Från IHM-examen till delägare i byrå

Just nu startar IHM utbildningen Digital Marketing Specialist i Umeå. En som jublade över nyheten var Moa Lidman, som själv studerat på IHM och numera är med och driver en marknadsförings- byrå i Umeå. Vi ringde upp Moa för att prata marketing, utbildning och karriärmöjligheter.

Vad studerade du på IHM och varför valde du IHM?
Jag studerade E-Commerce Manager på IHM i Stockholm mellan åren 2015-2017. Jag hade tidigare påbörjat studier på universitetet som Civilekonom. Jag hade en bild av att jag ville inrikta mig på marknadsföring, men kände mig besviken efter kursen "Marknadsföring" som var mycket teoretisk och historisk snarare än praktisk och med nutida aktuell kunskap. Jag kunde inte riktigt se hur jag skulle ha användning av det i mitt yrkesliv, och jag sökte efter en mer praktisk utbildning. När jag upptäckte E-Commerce Manager-kursen på IHM kändes det precis som vad jag sökte.

Hur var det att studera på IHM? Hur minns du studietiden?
Jag älskade min studietid på IHM! Jag hade fantastiska klasskamrater och lokalerna var väldigt trevliga. Jag som hade mina tidigare universitetsstudier att jämföra mot älskade verkligen den mer praktiskt inriktade studieformen, hur allt kändes relevant och aktuellt - och jag såg äntligen framför mig hur jag skulle ha användning av det jag lärde mig i mitt yrkesliv.

Vad gör du idag?
Idag är jag Projektledare och delägare på marknadsföringsbyrån Grit! Jag var med och startade upp Grit direkt efter min IHM-examen sommaren 2017.

Moa Lidman.jpg
Moa Lidman, delägare och projektledare på Grit.
Fotograf: Amanda Moritz.

Hur har IHM hjälpt dig i din resa kring att starta marknadsföringsbyrån Grit?
Jag var såklart fortfarande väldigt junior efter min examen, men alla kurser jag hade läst på IHM hade gett mig en väldigt bred grund som jag kände mig trygg i. IHM är ju i grund och botten en affärsskola vilket genomsyrade våra kurser, men kurserna i till exempel juridik och ekonomi har kommit mycket till användning. Oavsett vilken roll du har på ett företag så är det viktiga delar känna till, och jag upplevde att kurserna, tack vare att de var avskalade till det absolut mest relevanta, gjorde att man också verkligen kunde ta in allt.

Hur upplevde du LIA-perioden?
Tack vare mina LIA-perioder hade jag även praktisk erfarenhet vilket för mig var jätteviktigt. Utan den hade jag nog inte haft samma självförtroende vid uppstarten av Grit. Jag började med att jobba med de digitala plattformarna och sätta upp våra kampanjer och paketeringar för digital marknadsföring, men gick sedan över till att operativt arbeta som projektledare vilket passar mig perfekt. Jag är tacksam för att jag även fick en bra grund i Projektledning på IHM.

Hur har du valt att engagera dig i IHM nu och hur kommer det sig?
Jag blev väldigt glad när jag såg att IHM planerade att starta en utbildning inom digital marknadsföring både i Umeå och Luleå. Vi på Grit har kontor på båda orterna (även Skellefteå), och vi vet hur svårt det kan vara att hitta digitala specialister med rätt erfarenhet. Jag blev erbjuden en plats i ledningsgruppen för utbildningen vilket känns oerhört kul! Extra roligt tycker jag som gammal IHM-student att faktiskt få vara med och påverka en utbildning.

Digital Marketing Specialist

Vill du jobba med digital marknadsföring i sökmotorer, sociala medier, videonätverk, webbportaler och andra plattformar online?

Varför ska man läsa Digital Marketing Specialist på IHM i Umeå/Luleå?
Vill du ha en utbildning som ger dig en bred grund för att jobba inom marknadsföring så är den här utbildning helt rätt! Du kommer få prova på yrken skarpt med LIA-perioder, och förhoppningsvis direkt efter avslutade studier ha en ganska klar bild över vad du faktiskt vill jobba med, vilket jag upplever är unikt. Gör du ett bra jobb på din LIA-plats brukar dessutom möjligheten att bli anställd vara stor!

Vad säger du om behovet av kompetens på arbetsmarknaden i din region?
I vår bransch upplever vi den som väldigt stor! Övriga byråer i Väster-och Norrbotten uppvaktar väldigt ofta våra specialister, vilket indikerar på att det är brist på lokala specialister (och såklart att vi har väldigt bra specialister!). Vi är i princip alltid på jakt efter digitala specialister med rätt erfarenhet och kompetens. Även på beställar-sidan upplever jag ett stort behov lokalt!

Vi ser verkligen fram emot att ta emot praktikanter på Grít, och hoppas och tror att flera av våra framtida både kollegor och lokala beställare kommer gå utbildningen!