LIA bland influencers och internationella events

Nathalie Sjöström studerar Digital Marketing and Sales Analytics på IHM i Stockholm. Hennes andra LIA sker just nu på marknadsavdelningen på modeföretaget Odd Molly.

Efter intensiv kontakt med influencers runt om i världen, deltagande i det kreativa idéarbetet och mängder av kampanjanalyser så vet Nathalie att det är i ett marknadsteam i modebranschen hon hör hemma. Hennes handledare Erik Samsson, Social Media Manager på Odd Molly är också nöjd med perioden och ger Nathalie några av de finaste epiteten han vet - Hon är en doer, och en äkta Molly!

IHM-studenten Nathalie Sjöström och hennes handledare Erik Samsson plåtade i Odd Mollys egen fotostudio i Gamla stan, Stockholm.

Vi fick chansen att prata med både Nathalie och Erik om hur LIA-perioden på marknadsavdelningen har varit, låt oss starta med Nathalie.

- Hej Nathalie, till att börja med, vem är du?
- Jag är 24 år och kommer från Stockholm. Jag har alltid varit intresserad av människor och att nå ut till dem. När jag jobbat i butik har jag fått chansen att jobba nära marknadsteam. Det var nog då jag fick upp ögonen för marknadsföring och ville lära mig mer om det.

- Vad har du för framtidsplaner?
- Jag känner verkligen att jag hamnat rätt här på Odd Molly så jag vill fortsätta vara i ett kreativt modebolag och jobba i ett marknadsteam. Jag har verkligen fått ett så fint kvitto nu när LIAn börjar lida mot sitt slut att det är i ett marknadsteam jag ska vara. Jag ska producera idéer och innehåll för det är så kul!

- Känner du att du fått pröva dina vingar på Odd Molly?
- Verkligen! De är positiva till allting och säger inte nej till mycket! Jag får slänga ut alla konstiga idéer jag har och så kommer de med feedback och pekar i rätt riktning. De tror på en och jag känner mig verkligen som en i teamet.

- Vilka arbetsuppgifter har du fått testa på?
- Mycket handlar om att hitta innehåll, vad vi ska förmedla ut på våra sociala kanaler. Min största uppgift just nu är att ha en väldigt nära relation till alla våra influencers som vi jobbar med för att få ut våra nyheter. Odd Molly står för att man ska vara sig själv och våga stå för sig själv så vi tar inte vilken influencer som helst.

- Men, vad är en influencer egentligen?
- Jag skulle säga att det är en person som har en profil/kanal den uttrycker sig på. Det kan vara Instagram eller en blogg där de väljer att dela med sig av sin livsstil och livssituation, så man får liksom vykort från deras vardag. De kanske delar med sig av någon specifik hobby, vissa gillar kläder extra mycket, vissa gillar mat extra mycket. Odd Mollys mål är att hitta influencers som genuint gillar Odd Molly tillbaka.

- Hur går arbetet med influencers till i praktiken?
- Mycket är produktbilder, det kan vara när en influencer står i köket eller på gatan i Portugal och har på sig den här härliga gröna klänningen från Odd Molly. Sen skickar de ut det i sina kanaler, “Jag älskar den här klänningen, den är perfekt när man bara ska strosa runt på stan” eller liknande.

- Hur många influencers jobbar du med?
- Hur många som helst! Jag har haft hand om Portugal, USA och nu Norge. Jag kanske har 40, 50 influencers som jag är klar med och som vi har en kontinuerlig kontakt med och skickar produkter till, sen har jag varit kontakt med ett hundratal till. Det är rätt mycket att hålla reda på.

- Det låter stressigt, men också kul!
- Det är superkul, jag har inte haft en tråkig dag! Nu har vi fokus på ett influencerevent i Hamburg dit vi har bjudit in influencers från Tyskland, Norge och Sverige som ska vara där och hänga med varandra. Jag har fått äran att vara med och planera eventet.

- Hur kan en sådan planering gå till?
- Vi lägger upp ett förslag och sen sitter vi och bollar idéer med varandra och sen tar man de olika idéerna och spinner vidare och gör till slut något konkret av det. Under mötena pumpar vi bara ut – Vad kan vi ha för att våra influncers ska ha en bra miljö att fota i? – Glitter, vi vill ha mycket glitter! – Vi vill ha Rainbowcake! Ja, man får vara väldigt kreativ.

