När utmaningar blir möjligheter

Affärsutmaningar, kommunikationsutmaningar, organisationsutmaningar… de finns där hela tiden.

Det är spännande att få ta del av utmaningar med det är också en fantastisk känsla när man knäcker koden och vänder utmaningen till att bli en möjlighet.

Jag får ofta frågan från mitt nätverk vilka utmaningar som andra har inom kommunikation och marknadsföring, och då gärna med betoningen på content marketing. Och som lärare på IHM Business School och som kommunikationsrådgivare på Chimney har jag en förmån i att löpande kunna ta del av företags olika utmaningar. Några av de utmaningar som jag har stött på under det senaste året tänkte jag dela med mig av här, tillsammans med exempel på vad som kan göra utmaningen till en möjlighet.

Utmaning: Vi är fast i produktorienterad kommunikationDet finns många ursäkter till att fortsätta göra som man alltid har gjort. Och när det kommer till att kommunicera sina produkter och tjänster så fortsätter man gärna på samma sätt som tidigare. ”Vi måste öka försäljningen nu direkt, produkten är ju bra, så ut med lite bilder på produkten gärna imorgon, ta någon av våra kanaler”. Möjligheten här ligger i att inte göra som man alltid har gjort utan ta en diskussion kring ”varför gör vi detta?”. Se till att skapa en contentstrategi där ni samlat alla viktiga delar kring ert budskap, målgrupp och kanaler. Våga kommunicera ut det som är relevant för målgruppen snarare än det ni själva tror att ni måste trycka ut.

Utmaning: Vår gamla budgetprocess lirar inte med vad vi vill satsa på*Budgeten är ju såklart alltid en utmaning. Men idag handlar det inte enbart om att kunna få ut maximalt av en investering utan i att också tänka nytt i sättet att disponera budgeten. Gränserna mellan köpta, förtjänade och egna kanaler suddas ut då användaren tillgodogör sig innehåll på ett nytt sätt. Så när det kommer till möjlighet för budget och planering, gör på nytt sätt, våga disponera om – sudda själva ut gränserna mellan era budgetar mellan köpta, förtjänade och egna kanaler. Om ni är osäkra, kör ett pilotprojekt vid sidan av som får egen budget.

Utmaning: Våra tröga tekniska system stödjer inte vår utvecklingTekniken ska möjliggöra utveckling och kunna stödja den digitala kundresan. Men för många idag är deras tekniska system en bromskloss, det finns system som inte är integrerade med planerad digital närvaro. Webbplatser ligger i gammal struktur och processer för att kunna ta fram användarvänlig kommunikation kan ta flera månader eller kanske ett helt år. Här får man ta genvägar till att skapa möjligheter, tänka fritt utanför strukturerna och testköra för att sätta igång. Visst handlar det om teknik, men vi människor måste också bli bättre på att prata med varandra.

Utmaning: Vi är stressade av den digitala transformationenJa, det är stressigt med den digitala anstormningen. Många har svårt att prioritera och fokusera, och många företag saknar digital kompetens. Utmaningarna är många. Den första knappen som man ska trycka på för att skapa möjlighet är: förändra er attityd. Och se den digitala transformationen som största möjligheten i dagens kommunikationslandskap.

Det är lite paradoxalt just nu, för några företag har kommit till en punkt där de nu inser att alla aktiviteter måste vara kopplade till en digital strategi. Andra har vänt på det och gjort en digital strategi, men vet inte hur de ska aktivera den. Här behövs alltså både strategisk och taktisk planering. Ett tips är också att göra en kanalstrategi där ni ser vilka kanaler ni ska prioritera, och även kunna konstatera vilka kanaler ni ska ta bort.

Utmaning: Vår organisation passar inte vårt nya arbetssätt”Vi kan inte prata med de andra avdelningarna om vår kommunikation. Sälj och IT håller på sitt.” Starka silos blir ännu starkare när organisationer är otydliga. En stor utmaning som kan bli förödande om den inte tas tag i. Möjligheten skapas först när avdelningar skapar samarbeten, sätter gemensam målbild och tydliggör roller och ansvar. Brist på digital kompetens är en annan utmaning. Kompetensutveckling blir a och o – ta vara på kunskapen som finns internt och ta extern hjälp där ni behöver.

Känner du igen dig i några av utmaningarna? Lyckas ni gör de till möjligheter? De flesta av utmaningarna jobbar vi med på utbildningen Content & Marketing Management på IHM Business School. Det som kan konstateras är att utmaningarna ser ganska snarlika ut på företag idag, och det allra viktigaste att börja med är att synliggöra utmaningarna för att kunna vända de till möjligheter.

Maria Westman arbetar som affärsområdeschef på Chimney samt som handledare på IHM Content Marketing. Hon är även styrelseordförande i Swedish Content Agencies, branschföreningen för contentbyråer.