Hoppa till innehåll
hero1

"Det måste börja bromsa någon gång, men det gör det inte…"

Trots att E-logistikbolaget Logistified bara är drygt ett år gammalt har det redan hunnit bli en framgångssaga. Vi tog ett snack med två av bolagets grundare om den svenska E-handeln som nästan kokar över i expansion och hur det i sin tur skapat ett massivt kompetensbehov inom E-logistiken.

Logistifed.jpg

Killarna bakom Logistifed: Staffan Bååth, Michael Hartzell och Anton Svensson

Anton: Jag heter Anton Svensson studerade internationella affärer i Kalmar innan jag började med logistik, det var så jag och Staffan träffades. Jag tog examen där 2013 och hann vara ledig i två dagar innan en gammal kollega, Michael Hartzell, ringde upp och sa att han behövde hjälp med ett E-handelsbolag som hette Design Online (idag Nordic Nest). Jag lovade att ställa upp i en månad, men det blev sex år totalt. Jag blev biten av E-handelslogistiken.

Staffan: Jag heter Staffan Bååth, jag pluggade något år längre än Anton och när jag tog examen så ringde han mig och sa: “Du måste komma och hjälpa oss, det är hur mycket som helst att göra och vi hinner inte”.

Anton: Efter sex år kändes det som att det var dags att göra något annat, jag har alltid haft en dröm om att skapa ett företag. Så vi drog igång Logistified jag, Staffan och Michael våren 2019, eftersom vi insåg att vi var rätt duktiga på logistik. Det har gått väldigt bra.

Hur har det varit att jobba ihop så pass länge, och även starta bolag ihop?

Anton: Vi kompletterar varandra väldigt bra. Staffan har alltid varit den som hållit koll på siffrorna och systemen, väldigt teoretiskt lagd och kan läsa sig till i princip vad som helst. Jag har mer varit den som genomför det i verkligheten sen, att systemen implementeras med människor och varuflöden o hela den biten.

Staffan: Det är också det som är hemligheten med logistik. Ett system är bara ett system, om inte människorna förstår sig på systemet så är systemet värdelöst. Så jag bygger system och Anton får med sig människorna.

Vilka är de stora skillnaderna mellan traditionell logistik och E-logistik?

Staffan: Jag skulle säga att den absolut största skillnaden är hur agil E-logistiken är, den förändras konstant. Ett E-handelsföretag kan göra en kampanj som siktar på att generera 2000 ordrar utöver det normala, sen slår kampanjen jätteväl ut så på söndagen ligger det istället 5000 ordrar redo för processering. Framtiden är väldigt svår att förutse, ta när Corona kom som exempel, många var rädda men istället vände det precis tvärtom för många E-handlare. Vi såg julhandel och blackfriday-siffror i mars och april.

Anton: Kollar man till ett producerande företag i industrin till exempel. De har en tillväxtplan och vet att de nästa år ska de ligga och takta fem procent upp med sina kunder, det blir väldigt lätt att planera. Men E-handeln är något speciellt, det du planerar för kan både på kort och lång sikt svänga rejält, exempelvis beroende på hur väl en kampanj slår. Utmaningen i logistiken blir att du har inget annat val än att hänga med i svängarna för att leverera det du lovar kunden. Att bemanna utefter detta blir ofta en huvudvärk för många.

Staffan: Den andra punkten är att man inom E-handeln ofta plockar många kombinationer av artiklar till flera kunder samtidigt för att uppfylla kundspecifika orders B2C (Business to consumer). Traditionell logistik handlar mer om raka flöden, plock mot butik på pall B2B (Business to business). Du måste också få det rätt för ett kundtjänstärende accelererar jättefort och och kostar mycket eftersom fler delar av organisationen måste kopplas in.

Hur går det för E-logistiken i Sverige, enligt er?

Staffan: Jag skulle vilja säga att alla våra samarbetspartners gör enorma ökningar nu. Man tänker hela tiden att det måste finnas ett stopp någon gång, vi kan inte fortsätta att ha 50 procent tillväxt år efter år - men det verkar inte finnas något stopp. Jag har många gånger de senaste två åren tänkt att det måste börja bromsa någon gång, men det gör det inte…


IHM yrkeshögskola tar dig raka vägen till arbetsmarknadens framkant

Vilken yrkesroll skulle passa dig bäst?


Hur ser framtiden ut för er på Logistified och för E-logistikbranschen i stort?

Anton: Vi kunde inte vid start förstå att det skulle gå så här bra. Vi hade en period där vi var tvungna att tacka nej till kunder. I början körde vi bara konsulting, men nu tar vi också hand om kunders logistik i vårt lager, så kallad 3PL, tredjepartslogistik. Framtiden för Logistified ligger i 3PL eftersom vi vill skapa trygghet inhouse. Konsulting är svårare att förutse, men det är fortfarande något vi också kommer satsa på.

Staffan: För E-handeln i stort ser man att fler och fler E-handelsbolag börjar ställa om från tillväxt i omsättning till att börja tjäna pengar. Det innebär att de måste se till att deras logistik är tight, slimmad och i det kommer automatisering. Jag tror att med Amazons intåg i Sverige, vilket jag själv älskar, kommer vara en awakening för många E-handelsföretag och det kommer definitivt påverka marknaden.

Är ni själva oroliga?

Staffan: Nej, allt som skapar konkurrens gör de flesta bättre. Det kommer nog slå hårt mot vissa E-handlare, men just i E-handelslogistiken sätter de bara en ny ribba, och vi kan vara lika bra som Amazon.

Hur ser kompetensbehovet ut inom E-logistikbranschen?

Anton: Det är stort och det blir mer och mer aktuellt för växande bolag som snabbt inser att de måste titta noga på logistiken. Idag växer sig små och medelstora företag sig jättestora och i den resan kommer de behöva E-handelslogistiker.

Staffan: Vi sitter med i ledningsgruppen för IHM:s utbildning E-commerce Logistiker i Stockholm som vill få ut den här kompetensen, och jag är själv lärare. Det är ett nytt ämne, det finns knappt litteratur i ämnet än, så det är en innovativ utbildning på många sätt. Det är väldigt mycket fräscha tankar och frågor under lektionerna eftersom många är nollställda vad gäller logistik. Ibland får man frågan “Varför gör ni inte så här istället” och svaret blir “Ja va fasiken gör vi inte så för”. Det är en utveckling för både mig och eleverna.


Forma marknaden online - Utbilda dig till E-commerce Logistiker