Hoppa till innehåll
hero1

NYHET! Diplomerad HR Business Partner

Författare: IHM Business School

- För att HR ska kunna ta plats i de beslutsfattande rummen behöver den tydliga kopplingen mellan HR och affären stärkas, säger Manne Didehvar, Generalsekreterare/VD för Sveriges HR Förening. 

Arbetsmarknadens ständiga krav på snabbare omställning av företag och organisationer kräver att HR-professionen kliver fram och bedriver ett affärsnära HR-arbete. Även om globalisering, digitalisering och robotisering är här för att stanna så blir människans värde och unikitet allt mer vital för verksamhetens konkurrenskraft, attraktivitet och affärsresultat.

Efter att ha lyssnat på sina medlemmar, har branschorganisationen Sveriges HR Förening vänt sig till IHM för utveckling av en gedigen utbildning. Den vänder sig till som vill bidra med ditt strategiska och taktiska HR-arbete och förflytta din verksamhet in i framtiden mot er vision. Det är öppet för alla som jobbar med HR, även om du inte är medlem i Sveriges HR Förening.

- Vi på Sveriges HR Förening har en ständig dialog med våra medlemmar, med HR-chefer och andra aktiva inom HR, och konstaterade tillsammans att den här typen av utbildning saknades för HR-professionen. I dialog med IHM Business School och ett 20-tal framstående HR-profiler från olika verksamhetsformer har vi nu utvecklat en helt unik utbildning som bygger på de insikter som vi som branschförening har kopplat till HR och IHM:s kunskap och erfarenhet om affärsmannaskap och ledarskap. Tillsammans har vi utvecklat en utbildning som kommer att ge kursdeltagarna de kunskaper och förmågor som krävs för att kunna ta nästa steg, förklarar Manne Didehvar.

- Vem vänder den sig till?
- Vi tror att kursdeltagarna är redan yrkesverksamma inom HR och är nu redo för att ta nästa steg i sin yrkeskarriär. Det är personer som har en tydlig målbild om att arbeta med HR som en affärs- och verksamhetsutvecklande motor. Det är personer som vill bidra med sitt strategiska och taktiska HR-arbete och förflytta sin verksamhet in i framtiden mot organisationens vision.

- Vad är det som gör just denna utbildning unik?
- Det är flera faktorer som gör det här programmet unikt. Utbildningen har ett helhetsinnehåll som på ett tydligt sätt kopplar ihop HR och affärsmannaskap. För att skapa en HR-utbildning för framtidens behov har vi lyckats samla ihop några av näringslivets och HR-branschens mest erfarna utbildningsledare. Alla våra utbildningsledare är verkliga experter inom sina områden. Många tillhör de främsta inom sitt yrke, den profession de också undervisar i, och de kommer till oss för att dela sin erfarenhet och inspirera kursdeltagarna. Till sist är det genomförandet som sker både i Stockholm och Göteborg.

- Hur går utbildningen till?
- Det är totalt 12 utbildningsdagar fördelade på 5 block;

  • Rollen som HR Business Partner
  • Affärsmannaskap
  • Strategisk HR
  • Ledarskap
  • Kommunikation.

Parallellt med utbildningen kommer deltagarna att driva ett projektarbete, dels för att förankra sina nyvunna kunskaper men även för att direkt kunna skapa ett konkret värde för sin organisation. Utbildningsprogrammet avlutas med att kursdeltagarna redovisar sina projektarbeten och tar emot sina välförtjänta diplom.

- Kommer vi få ser fler liknande utbildningsinitiativ från Sveriges HR Förening framöver?
Det är väldigt viktigt för oss att allt vi gör är relevant för våra medlemmar och syftar till att stärka HR. Vi för en löpande dialog med våra medlemmar och om vi tillsammans identifierar områden där vi ser att vi genom liknande utbildningsprogram kan stärka HR så kommer vi att undersöka det. Men först och främst ser jag fram emot att i höst genomföra den första programstarten i både Stockholm och Göteborg! Jag ser fram emot att hälsa våra första kursdeltagare välkomna till utbildningen HR Business Partner!

Se en film om innehållet eller läs mer och anmäl dig här.