Digitalt morgonmöte med Zero Click searches

På onsdagsmorgon var det dags för Max Wimnell, Vekst, och Christine Cornelius, Ericsson, att prata digital marknadsföring på IHM i Göteborg. Ett 50-tal samlades för att höra om chatbotar, zero clicks och vikten av kompetensutveckling.

Max Wimnell har undervisat i Digital marknadsföring på IHM i sex år, samtidigt har han varit med och grundat och drivit bolaget Vekst som blivit en ledande aktör inom digital affärsrådgivning. I veckan har han rest förbi IHM:s alla orter för att prata om den digitala utveckling och generella trender.

Med sig hade han Christine Cornelius, ansvarig för Kompetensutveckling för de som arbetar med marknad och kommunikation på Ericsson, via videolänk och tillsammans gick de igenom varför löpande kompetensutveckling i digital marknadsföring är avgörande för framtiden.


Ta dig och ditt företag till den digitala framkanten (innan ni halkar efter)


– Vad vi också kan se är att intresset för de mer verktygs-inriktade utbildningarna har blivit större, kollegorna förstår vikten av att kontinuerligt utbilda sig, att hänga med i förändringarna, säger Christine Cornelius från storbildsskärmen.

– Jag tycker att den största behållningen är att man fått väldigt många personer i ledande befattning att inse hur värdefull hands-on-marknadsföring är, personer som kanske tidigare upplevt att det här inte är något som jag kommer använda mig av i min strategiska position, fortsätter Max Wimnell från scenen.

Genom IHM Business School utbildade telecomjätten Ericsson sitt marknads- och kommunikationsteam inom Digital Marketing 2017 och det utvecklades till ett nära kompetensutvecklingssamarbete mellan Max Wimnell och Christine Cornelius. Nästan 350 80% av medarbetarna på marknads- och kommunikationsavdelningen e fick kompetensutveckling under utbildningen som anpassades efter Ericssons egna önskemål och förutsättningar - exempelvis behövde onlinesändningar arrangeras efter tidszoner i både USA, Europa och Asien.

Under mötet gick Max igenom de senaste trenderna inom Digital marknadsföring. Någonting som underströks var Googles påverkan på den digitala annonsbranschen och vikten att förstå sig på SEO, Search Engine Optimizing.

– Google som vi alltid behöver förhålla oss till gör ganska stora förändringar nu, berättade Max Wimnell.

Ett exempel som togs upp var Googles fortsatta arbete för att förenkla användarupplevelsen av deras sökmotor. Utvalda utdrag (se bilden) är en sådan tendens, där ett sidutdrag visas som svar på sökfrasen högst upp.

exempel.jpg

Detta leder i sin tur till fenoment Zero-click searches, sökningar där kunden får sitt svar direkt hos Google och därmed inte klickar vidare till företagens webbplatser. Det här skapar nya SEO-utmaningar för att lyckas nå sina kunder

– Vi märker att det är saker som kan tyckas detaljerade som är avgörande för att kunna förstå helheten. Om ett företag saknar detaljkunskaper så upplevs många viktiga frågor inte som viktiga, säger Max Wimnell.

Hur skulle du sammanfatta mötet idag?

– Det är kul att så många kommer, det var många i Stockholm också. Jag upplever att vi kan föra fler komplexa resonemang idag än vi kunde göra för bara några år sedan - men samtidigt som den generella kompetensen har ökat så inser också många att man behöver fylla på med mer.