E-handel kräver hållbarhet / hållbarhet kräver E-handel

Med corona har en hel marknad insett att det inte längre räcker att prata hållbarhet, företagen måste agera hållbart för att möta utvecklingen. Samtidigt expanderar även E-handeln med full kraft och det står nu klart att hållbarhet och framtidens handel går hand i hand.

Under andra kvartalet 2020, när Coronapandemin var på sin topp i Sverige växte E-handeln med 50 procent i jämförelse med året innan. Sedan dess har utvecklingen planat ut något, men faktum kvarstår: E-handeln har aldrig varit högre upp på agendan än den är just nu.


Vill din E-handel möta 2020-talets medvetna kunder?

Lär dig Hållbarhet inom E-handel på tolv veckor med IHM Yrkeshögskola


Staffan Bååth driver E-logistikbolaget Logistified i Kalmar och beskriver utvecklingen inom E-handel så här:

– Jag skulle vilja säga att alla våra samarbetspartners gör enorma ökningar nu. Man tänker hela tiden att det måste finnas ett stopp någon gång, vi kan inte fortsätta att ha 50 procent tillväxt år efter år - men det verkar inte finnas något stopp. Jag har många gånger de senaste två åren tänkt att det måste börja bromsa någon gång, men det gör det inte.

Samtidigt kräver svenska konsumenter i allt högre utsträckning hållbara produkter och hållbara affärsmodeller. Egentligen är det inte särskilt överraskande att samhället kräver ett hållbart näringsliv - även om det tagit några decennier att komma till den insikten.

Eco pic.jpg

Mia Tapio är hållbarhetsexpert och driver Eternal Mindset AB som hjälpt bland annat Kappahl, Fjällräven och Haglöfs med hållbarhetsfrågor.

– Jag hjälper företag med att sätta strategier för hållbarhet. Ofta vet företagen att saker behöver göras, men man vet inte alltid vad man ska börja med. Jag hjälper med att "pinpointa" ut de stora sakerna man behöver ta tag i.

Mia Tapio menar att hållbarhet inte bara kan stötta företagets ekonomi utan till och med är grundförutsättning för svenska företags överlevnad.

– Jag är helt övertygad att om man inte förhåller sig till det, kommer man att slås ut på marknaden. Konkurrensen blir större och större, det poppar upp e-handelsbutiker och priserna trycks ner. Det som då kan differentiera är att man har sitt på det torra, att man har transparenta kedjor bakåt och planer framåt. Det är det som kommer göra att en kund väljer ett märke framför ett annat.

Enligt Mia Tapio kommer få företag att kunna undvika hållbarhetsarbete med tanke på vilken positiv påverkan det har på marknaden, både i Sverige och internationellt .

En studie från det amerikanska bolaget Boston Consulting group som granskat 300 globala företag visar att de företag som jobbar mest med hållbarhet också genererar högre vinst. Så här skriver Boston Consulting groups VD Rich Lesser:

“Hållbarhet har blivit ett kritiskt affärsproblem och i denna miljö strömmar konkurrenskraftiga fördelar till de företag som vet hur man gör mer med mindre.”'


Befinner du dig i E-handelsbraschen och söker verktyg för djupgående hållbarhetsutveckling - då kanske denna utbildning skulle passa dig:

https://www.ihm.se/globalassets/bloggbilder/hiel-liten.png

Hållbarhet inom e-handel

Omfattning: Distans, halvfart under 12 veckor.

Kostnad: Avgiftsfri och CSN-berättigad

Kurser:
- Hållbarhetsarbete och kunddriven hållbarhetsutveckling
- Hållbarhetsutveckling och hållbarhetsstrategi inom e-handel

Öppen för ansökan