De vill inspirera kvinnor att följa sina drömmar

– Vi vill få tjejer att våga satsa på sin dröm, det spelar ingen roll om drömmen är att vill bli vd för ett mångmiljonföretag eller om drömmen är att driva en liten ideell rörelse eller studera utomlands.

Herway ska vara ett litet universum, där man kan bli inspirerad att uppfylla de här drömmarna, berättar Nathalie Rajic som drog igång projektet i höstas tillsammans med klasskamraten Katja Fjellström.

Herway. se är ett nystartad onlineplattform vars mål att inspirera kvinnliga entreprenörer till att våga tro på sig själva och sina drömmar. Via storytelling och nätverkande vill Herways initiativtagare berätta den ärliga sidan om framgång - att framgång sällan är en spikrak väg och att framgång kan se ut på många olika sätt.

Hur kom Herway till?

– Jag och Katja fann en gemensam låga för kvinnliga entreprenörer och tjejer som vågar gå sin egen väg, vi ville berätta vidare deras historier. Sen byggde vi ett koncept, tog fram ett varumärke och bestämde hur plattformen skulle se ut. Här var det viktigt för oss att fokusera på användarvänlighet, något vi återkommit till ofta under utbildningen till E-commerce Managers.

Nathalie har nu rollen som chefredaktör och driver vidare projektet själv, medan Katja fortsätter som skribent. De är mycket glad över den positiva respons Herway fått sedan lanseringen av Herway i februari.

– Det har kommit fram folk och sagt att äntligen kommer något som belyser kvinnligt entreprenörskap och engagemang, något som är nischat till dem som vill förverkliga sin dröm, ja helt enkelt gå sin egen väg.

Vad har saknats bland andra inspirationskällor för kvinnor?

– Vi tycker att det är sällan den ärliga historien kommer fram, och för oss är det otroligt viktigt att lyfta fram allt på resan mot framgång, även det som är jobbigt. Driver man ett eget företag är det inte bara rosa fluffiga moln, att man är sjukt duktig och tjänar mycket pengar, det är också mycket slit bakom tanken att följa sin dröm. Vi vill berätta att det även är okej att misslyckas.

Vill inspirera kvinnor att ta steget

“Sakta byggde hon upp den kvinnan hon är idag och vill vara. Kraftfull och viljestark med höga mål om välmående både för sig själv och andra.”

“Våga gå din egen väg och kämpa för det du brinner för, om det handlar om att surfa på Bali eller driva företag spelar mindre roll.”

Dessa citat är hämtade från så kallade powerporträtt på www.herway.se. Framgångsrika kvinnor beskriver sina olika livsresor - det kan vara allt från livsstilscoacher och startup-entreprenörer till vd:ar som porträtteras. Porträtten är grundpelarna i sidans redaktionella material, och tanken är att det ska släppas ett nytt varje söndag. Nathalie Rajic berättar att en viktig tanke med powerporträtten är att tjejer som läser Herway ska kunna kontakta de som blir porträtterade för hjälp, råd och stöd enligt pay it forward-principen.

– Pay it forward betyder att vi vill lyfta de kvinnor vi arbetar med, deras talanger och livsresor, så de kan inspirera andra kvinnor att ta steget till att uppfylla sina drömmar.

Teamet bakom Herway består av åtta tjejer. Alla arbetar helt ideellt och eftersom det är en digital plattform och medarbetarna arbetar från sina egna datorer så behövs inga lokaler.

– Vissa sitter i Stockholm, andra sitter i Malmö. Det är väldigt kul att man kan samarbeta på det sättet idag och skapa en community, tidigare var man ju tvungen att vara bunden till en plats berättar Nathalie Rajic. (Fotot på Nathalie har tagits av Taís Rose Fris.)

Förutom att driva igenom lanseringen av Herway på några få månader så sålde Nathalie sin tidigare e-handel för smycken vid årsskiftet och slutför nu sitt examensarbete på E-commerce Manager tillsammans med Katja Fjellström på IHM nu i vår.

Hur har du fått ihop allt?

– Det har varit mycket, men det är A och O att man lägger upp en plan över hur mycket kapacitet man egentligen har. För jag har inte åtta armar, även om jag önskar det ibland, säger Nathalie med ett skratt.

Vad händer framöver för Herway?

- Vi vill fortsätta engagera och inspirera via vår plattform och vidare med hjälp av andra verktyg, bl. a vårt Instagramkonto @herway. se som är en viktig kommunikationskanal för det vi står för. Visionen kan byggas hur stor som helst men det är viktigt att först arbeta fram en stabil grund för att kunna affärsutveckla.

Mer om herway går att läsa på deras sida www. herway. se.