Känslosamt tal i klassisk dräkt

När Jeff Daniels får ett utbrott i tv-serien ”The Newsroom” levererar han inte bara ett politiskt tal med massor av känslor.

Vi som gör podden ”Retoriskt!”, som IHM sponsrar, tänkte tipsa om att han samtidigt använder en klassisk grundmodell.

Den är dessutom utmärkt för idéförsäljning, strukturbeskrivning och marknadsföring – även i svensk jobbvardag.

Vi är ju vana vid 4P från marknadsföringens grundkurs (ni minns Kotler va?) – men de 4 p:na i den här retoriska modellen beskriver i stället enkelt vad ett bra, övertygande framförande kan innehålla. Position, Problem, Possibilities, Proposal. Och om vi tar exemplet med Jeff Daniels i klippet:

Position, nuläget:

”Vi tror att USA är bäst i världen, men det är det inte.”

Problem, alltså vad nuläget som måste förändras:

”Andra länder har bättre hälsovård, läskunnighet, matematikundervisning, spädbarnsöverlevnad, förväntad livslängd och så vidare.”

Possibilities, möjligheten att lösa problemet:

”Vi var ju jättebra förr, slogs mot fattigdom, byggde bra saker, brydde oss om varandra, vi var intellektuellt hederliga – då kan det gå igen. Och det skedde för att vi var informerade.”

Proposal, förslaget:

”Vi bör erkänna problemet. Och så borde vi alla se till att bli mer informerade – och älska journalister, i synnerhet tv-programledare som Jeff Daniels rollfigur.”

Vi gillar modellen som en checklista att ha med, som ett komplement till andra grepp och strukturmodeller, när vi är ute och försöker övertyga kunder.

Det här är ett av fem inlägg från podcasten Retoriskt, som handlar om att kommunicera bättre, till exempel i jobbet. Podden produceras av Barbro Fällman, retorikkonsult och IHM-utbildare sedan många år, tillsammans med Andreas Utterström och Mattias Bergman. Se mer på www.retoriskt.se och facebook. com/retoriskt.