Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig

Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.


Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Google: En del av den data som samlas in av denna leverantör används för att anpassa upplevelsen och mäta reklamens effektivitet. Läs mer om den här leverantören.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig

Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.


Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Google: En del av den data som samlas in av denna leverantör används för att anpassa upplevelsen och mäta reklamens effektivitet. Läs mer om den här leverantören.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

3 tips för varumärkes- kommunikation

Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas - vägen dit går via en medveten kommunikation - både internt och externt. Här följer tre tips på ämnet.

1. Gör hemläxan

Se till att ni har ett tydligt ”varför” – ett uppdrag i form av en mission som alla anställda känner sig delaktiga och engagerade i. Spika också ner er vision, så att ni vet vart ni är på väg och kan navigera dagliga beslut därefter. Jobba igenom era värderingar, det vill säga vad som är rätt och fel i sättet ni bedriver affären, innan man agerar ”fel” och ifrågasätts. Se till att alla anställda brinner för detta! Inget av detta får vara en pappersprodukt som arkiveras som ett ledningsgruppsdokument, det måste leva genom dagliga beslut och agerande.

2. Skapa kommunikativa ledare och kommunikativa medarbetare

Se till att ha en enkel och begriplig Social Media Policy på plats och börja därefter utbilda och inspirera anställda kring de digitala plattformar som finns. Inför ett tillåtande klimat där man uppmuntrar att testa nytt. Använd gemensamma hashtags (se #lifeatspotify och #insideklarna) för att samla snacket, jobba med en innehållskalender för att undvika spretighet och lyft de kommunikativa stjärnor som finns på företaget så att de kan inspirera övriga.

3. Mät framgång

Följ utvecklingen kring de människor ni når och det antal ni lyckas engagera. Fundera på att mäta hur era kommunikativa ledare och medarbetare bygger sina personliga nätverk via exempelvis Klout. Glöm inte att fira både framgång och misslyckanden.

Lider ni av en tyst organisation, där ingen vill kommunicera och bidra till företagets varumärkesbyggande? Då har ni med största sannolikhet misslyckats med punkt nummer ett, som faktiskt är det svåraste. Utan den kan man inte förtjäna utrymme i medarbetares sociala kanaler.


Tipsen är hämtade från en text skriven av P O Axelsson och publicerades först i marknadsbiblioteket.se