Cardones 5 säljknep

Grant Cardone har gjort sig en dollarförmögenhet på säljträning. Det här klippet visar hur han försöker sälja sina webbutbildningar.

Vi som gör podden ”Retoriskt!”, som IHM sponsrar, har analyserat Cardones knep som även du kan använda.

Även om Grants stil är lååångt från hur en svensk telefonsäljare skulle prata är det superintressant att höra hur han jobbar:

Faktum är att Grant Cardone jobbar efter ett klassisk retoriskt upplägg, dispositio – även om han kör det på speed. Så här:

Exordium, inledning​(Detta har Grant redan gjort när vi kommer in i klippet)

Narratio, orientering, framställning av saken(Kunden på andra sidan luren är säljare. Om han måste försörja sin familj och sina små barn så behöver han Grants hjälp)

Partitio, alltså indelning av omständigheter och förutsättningar(Argument och risker. Säljer du för lite? Då är du för dålig! Har du inga drömmar? Är du nöjd med att bara betala räkningar? ”Are you fine with letting your family down?”)

Confirmatio, bevis och bekräftelse, talets huvuddel(Kunden behöver Grants hjälp, kolla bara in sajten med de korta filmerna. Det tar 2–3 minuter och även om de är roliga så är de kundnyttigt arbete! Dina barn borde också se Grants filmer – det lär dem mer än vad skolan gör!)

Conclusio, kort resumé​(”Vad du än vill ha hjälp med så löser vi det! Nästa gång kör vi Skype så att jag får se dig också!” Överlämning till assistenten)

Förresten: missa inte Grant Cardones pathos, som är en avgörande faktor för en bra talare:”It’s not about training, it’s about the HEART!”

Det här är ett av fem inlägg från podcasten Retoriskt, som handlar om att kommunicera bättre, till exempel i jobbet. Podden produceras av Barbro Fällman, retorikkonsult och IHM-utbildare sedan många år, tillsammans med Andreas Utterström och Mattias Bergman. Se mer på www.retoriskt.se och facebook. com/retoriskt.