Hoppa till innehåll
hero1

Öka ditt resultat med konverterings-optimering

IHM Business School och Ehandel Academy har tillsammans tagit fram Crash Coursen Ecom Konverteringsoptimering, en kompetens som är mycket relevant för dagens företag. Här berättar läraren och e-growth-strategen Sophia Båge mer om det nya samarbetet.

Vad innebär konverteringsoptimering?

- Egentligen är tillväxtoptimering ett bättre ord än konverteringsoptimering eftersom vi är ute efter Business Growth. Om man bara fokuserar på konvertering och konverteringsgrad blir det lätt kortsiktiga nyckeltal man fokuserar på och optimerar. Om vi enbart vill öka konverteringsgraden skulle vi ju kunna sänka priset med 50 procent, eller säga allt för en hundralapp. Fler människor skulle såklart köpa och vår konverteringsgrad skulle öka, men vi skulle knappast växa som företag med en sådan strategi.

Vad fokuserar man på inom konverteringsoptimering?

- Det vi måste bygga är en process för hållbar, långsiktig tillväxt och då handlar det om att förstå vad våra kunder vill ha, hur de vill köpa det, vilket innehåll som triggar igång deras känslor, hur deras känslomässiga behov ser ut och hur vår produkt kan tillgodose allt detta. Frågan vi då måste ställa är: Hur optimerar vi webbplatsen, appen och produkten så att det driver långsiktig tillväxt för vår affär? Konverteringsoptimering, eller CRO, är den ständigt pågående systematiska processen för ta reda på svaret på den frågan.

Du hjälper företag med konverteringsoptimering, vilka problem ser du att företagen brottas med?

- Tid och uthållighet. Konverteringsoptimering är ett mindset lika mycket som en process. Det räcker inte med att göra några enstaka tester eftersom man aldrig hittar den gyllene insikten på första försöket. En avgörande faktor för att lyckas med denna process är att göra många experiment och lära sig av samtliga, man måste se experimenten som en del i en lärandeprocessen.

"Vi misslyckas inte, vi lär oss" - det är mantrat.

Vilka vinster finns det med Konverteringsoptimering?

- "Amazons framgång är ett resultat av hur många experiment vi gör, per år, per månad, per vecka, per dag.”

Så sa vd:n Jeff Bezos när han 2011 fick frågan om hur Amazon arbetar med A/B-testning. Redan 2011 gjorde Amazon över 7000 tester årligen och antalet har bara ökat bara med åren. Amazon är inte heller det enda företaget som baserar sin tillväxt på den data de får från sina tester. Google, Facebook, Microsoft, Netflix och Booking.com förstår alla värdet av att göra tusentals experiment.

Genom att arbeta med optimering och experiment kommer du lära dig snabbare än dina konkurrenter vad som driver tillväxt. Lyckas du sedan implementera dessa lärdomar i din verksamhet så kommer det skapa en enorm konkurrensfördel.


Ecom: Konverteringsoptimering

Möt dina konkurrenter och skapa tillväxt med din egen data


Vilka företag bör använda sig av Konverteringsoptimering?

- Optimering, A/B-tester och experiment kanske främst förknippas med stora techbolag och start-ups. Men om man hårddrar det så gäller samma lag för alla företag: Man måste lyckas innan pengarna tar slut. Tid är pengar och vi har inte råd att fråga hur det gick, istället måste vi fråga hur det går och vad vi måste göra för att det ska gå bättre just nu. Förmedlar vi rätt känsla? Har annonserna rätt budskap? Har vi rätt längd på copy? Når vi rätt målgrupper på Facebook? Befinner vi oss i rätt kanaler? Förstår användaren hur den skall registrera sig? Allt detta går att testa så att vi faktiskt vet, och inte gissar - och vi måste hålla koll på detta i realtid. Inte när kampanjen är slut och vi tvingas rea ut vår kollektion för att den inte sålde.

Kursen är ett samarbete mellan IHM och Ehandel Academy, kan du berätta mer om Ehandel Academy?

- Ehandel Academy är initiativ startat av Ehandel, Nordens största mötesplats för alla som arbetar inom branschen. E-handeln är extremt snabbrörlig och måste hela tiden anpassa sig till en föränderlig värld. Vi ser att det finns ett stort behov, dels för e-handlare men också för företag i andra branscher, att lära sig hur man skapar insikter om sina kunder snabbare än sina konkurrenter för att på så vis öka sin tillväxt. Så det är spännande att tillsammans med IHM kunna erbjuda denna Crash Course i konverteringsoptimering.

Hur ser kursupplägget ut?

Kursen består av 3 heldagar. Under det första kurstillfället går vi genom grunden i konverteringsoptimering. Vi går igenom webbpsykologi och hur vi fattar våra beslut, vi kommer också genomföra olika typer av användartest.

Under den andra dagen arbetar vi med att prioritera idéer och formulera hypoteser, vi går igenom hur verktyget Google Optimize fungerar och sätter upp ett A/B-test. Vi gör sedan ett uppehåll på fem veckor för att samla in datan innan vi träffas för det sista kurstillfället. Då analyserar vi testet och lär oss presentera resultatet och skapar sedanen handlingsplan utifrån resultatet av den analys vi gjort.

VÄXLA UPP PÅ 3 DAGAR! LÄS EN KORT KURS REDAN NU!

Våra korta kurser ger dig rätt verktyg för att snabbt bli vassare i din roll, vad behöver du?