Hoppa till innehåll
hero1

"Det sociala ansvaret gör att vi måste utveckla SIA-glass."

"Säljakademin har absolut bidragit, det finns många faktorer som gör att vi når målen men en del är säljakademin. Jag gjorde en undersökning med några av våra säljare och generellt är de extremt positiva till utbildningen och tycker att den är jättebra."

Vi åker till Halland och träffar Stefan Carlsson, 47 år, marknads- & säljchef på det anrika företaget SIA Glass i Slöinge, som tillsammans med IHM har skapat SIA Glass Säljakademi.

– Hej Stefan, jättekul att få komma hit till Hallands glass-Mecka. När man tittar på er hemsida så pratar ni både om socialt ansvar och historiskt ansvar, kan du utveckla det?

– Gärna. Jag är uppvuxen här i krokarna och naturligtvis har framgången med SIA Glass påverkat hela Slöinge, både genom arbetstillfällen och stolthet. Men det började långt tidigare, redan 1569 etablerades Berte Qvarn AB, som är början på koncernen, och har letts av 14 generationer Stenström. Den 15:e generationen jobbar idag på SIA, och nyligen föddes den 16:e som förhoppningsvis också blir en del av bolaget i framtiden.

I kraft av koncernens storlek och dess betydelse som arbetsgivare i området kom också ett stort ansvar. Som ett exempel betalade bolaget halva tandläkarkostnaden för sina anställdas barn långt innan den fria skoltandvården introducerades i Sverige.

När slakteriet i Slöinge, den tidens största arbetsgivare, lades ner kring 1960, så bad de anställda Olof Stenström om hjälp. Olof som var ansvarig för familjens bolag, och aktiv inom politiken, funderade och fick till ett avtal med kommunen om att överta slakteriets gamla lokaler mot ett löfte om att skapa minst 12 årsanställda i Slöinge.

Detta blev till slut, 1961, glassmejeriet SIA Glass med hjälp av Glass Oskar i Trollhättan och företaget har idag ca 160 anställda.

Några år efter starten blev frysen allt vanligare i hushållen och verksamheten växte. I början av 70-talet så åkte Olofs son Per (nuvarande ordförande i styrelsen) till USA och inspirerades, hemma igen så tog man beslut om att all SIA glass skulle vara gjord på grädde, levererad av traktens bönder, istället för vegetariskt fett som var vanligt då.

Skopglass var också något han hade imponerats av, och efter USA-resan så myntades fyra ledstjärnor som genomsyrar bolaget än idag; Grädde, skopglass, inga konstiga ingredienser och Slöinge-jobb.

– Ni har växt stadigt genom åren men hur stora är ni idag?

– Ja, vi växer hela tiden och är idag tvåa på marknaden med en marknadsandel på ca 18,5% av dagligvaruhandeln, det är här man kan mäta och jämföra, men naturligtvis finns det idag även en stor handel utanför dagligvaruhandeln. Vi omsätter idag ungefär 410 miljoner och hade en tillväxt 2015 på 14%. 2020 ska vi ha ökat omsättningen till 600 miljoner och ha en marknadsandel på 25%, så offensiven fortsätter.

– Inga dåliga mål! Hur ser planen ut för att lyckas?

– Absolut tuffa mål! Och det är här IHM kommer in, för att ge stöd till vår säljkår genom öka kompetensnivån, även behålla och attrahera nya medarbetare, så beslutade vi oss för att skapa vår egen säljakademi tillsammans med IHM.

Här kommer, under två år, ca 25 personer drillas i affärsmanaskap & ekonomi, retorik & förhandling, kommunikation & sociala medier och naturligtvis en aktiv säljträning, både i klassrummet och via era digitala utbildningsmoduler (Blended Learning). Vidare kommer deltagarna också att genomföra ett projektarbete under perioden och om allt går som det ska så blir man till slut IHM Diplomerad.

Vi kommer också att öka trycket på vår marknadsföring och ge oss in stort i fler regioner i Sverige. Så glass-Sverige får se upp :-)

– Ja, det låter härligt offensivt! Hur kommer det sig då att det blev IHM som utbildningspartner?

– Jag är själv Diplomerad Marknadsekonom (DIHM) på IHM och har också en MBA via ert samarbete med Henley. Så att IHM var en av de utbildningspartners vi diskuterade med kändes som självklart. Att det slutligen också blev IHM är ett resultat av det upplägg ni presenterade.

Det finns också en stor dragningskraft i varumärket som uppskattas av våra säljare, och det är viktigt för att de ska orka med en så här stor satsning.

– Och nu är ni igång, hur känns det?

– Säljarna är mycket positiva så det känns riktigt bra!

– Då vill jag tacka för den här trevliga intervjun och så hoppas jag du kan förmedla ett tips till era utvecklare på en glass som jag gärna skulle prova, vad tror du om rosmaringlass?

– Spännande, den ska jag förmedla, men jag blir inte förvånad om de redan testat så den kanske kommer en dag. Tack själv, det var kul att du kom.