Sveriges största bygg- och järnhandel erbjuder utbildning i en butik nära dig

Fler och fler företag satsar på kompetensutveckling för att stärka konkurrenskraften. Men men vill ju att alla ska kunna delta i kursen, och det funkar dåligt att stänga butiken och låta alla åka till Stockholm på kurs i två dagar. Så hur gör man?

Låt kursen komma till dig

Helen Walldén driver Bolist-butiken i Svedala tillsammans med sin man Håkan och ytterligare två partners. De bestämde sig för att genomföra kurser i sin butik, vilket gjorde att personal från ytterligare 8 närliggande Bolist-butiker fick möjlighet att vara med.

- De här kurserna är så bra! Vi måste ta oss tid att komma på dem om vi ska öka lönsamheten i butiken. Man har igen det! Och att gå kursen tillsammans med Skåne-gänget var toppen. Folk som man känner sig trygg med ger bra utbyte, det blir bra diskussioner. Vi har haft några möten ihop med andra Bolist-butiker och vi skickar kunderna emellan oss, fastän vi är konkurrenter. Så vi känner varann, säger Helen.

Hur länge har ni drivit butiken här?

– Vi tog över 2009. Min svärfar och en av de nuvarande delägarna ägde det från början, och sen blev jag och Håkan tillfrågade när svärfar gick i pension om vi ville ta hans plats. Jag hade jobbat som butikschef 14 år i jourbutik och var sugen på att byta jobb.

Hur var det att byta från jourbutik till bygg?

– Ja du, det blev många sömnlösa nätter. Jag fick lära mig nytt, plugga på kvällarna. Det är lättare att sälja mjölk än att sälja spik, brukar jag säga. Man lär sig något nytt varje dag, man utvecklas hela tiden. Men jag älskar mitt jobb! Särskilt att kunna ta olika personer på olika vis. Det är lite tuffare jargong med byggarna och det gäller att man kan ta för sig som kvinna.

Vad ser du som de största utmaningarna i branschen?

– Det är att behålla kunderna. De trogna kunderna från förr finns inte alls i samma utsträckning. Branschen är så prispressad, och alla vill ha bra kvalitet till lågt pris. Så för oss handlar det verkligen om att hänga med i utvecklingen. Servicen tycker jag är viktigt. Kunden ska gå ut med ett leende på läpparna.

Ni har haft två kurser i butiken tillsammans med IHM. Ledande affärsplanering och Butiksekonomi. Vad tyckte du om kurserna?

– Jag var själv med på Ledande affärsplanering och den var jättebra. Den kursen handlar mycket om mål - hur vi ska nå dem, vilka våra styrkor och svagheter är.

Butiksekonomin handlade om hur vi ska lära oss förstå det, vad som händer t ex när man ger rabatter - hur det påverkar resultatet på sista raden. Men det handlar ju inte bara om pris. Får du bra service kan det många gånger motivera ett något högre pris, och vi vill kunna erbjuda kvalitet, det ska vara bra grejor.

Har du funderat på hur ni ska hålla de nya kunskaperna vid liv framöver?

– Vi ska ha personalmöte snart, och jag ska ta upp en del saker från kursen så att alla får ta del av den. Vi ska diskutera en del mål som vi har och hur vi tillsammans ska nå dem.

Vad skulle du säga till andra Bolist-butiker som funderar på de här kurserna?

– De är kurserna är så bra! Vi måste ta oss tid att komma på dem om vi ska kunna öka lönsamheten och få ett nytt tänk. Man har igen det. Vi lärde oss jättemycket, och jag hoppas att det blir fler kurser. Vi har talat om en kurs i försäljning, och den vill vi ha till hösten!

OM BOLIST

Bolist är Sveriges största bygg- och järnhandel med 200 lokalt anknutna butiker. Vissa butiker har en 100-årig historia där butiken funnits inom familjen i generationer, vissa är nyöppnade familjeföretag och vissa är stora varuhus.


Skräddarsydda utbildningspaket eller företagsakademier?

Förflytta ditt företag med företagsutveckling genom IHM