Digitala events är här för att stanna

När Corona-pandemin kom vände den upp och ner på hela eventbranschen. Ur denna omställning väcktes och finslipades produktionen av digitala events i Sverige - och nu har digitala eventformatet blivit ett framgångsrikt koncept i sin egen rätt och behovet av expertis i ämnet är stort.

– Många svenska aktörer har antingen bara lagt ner sina evenemang eller filmat sina ursprungliga plan, men fysiskt och digitalt format är inte samma sak, säger Alexandra Bylund, vd och grundare av den digitala byrån Mama Said Media som som jobbar med sociala medier och webbutbildningar inom sociala medier.

Efter pandemi-åren har eventscenen snabbt gått från en total fysisk dominans till en mix av fysiska scener, virtuella skärmar och live-streamande kameror. Det digitala eventklivet syns överallt, inte minst bland IT-jättarna i USA.


Vill du höja din kompetens inom Konceptutveckling digitala event?

Med IHMs korta och kostnadsfria YH-utbildning får du verktygen.


Microsoft built valde att gå virtuellt med 95 procent av sina föreläsare på distans och ett av resultaten blev att den internationella publiken ökade från 20 till 65 procent. Adobe valde att genomföra en innovativ marknadsföringkampanj och digitalt omforma sitt event Adobe Summit genom sin egen plattform Adobe Experience Manager.

Nya möjligheter med digitala events

– Jag tror det här kommer leda till att man får en mycket bättre mix mellan fysiskt och digitalt så att man inte blir lika sårbar. Jag tror också kunderna kommer vara mer förberedda på fler digitala arrangemang nu, säger Alexandra Bylund.

Alexandra Bylund2.jpg

Alexandra Bylund, Mama Said Media

– Digitala events går snabbare, man behöver inte flyga in massor människor, det blir billigare, du kan ha fler tillställningar, du kan knyta närmare publiken, du kan nå publiken världen över, det finns otroligt många möjligheter inom det här, säger Alexandra Bylund.

Sammanfattningsvis bubblar det alltså av digitala möjligheter. För en allt mer omfattande digitalisering av näringslivets olika branscher kommer fortsätta knuffa undan traditionella synsätt, pandemier eller ej.


För de i eventbranschen som är intresserade av att höja sin kompetens inom digitala events lanserar nu IHM Business School en ny YH-utbildning i ämnet.

https://www.ihm.se/contentassets/487491431679402285ed1d6dae76f8d2/young-~1.jpg

KONCEPTUTVECKLING DIGITALA OCH HÅLLBARA EVENT

Omfattning: Distans, halvfart under 22 veckor. 

Kostnad: Avgiftsfri och CSN-berättigad.

Mer om kursen