IHM:s YH-studenter tävlar om Europas bästa surfvågor

Lapoints motto stavas #Goodtimes och gott om good times blir det. Tolv surfcamps, från Sri Lanka till Costa Rica, ligger under företagets paraply och entreprenörerna bakom bolaget har sett en dröm gå i uppfyllelse. Nu inleds en tävling för alla IHM:s YH-studenter och första pris är en plats mitt i surfdrömmen.

För tio år sedan mötte surf-entusiasterna Sebastian Kjellström och Peter Hanssen den lokale surfaren Alexandre Grilo på en gatufest i Lissabon. De tre bestämde sig för att ge sig ut på en gemensam surfresa längst den portugisiska kusten och under ett par magiska veckor stod de på Atlantens förstklassiga vågor tillsammans. När de vaknade upp en öde strand den sista dagen på turen, redo att ge sig på resans sista vågor, så sa Peter till de andra:

“Livet borde kännas så här varje dag”

Med den ambitionen inledde sagan om Lapoint 2008. Med digitala verktyg och få fasta fysiska punkter började entreprenörerna på stranden guida kunder till surfspots över hela världen - och bara de bästa platserna var goda nog. Surfcamps öppnades vid internationellt erkända toppdestinationer, som exempelvis Bali och Costa Rica, men även vid undangömda guldkorn som Sardinien och Marocko. Idag har företaget nära 200 anställda i tolv länder och den största marknaden är den svenska, där har IHM-studenten Natalja Suboc rollen som Brand Awareness Manager sedan i våras.

– Jag lever drömmen här på Lapoint, det är så mycket frihet i arbetet vilket verkligen gör stor skillnad i livet, berättar hon.

Surfar du själv?

– Jag är super-nybörjare, men jag är uppe och står litegrann. Än så länge surfar jag bara små vågor då jag har stor respekt för havet.

Och vad är det för tävling IHM och Lapoint arrangerar tillsammans?

– Under 2019 och 2020 kommer IHM:s YH-studenter få möjlighet att vinna en vecka på ett surfcamp i Ericeira utanför Portugal. Tävlingen går ut på att skapa en kortfilm där eleverna presenterar IHM och marknadsför sin egen utbildning till framtida studerande. Vi kommer dra vinnargrupperna tre gånger - första gången i december, sedan i februari och sist i april.

Lapoints nyinvigda surfcamp i Ericeira är också bolagets största

En ny karriär

Natalja Suboc är den som knutit samman Lapoint och IHM. För två år sedan var hon inte särskilt bekant med någon av aktörerna utan arbetade på ett kontor i centrala Stockholm, men hon var minst sagt trött på det inrutade arbetsliv hon befann sig i - det behövde ske en förändring.

– Jag tyckte hela situationen dödade själen på något sätt för alla dagar såg likadana ut, det var så mycket rutin. Jag såg att människor fastnade i en cirkel, men jag ville leva annorlunda, vi har bara ett liv och tiden går så fort.

Natalja insåg att lösningen fanns i det digitala omställningen av samhället, där arbete oproblematiskt kan ske på distans med en laptop. Hon behövde därmed mer kunskap om digitaliseringen och med det i åtanke researchade Natalja efter utbildningar och fann snart IHM:s utbildning E-commerce Manager. Studierna inleddes hösten 2017 och examensdagen firades nu i maj.

E-commerce Manager

– Utbildningen gav en bra översikt över hela företagets digitala verksamhet, det var lite juridik, lite ekonomi, lite marknadsföring, affärsutveckling, e-handel och praktiska saker som att bygga hemsidor och även hur en hemsidas infrastruktur ser ut bakom.

Natalja, andra personen från vänster, under sin examensdag vid IHM

Inför sin andra LIA-period på YH-utbildningen hörde Natalja av sig till Lapoint. En vän till henne en hade berättat om bolagets inställning till en sund balans mellan arbetsliv och fritid, där man inte är bunden till strikta arbetstider eller en fysisk arbetsplats, vilket var precis den frikopplade arbetssituation Natalja var på jakt efter.

– Lapoint har inget kontor i Stockholm utan det enda kontoret vi har ligger i Portugal. Själva företaget är byggt så att alla inom det administrativa reser runt hela tiden, så vi har egentligen inget kontor som vi behöver vara på. Vi behöver bara ha en dator och internet och så kan vi sitta var som helst i världen, berättar Natalja.

Hur kan arbetet gå till i praktiken?

– Ja exempelvis brukar hela marketingteamet ha möte varje måndag. Då kan en person vara på Sri Lanka, en annan i Brasilien, en tredje person sitter på en flygplats och väntar på sitt flyg. Man pratar med varandra och har kontakt precis som man skulle göra om det fanns ett verkligt kontor.

Nataljas LIA-period inom Lapoints digitala företagsmiljö gick som smort perfekt, direkt efter praktiken väntade arbete på 50 procent vid sidan om studier och direkt efter examen blev det 100 procent. Natalja har därmed funnit den frihet hon saknade för två år sedan när hon dagligen satt på det förra jobbet i centrala Stockholm. Idag arbetar hon istället från sitt lantställe i Bålsta, ibland arbetar hon hemifrån, ibland arbetar hon från hemlandet Litauen - och ibland arbetar hon på plats i Ericeira i Portugal, campet där IHM:s elever nu har chansen att vinna en veckas #goodtimes.

– Lapoints motto är goodtimes, det är att ge människor en unik upplevelse, både i vattnet och utanför vattnet. Lapoints verksamhet bygger på en vision om att skapa en skön atmosfär på campet och syftet är att ha kul tillsammans, oavsett ålder, kön, nationalitet eller surfingnivå. Surfingen är en passion för de som jobbar i företaget och vi vill kunna introducera flera människor till surfingen och den fria livsstil som surfingen innebär.

Är du en av IHM:s YH-studenter finner du mer information om tävlingen på studentportalen orbiz. Är du inte en av IHM:s Yh-studenter, men vill veta mer om våra utbildningar så ta en titt här.

Läs mer om Lapoint här.

Vi valde YH på IHM

https://www.ihm.se/globalassets/bloggbilder/emma-kinnas-staende.jpeg

Från YH-student till VD i New York

Rubriken på vår förra intervju med Emma Kinnås löd “Från säljare i skönhetsbutik till Manager Online”. Nu, bara ett år senare, får vi uppdatera den gamla rubriken, eftersom Emma raskt klättrat vidare till ansvarig för IT-bolaget Zalsters expansion på den nordamerikanska marknaden.

Läs mer här
https://www.ihm.se/globalassets/yh/vi-valde-ihm/fabian-spennare-besk.jpg

Den nya generationens affärsman

Han är rolig, han är driven och han tillhör den nya generationen affärsmänniskor som är intresserad av affärer med ett tydligt syfte - att göra världen till en bättre plats. Fabian valde en YH-utbildning i försäljning och jobbar nu som Business Developer på EasyPark.

Läs mer
https://www.ihm.se/globalassets/yh/vi-valde-ihm/martin-ydergren-3.jpg

"Man lär sig genom att faktiskt göra saker"

- Jag läste tidigare på Handelshögskolan men valde att byta till IHM eftersom jag ville ha mer praktiskt tillämpbara kunskaper. Jag gjorde min LIA på IT-företaget Atea och fortsatte jobba där efter min examen, säger Martin Ydergren.

Läs mer