Hoppa till innehåll
hero1

Digitala events är här för att stanna

År 2019 var den svenska eventbranschen på stark frammarsch och omsatte över sju miljarder kronor, men med corona-pandemin stannade allt. Den stora frågan är vad som ska ske härnäst?

– Många svenska aktörer har antingen bara lagt ner sina evenemang eller filmat sina ursprungliga plan, men fysiskt och digitalt format är inte samma sak, säger Alexandra Bylund, vd och grundare av den digitala byrån Mama Said Media som som jobbar med sociala medier och webbutbildningar inom sociala medier.

Det kan konstateras är att världens events blixtsnabbt behöver digitaliseras för att i alla fall delvis kunna täcka de intäktsmöjligheter som gått upp i rök. Det digitala eventklivet syns överallt, inte minst bland IT-jättarna i USA.


Vill du höja din kompetens inom Digital Events

Med IHM:s kostnadsfria YH-utbildning får du förståelsen


Microsoft built valde att gå virtuellt i maj med 95 procent av sina föreläsare på distans och ett av resultaten blev att den internationella publiken ökade från 20 till 65 procent. Adobe valde att genomföra en innovativ marknadsföringkampanj och digitalt omforma sitt event Adobe Summit genom sin egen plattform Adobe Experience Manager. I Sveriges är också förändringen påtaglig, från en Allsång på Skansen-scen utan livepublik till Breakits Scaleupweek vars workshops och föreläsningar enbart nås via skärm.

I juni hade hälften av de svenska eventbolagen ändrat sina format och 40 procent hade bytt ut fysiska mot digitala arrangemang, enligt en rapport från Resumé.

Nya möjligheter i krisen

– Jag tror det här kommer leda till att man får en mycket bättre mix mellan fysiskt och digitalt så att man inte blir lika sårbar. Jag tror också kunderna kommer vara mer förberedda på fler digitala arrangemang nu, säger Alexandra Bylund.

Det är fortfarande högst oklart när större folksamlingar kan börja mötas igen och under vilka villkor, det finns också många frågetecken kring vilken publikvilja det i sådana fall skulle finnas. Det som istället märks allt tydligare är att många arrangörer börjat upptäcka stora möjligheter i krisens spår.

Alexandra Bylund2.jpg

Alexandra Bylund, Mama Said Media

– Digitala events går snabbare, man behöver inte flyga in massor människor, det blir billigare, du kan ha fler tillställningar, du kan knyta närmare publiken, du kan nå publiken världen över, det finns otroligt många möjligheter inom det här, säger Alexandra Bylund.

Sammanfattningsvis bubblar det alltså av digitala möjligheter i krisen. För en allt mer omfattande digitalisering av näringslivets olika branscher kommer fortsätta knuffa undan traditionella synsätt, pandemier eller ej.


För de i eventbranschen som är intresserade av att höja sin kompetens inom digitala events lanserar nu IHM Business School en ny YH-utbildning i ämnet.

DIGITAL EVENTS

Med IHM:s utbildning får du förståelse över vad begreppet Digital Events innefattar - och att det krävs mer än enbart livesändningar för att skapa genuina upplevelser och kontaktytor.

Omfattning: Distans, heltid, ca 14 veckor, 70 Yrkeshögskolepoäng

Kostnad: Avgiftsfri och CSN-berättigad

Kurser: Digital marknadsföring, Digital transformation och affärsmannaskap, Business innovation digitala möten och upplevelser

Utbildningsstart: 14 september

Ansöka senast den: 24 augusti. Läs mer och ansök här!


Utbildningar på distans eller i klassrum? Korta eller långa utbildningar?

Missa inte framtidsmöjligheterna när IHM:s yrkeshögskola expanderar

;