Nytt val, nya namn, nya partier?

Mitt i den parlamentariska krisen tar jag upp tråden från mitt förra inlägg om varumärken och politik och föreslår drastiska namnbyten på partierna.

Med mer beskrivande namn kanske de politiska partierna kan profilera sig bättre. Med en eventuell blocköverskridande koalition format av Moderaterna och Socialdemokraterna så behövs även ett helt nytt begrepp lanseras.

Om vi börjar med en koalitionsregering mellan sossar och moderater så känns KOALIATION FÖR SVERIGE som ett givet namn. Blir det dessutom ett sammanslaget parti så är kanske SVERIGEPARTIET det mest heltäckande för både Moderata och Socialdemokratiska väljare. Deras gemensamma ungdomsförbund kan då följaktligen heta SVERIGES FRAMTID.

Blockpolitikens dagar är räknade så Vänsterpartiet byter namn till FRIA RADIKALER med ungdomsförbundet UNG OCH ARG.

Miljöpartiet är en smula avgränsande som beteckning och växlar därför till DE HÅLLBARA med en blinkning åt det tyska partiet De Gröna. Grön ungdom funkar då ganska bra med kan även kalla sig UNG OCH GRÖN.

Feministiskt Initiativ med sin förkortning FI är lätt att förväxla med Finansinspektionen så de uppgrade-ras till JÄMSTÄLLDHETSRADIKALERNA med tillhörande ungdomsförbund JÄMLIKA BARN LEKA BÄST.

Sverigedemokraterna bör spegla sina väljare bättre och byter därför namn till MISSNÖJESPARTIET med den unga svansen som kan kalla sig RAKA RÖR.

Centerpartiet som alltid hävdat sitt gröna arv byter namn till GRÖNA MITTENPARTIET. CUF får då helt enkelt bli VI SOM ÄRVDE JORDEN.

Folkpartiet har ett namn som för tankarna till folkpensionärer och folkvagnar, inte helt perfekt. De lyfter istället fram sin ideologi genom att byta namn till SOCIALLIBERALERNA. Liberala ungdomsförbundet får dock behålla den folkliga kopplingen och kallar sig då för THE SMALL PEOPLE.

Kristdemokraternas namn kan vara knivigt att ändra såvida man inte lämnar sitt kristna arv bakom sig. Man kanske kan locka en bredare målgrupp genom att kalla sig FAMILJEPARTIET. KDU får då följaktli-gen matcha det med den nya benämningen FÖRÄLDRAFRITT.

Några namnbyten kan vara läge att genomföra direkt. Andra kan avvakta till valet 2018. Under tiden så föreslår jag att partierna går en lämplig varumärkesutbildning samt kallar in namnexperter för en sista finputsning. Sen får svenska folket en spännande utmaning att vid nästa val lära sig en helt ny politisk karta. Vem vet, då kanske det även är läge att byta namn på Sverige till Skandinavium.

Vad har du för förslag?

Läs mer om IHM Strategic Brand Management som startar i Stockholm i höst.