- Vilka andra arbetsuppgifter har du?
- Det blir mycket analys av data, en influencer har lagt upp en viss produkt, är det därför den produkten har gått bra? Det tar man reda på genom Google Analytics och att jag följer upp väldigt mycket har varit bra för min handledare Erik. Han känner att han har tidigare lite missat att följa upp. Nu ser han hur viktig uppföljning är och det har varit givande.

- Hur har du utvecklat hos Odd Molly?
- Att tro på mina idéer, i början var jag nog ganska blyg och vågade inte riktigt säga vad jag tyckte och tänkte, men nu känner jag mig trygg i att ingenting är fel att säga utan säg bara vad du tänker på. Det har varit mottagligt här, inte bara “hon är praktikant, vi lyssnar inte”, utan det går fram. Det känns väldigt bra.

Nathalie ger sin handledning från Odd Mollys väl godkänt. Vilket intryck har då Nathalie givit Odd Molly? Det tog vi reda på genom att ringa upp Nathalies handledare Erik Samsson.

- Vad innebär din tjänst som Sociala media manager?
- Det innebär att man har det operativa samt strategiska ansvaret för alla sociala medier, men också att man har ansvar för alla influencersamarbeten vilket inkluderar mycket kontakt med PR-byråer, sedan har man även hand om events. Events brukar vanligtvis inte ligga under sociala media manager men hos oss är det så.

- Hur kom ni på Odd Molly i kontakt med Nathalie?
- Nathalie hittade oss när jag föreläste på IHM. Då sa jag att vi söker interns och sen sökte hon och ett par andra. Vi valde Nathalie för vi kände att var en doer. Att hon var taggad, ivrig att lära sig och och visa vad hon kan. Hon passade helt enkelt.

- Nathalie har berättat om influencers, är det viktigt begrepp för Odd Molly?
- Absolut, vi jobbar med många typer av influencers och det är dem Nathalie har fokuset på. Det började med att vi visade Nathalie att vår fokusmarknad är influncers som verkligen är riktiga Mollys. Det är verkligen kvalitet före kvantitet.

- Hur är en riktig Molly?
- Exempelvis Instagramkontot @undanflykter känner vi är en riktig Molly, vi har precis haft en kampanj med henne i fyra dagar. Molly är en tjej som är glad, gillar att resa runt i världen, upptäcka nya saker, hon är modig och vågar gå sin egen väg.

- Hur passar Nathalie in i det konceptet?
- Hon är definitivt en Molly!

- Hur ser en vanlig arbetsdag ut för Nathalie?
- De kan se väldigt olika ut eftersom vår marknadsavdelning är så pass liten. Ibland kommer hon till jobbet och hoppar direkt med de sociala medierna, men det kan också vara – Oj, vi har en plåtning idag, kan du följa med, Nathalie? Hon är också med på marknadsmöten och har även egna små projekt hon driver, exempelvis att hand om alla influencers vi kontaktar i Norge och att utvärdera det arbetet.

- Vilka kanaler arbetar ni inom?
- Nathalie jobbar mest med Instagram, Youtube, de vanliga kanalerna. Vårt fokus är Instagram och Facebook, Förresten kommer vi idag eller kanske imorgon ha 100 000 följare på facebook!

- Grattis! Det måste vara kul för en Social media manager!
- Ja absolut, vi var väldigt nära igår, jag kollar nu - 99 856, inte riktigt än, men när du släppt det här kommer vi nog ha 100 000 (* Vilket Erik hade helt rätt i)

- Har du några tips till studenter inför deras LIA?
- Var driven, var en doer! Jag älskar ordet doer! Något som också är viktigt att förstå att många avdelningar, exempelvis en marknadsavdelning, gör mycket mer än man föreställer sig, och att man är öppen för arbetsuppgifter man inte räknat med. Exempelvis är jag en Social media manager, men bär också runt kartonger när vi ska ha en plåtning.

Utbildningen Nathalie gick heter nu Digital Analytics Specialist.

Läs mer om IHMs YH-utbildningar här