Kalmarregionens besöksnäring är i behov av nytänk

Besöksnäringen i Kalmarregionen har enorm potential. Vi kontaktade Christofer Johansson vid Hotell Borgholm för att ta reda på vad han ser som det viktigaste för branschens framtid på ön och i regionen i stort och svaret kan sammanfattas i två ord: konceptutveckling och förändringsförmåga.

– Kommer man till Öland vill man uppleva det unika som platsen har att erbjuda, och det är min roll att konkretisera och förverkliga det. Här har besöksnäringen den viktigaste rollen, för det är vi som formar upplevelsen, säger Christofer Johanson, vd för Hotell Borgholm, en verksamhet med anor hela vägen tillbaka till 1800-talet.

Christofer Johansson, verksamhetsansvarig, kock och konceptutvecklare vid Hotell Borgholm

Trots eller kanske tack vare hotellets långa historia så understryker Christofer att en av de viktigaste aspekterna för verksamhetens framtid handlar om att kunna tänka nytt.

Den här utbildningen lär dig att omsätta idéer och koncept till nya affärsmöjligheter inom Event & besöksnäringen, vilket bland annat rör fält som turism, musikkonserter och festivaler. Söker du en karriär i en föränderlig och spännande bransch så kommer dessa studier öppna många dörrar.

Plats: Kalmar (eller på distans från Vimmerby)

Omfattning: 80 veckor, inklusive 25 veckor LIA

YH-poäng: 400

Kostnad: Avgiftsfri och CSN-berättigad

Läs mer om utbildningen här

– Allt är i ständig förändring, ta exempelvis hållbarhetsspekten som tydligt växer nu. När jag började som kock så diskuterade man inte mat på samma sätt som man gör idag, men nu får man ta hänsyn till att många väljer bort olika matvaror på grund av hållbarhetsaspekten.

Hotell Borgholms vision är att bygga Sveriges bästa gastronomiska hotell och med smart konceptutveckling har de redan kommit långt på resan, bara här om året kammade de hem en stjärna i Guide Michelin. Det som driver detta ständigt pågående arbete är kreativitet och den föränderliga aspekten som Christofer talar om.

– Det gäller prioritera att utveckla verksamheten och följa med tiden. Jag brukar skämtsamt säga att jag jobbar med 100 procent med att driva bolaget och 100 procent med att utveckla produkten, att stå i köket och skapa koncept.

Catrin Stighammar, verksamhetschef vid Kalmarsalen

"Det behövs ny kompetens helt enkelt. Besöksnäringen rullar inte bara av sig själv, utan den behöver nya talanger och spetskompetens för att möta förändringarna."

Just nu satsar IHM Business School på Kalmarregionen och har tagit fram Yrkeshögskoleutbildningen Konceptutveckling: Event & Besöksnäring som startar nu i höst. Något som Christofer ser som en viktig del i besöksnäringens fortsatta utveckling på ön.

– Vill man in i vår bransch så kommer man mötas av en föränderlig värld och man måste ha en stor förståelse för förändring och en vilja att ta sig an den för att lyckas, och i det kan den här utbildningen spela en stor roll.

Hur ser ni på möjligheten att ta emot LIA-praktikanter från utbildningen?

– Jag tycker själv det är jättekul att kunna stötta studerande. Det hade varit riktigt kul att kunna koppla ihop våra frågor med undersökningar och examensarbeten där studerande är med och kikar på nya utvecklingsområden – då kan man få en riktigt bra verklighetsanpassning för de studerande.

Bakom driften av Hotell Borgholm står Christofer Johansson och ett team passionerade servicemänniskor som älskar att ta hand om gäster. Hotellet vilar på en lång tradition av gastronomi i världsklass och redan under mitten av 1800-talet drevs gästgiveri i den äldre delen av hotellet ut mot Storgatan.

Läs mer om Hotell Borgholm på deras webbplats