Hoppa till innehåll
hero1

Följ fyra snart nyexaminerade Säljare B2B

Författare: IHM Business School

- Varenda dag har varit fantastisk! Vi har varit på några av Sveriges största företag och dragit in stora affärer. Vilken otrolig utveckling på knappt två år!

För två år sedan klev fyra ganska nervösa killar in genom dörren till IHM Stockholm. Det var utbildningsstart på YH-utbildningen Säljare B2B, och Frank Laufer, Eric Ekberg, Philip Bergman och Benjamin Söderberg kände inte varann.

- Jag var väldigt nervös första dagen, men alla var väldigt trevliga och vi fick snabbt ihop gruppen. Hans Fornwall presenterade en helt ny värld för oss och det var riktigt häftigt.


Läs en säljutbildning på IHM i vår!

Skynda dig in med din ansökan, först till kvarn.


Riktiga jobb i en helt ny värld

De första passen handlade om omvärldsanalys – en helt ny värld, som Frank uttrycker det. Nu jobbar alla fyra på Buzzter – en digital tjänst som sysslar med just det. Efter sin praktik där vet de allt om omvärldsanalyser - från hur man gör för att sätta upp dem till att sälja till små och internationella jättebolag.

- Det har varit en sjukt häftig resa få ta detta ansvaret på en praktik och ha det som ett riktigt jobb. Hade det funnits ett år till, hade vi alla stannat kvar.

Fyra Säljare B2B hos Buzzter

Från vänster: Frank Laufer, Eric Ekberg, Philip Bergman och Benjamin Söderberg, alla på Buzzter

Vi tar det från början

Frank, Eric, Philip och Benjamin vill berätta om sin resa och hoppas andra som ska läsa YH på IHM kan inspireras och dra nytta av deras erfarenheter. Vi tar ett videosamtal via Google Hangout, och de berättar om vägen in till Buzzter.

Det hela började med att de blev en projektgrupp som skulle göra projektarbetet i delkursen Försäljning 2 ihop. Uppgiften var att göra en marknads- eller försäljningsplan.

Innan de började söka efter ett företag, hade de satt upp ett antal kriterier, och den digitala tjänsten Buzzter uppfyllde dem alla: det var svenskt, hyfsat nytt, det var en digital tjänst, och grabbarna såg att det fanns förbättringsmöjligheter.

- Vi kontaktade dem och det visade sig att de var på jakt efter en grupp som kunde hjälpa dem med en säljplan. Det uppdraget fick vi.
Alla fyra tänkte samma sak: Om vi gör en riktigt skarp plan, kanske vi får chansen att förverkliga den. Och så blev det – alla fyra fick erbjudandet att göra sin LiA (Lärande i arbete) hos Buzzter.

Företaget bakom den digitala tjänsten Buzzter har gjort omvärldsanalyser i 30 år med fokus på konsumenttrender. Analyserna har tidigare sålts som konsultuppdrag, men nu hade företaget tankar om en annan affärsmodell: att paketera analyserna för att kunna sälja till fler än en enda uppdragsgivare. Resultatet blev den digitala tjänsten Buzzter, där analyserna publiceras och kunderna betalar via prenumerationer.

Inledningsvis fick företaget med många av sina gamla kunder över till den nya tjänsten, men Buzzter drev inte tillräckligt med intäkter. Problemet var att den organiska tillväxten av kunder hade avstannat, och ett behov av att bearbeta marknaden mer offensivt uppstod.

Fick göra hela jobbet

Gruppens rekommendation inom ramen för projektarbetet blev att starta upp en säljorganisation. Det var denna skarpa plan som killarna sedan fick förtroendet att sätta i verket under sin praktikperiod.

- Det var lite huller om buller när vi kom in. Väldigt mycket administrativt arbete de första 30 dagarna. Men vi har verkligen fått göra hela säljprocessen från a till ö - prospektering, kundmöten och avslut på några av Sveriges största företag!

- Vilket kliv från det att vi klev in genom dörren på IHM första gången! En otroligt häftig resa att få ta detta ansvaret på en praktik och ha det som ett riktigt jobb.

Vad har de lärt under resans gång?

- Med rätt inställning och mål kan man komma rätt långt. Vi tänkte inte gå hand i hand med någon – om man tar för sig kan man gå hur långt som helst.

- Det gäller att ha bra underlag för att ta finansiella beslut. Köpbeslutet dröjer längre än vad man tror – från att få personen intresserad till att få ett avslut

- Teori och verklighet är helt olika saker. Att få vara med i processerna har gett jättemycket praktiskt och erfarenhetsmässigt.

- Vi vill få Buzzter att flyga! Vi gör också ex-jobbet här och det går ut på att digitalisera försäljningen. Vår första plan var att sätta fyra klassiska säljare i organisationen. Efteråt har vi förstått att det kommer att krävas en mer digital approach.

- Flera av oss har varit på jobbintervjuer och vår tid på Buzzter har varit en orsak till att vi har blivit kallade till intervju.

Deras bästa tips

Vilken resa! Avslutningsvis kommer här Franks, Erics, Philips och Benjamins bästa råd till dig som går en YH-utbildning på IHM:

- Var noga när du väljer din LIA-plats. Att gå vid sidan och se vad som görs är en sak, men vi har lärt oss så mycket praktiskt när vi fick vara på ett litet företag. Där är det korta beslutsvägar, och vi har verkligen fått göra saker. Praktikperioderna kan vara sjukt kul och givande om du hittar ett företag där man är beredd att ge dig ansvar.

- Försök att selektera och konkurrensutsätta dina LIA.

- Hitta din bransch så fort som möjligt. Det blir lättare att lägga fokus på att hitta rätt och du har rätt fokus vid inlärningen. Vi var flera som inte visste vilken bransch vi ville jobba inom.

- Var så nyfiken och engagerad som möjligt. Fråga ut lärarna – de är ju konsulter som kommer direkt från affärsvärlden och har sååå mycket kunskap.

- Var med på Näringslivsdagen, som IHM arrangerar. Den var superbra!

- Många väljer företag för sent för att de har dålig koll. Det är viktigt att vara snabb för att för att hitta en LiA som verkligen utvecklar.

Söker ditt företag ambitiösa säljare?

Då kan det vara läge att kontakta killarna på LinkedIn!

Frank Laufer

Erik Ekberg

Philip Bergman

Benjamin Söderberg

Vi tackar för intervjun och önskar lycka till i framtiden! Ni är så välkomna tillbaka till IHM för att uppgradera er YH-examen till SeQF nivå 6 (motsvarande kandidatexamen) när det blir möjligt nästa år!

Försäljning

Säljare B2B

Heltidsstudier, 80 veckor

Försäljning

Account Manager Digital Solutions

Heltidsstudier, 80 veckor

Försäljning

Internationell säljare B2B

Heltidsstudier, 80 v