Direkt från E-handelns framkant - Linda Thyrén blir ny CMO på IHM

I tio års tid har hon entusiastiskt drivit på utvecklingen av svensk handel online – som E-handelsansvarig på Siba, på NetOnNet och nu senast hos Ellos. Nu tar Linda Thyrén sin expertis inom digital försäljning vidare till utbildningsbranschen - i sin nya roll som marknadschef på IHM Business School.

Linda Thyrén ny marknadschef på IHM 3.jpg

På många sätt så sluts cirkeln för Linda Thyrén med hennes nya tjänst som CMO på IHM Business School eftersom det var här hon inledde sin bana inom svensk handel i början av 2010-talet.

– Jag läste till företagssäljare vid IHM 2011. Jag minns att jag tyckte att utbildningen var helt fantastisk, alla lärarna visste verkligen vad de pratade om och människorna som jag träffade där var så drivna. Sedan dess har jag varit en extremt stark ambassadör för IHM, berättar Linda.

Vad fick dig att söka tjänsten som ny marknadschef?

När jag såg den här annonsen så pirrade det till i magen… Skulle jag kunna hoppa från retail till utbildningsvärlden, en bransch som är ny för mig? Men sen när jag läste igenom allt så kändes det så rätt för mig, speciellt att det finns en sådan stark digital ådra i uppdraget, en känsla av att man vill väldigt mycket framöver.

Linda är en välkänd person inom svensk näthandel. Under sin karriär har hon passerat roller som E-handelsansvarig över den nordiska marknaden på Siba, operationell E-handelschef på NetonNet och E-commerce Manager på Ellos - men hon understryker att det viktiga i hennes värld är lagets gemensamma arbete, inte de titlar hon samlat på sig.

– Jag skulle säga att jag är ganska prestigelös, det är inte jag som gör ett arbete utan det är vi tillsammans. Jag är ingenting utan teamet.

Hur tror du andra skulle beskriva dig?

– Jag tror att många skulle beskriva mig som engagerad och positiv, jag är ingen spelevink men glad och trygg i mig själv. Inte svår och invecklad.

” Idag är kunden kung, allt handlar om hur du optimerar köpupplevelsen.”

Att Linda vurmar för den digitala utvecklingen kommer knappast som en överraskning. Sedan hon fick upp ögonen för E-handelns potential så har hennes karriär gått sida vid sida med branschens utveckling.

– Det digitala svängde runt hela mitt tankesätt. När jag fick mitt första jobb på Siba 2013 så insåg jag vilken enorm kraft det finns inom E-handel, att man kunde göra saker i realtid och få en direkt utväxling.

Hur skulle du säga att E- handeln förändrats under de åren som gått?

– Hela köpcykeln har förändrats. Idag är kunden kung, allt handlar om hur du optimerar köpupplevelsen. Man vet själv hur kräsen man är som kund idag, man förväntar sig nästan gratis leverans och att returnering ska ske smidigt via en app.

"Jag ser framför mig att ett besök på IHM.se kommer vara som att kliva in i en butik för kunskap"

Att marknadsföra och sälja utbildning kommer bli en ny erfarenhet för Linda, men hon har redan många tankar om hur kan sammanfläta sin erfarenhet från retail med sitt nya uppdrag.

– Jag ser framför mig att ett besök på IHM.se kommer vara som att kliva in i en butik för kunskap, att man går in i butiken med ett visst kunskapsbehov och sedan plockar åt sig det man behöver från hyllorna, som på ICA. Kunskap är något vi alltid kommer behöva, det gäller nu att göra det så lättillgängligt som möjligt.

Vad kommer du mer ta med i din nya roll på IHM?

– Jag tar med mig kompetens kring hur vi säkerställer kundresa och kundupplevelse. Att nå kunden där kunderna är. Att fortsätta optimera våra digitala möjligheter och våga tänka nytt och utanför gränserna.


Med IHM:s nyhetsbrev hamnar du steget före