i skolan hittills. Otroligt fin feedback som gör att man vet att man gör något rätt.

Utvecklande mångfald

- Har du något exempel på vad eleverna uppskattar från dina lektioner?
- En av mina viktigaste punkter när jag utbildar är att se till att alla alltid hänger med. Det värsta jag vet är att se någon som fortfarande sitter och funderar när jag går vidare till nästa del, så jag stämmer alltid av: Är ni med, har ni frågor? Det har jag fått bra feedback på.

- Hur utvecklas du själv av att lära ut?
- Det flesta människorna som går de här utbildningarna kommer från helt olika bakgrunder och att se hur jag kan applicera deras olika tankar i mitt sätt att tänka ger mig jättemycket. De ställer bra frågor och utmanar mig som lärare vilket gör att även jag utvecklas.

- Har du något exempel på vad du plockat upp från dem?
- Vi hade en slutuppgift med klassen, och till den tog jag med en av mina kunder. Klassen delades in i grupper, och alla fick göra en halvtimmes pitch för att försöka sälja ett projekt baserat på det jag lärt dem de senaste veckorna. Sättet de attackerade den här uppgiften på var mycket brett, och jag lärde mig jättemycket av att se hur de valde att möta kunden. Jag märkte ju vad kunden gick igång på, vad som fungerar. Även om jag vet vilka idéer som är bäst, så är det inte alltid de som når igenom till kunden, utan kunden lägger märke till små saker, vilket är jätteintressant.

- Vilka små saker noterade du?
- En grupp hade till exempel ett förslag på en mjukare 404-sida, alltså en sida som inte finns, och där kan sajter vara väldigt dåliga eller väldigt bra på att guida kunden rätt. Den här gruppen hade gjort ett exempel med texten: “Hoppsan – blev visst ett snedslag, använd sökrutan för att hitta det du söker”, och så hade de då lagt dit en sökruta på sidan. Lite komik och en bra sökfunktion, det var något som fastnade hos kunden som satt och lyssnade. Även om det är en liten grej, så är mycket vunnet när man kommer med saker som är lätta att applicera till en potentiell kund.

Många järn i elden

- Vad gör du just nu utöver din lärarroll på IHM?
- Jag sitter nu på Sveriges Radio på 50 procent och utöver detta har jag flera mindre projekt inom webbanalys och digitala strategier. Jag jobbar även som fotograf och videograf, och där har jag lyckats klämma in tio olika typer av projekt under året som gått. Jag spelar också innebandy på elitnivå i AIK, så det är bra kombination.

- Hur går det för ditt lag, AIK Innebandy?
- Det går bra! Vi hade ett stort derby igår (25:e november) där vi spelade mot Djurgården för första gången någonsin i tävlingssammanhang och vi vann med 4 – 3 på bortaplan. Det var en otroligt skön seger. Djurgården hade snackat mycket innan matchen i olika medier, vi hade hållit oss tysta och sett det som vilken match som helst... och sedan lyckades vi ändå sätta dit dem. Otrolig skönt!

- Grattis till vinsten och grattis till att du lyckas så väl med det du tar dig för!
- Tack!

Marknadsföring

Digital Analytics Specialist

Heltidsstudier, 80 veckor

Marknadsföring

Digital Marketing

Parallellt med jobb, 4 dagar

Marknadsföring

Digital Marketing Goals & Analytics

Parallellt med jobb, 3 dagar