A och O i datadriven marketing

För ett år sedan startade YH-studenterna Amanda Siring och Olivia Ginman upp sitt egna bolag, A&O comm. Nu vägleder de inte bara ett tiotal företag i datadriven marknadsföring, utan utbildar även själva på yrkeshögskolan vid IHM.

Amanda och Olivia 01.jpg

Olivia Ginman och Amanda Siring kan konsten att peka ut vilken data som är relevant

Spinneriet i Lindome, strax söder om Göteborg, är en byggnad från 1800-talet där mindre företag samsas och säljer hantverk och designprodukter i de traditionella lokalerna. Julsäsongen är en av de mest hektiska perioderna för Spinneriet och inför julen förra året anlitades Amanda Siring, 26 år, och Olivia Ginman, 25 år, för att hålla en workshop i datadriven marknadsföring. Så inleds berättelsen om A&O comm.

– Vi fick en förfrågan om att hålla en workshop för ett par stycken företag på Spinneriet, syftet var att förbättra deras möjligheter att synas digitalt. Det visade sig att många av dem var intresserade av våra tjänster och vi fick massor förfrågningar, säger Olivia och Amanda fortsätter:

– På kvällen skulle vi två ut och fira att vi gjort ett bra jobb och då sa jag: Är det nu vi säger upp oss?

Sagt och gjort. Amanda gick från en reklambyrå och Olivia lämnade en klädbutik och sedan grundade de sitt egna företag A&O comm - som nu står inför nästa julrusch.


Vill du ha en efterfrågad roll i dagens och framtidens digitala samhälle?

Utbildningen Digital Analytics Specialist ger dig kompetensen att arbeta med digital och datadriven affärsutveckling.


Datadriven marknadsföring är A och O

Vi träffar de två entreprenörerna i ett kontorshotell på Kungsgatan i centrala Göteborg. Där har Amanda rollen som digital analytiker och Olivia är digital marknadsförare i duon A&O. Det tjejerna kan konstatera är att båda delarna, digital analys och digital marknadsföring, vänt upp och ner på allt vad traditionell marknadsföring tidigare varit - framför sig har de istället ett nytt snabbrörligt medielandskap fullt av möjligheter.

– Digital marknadsföring har verkligen förändrat spelreglerna över hur vi kommunicerar med människor, säger Amanda.

I dagsläget hjälper A&O comm nio företag med att publicera och optimera datadriven marknadsföring och fokus är att satsa på kvalitet och utvecklande uppdrag, snarare än snabb tillväxt.

– Vi påminner oss själva om att ta jobb vi tycker verkar roliga och intressanta. Vi tog exempelvis ett uppdrag i februari som hade budskap som låg nära oss, det handlade om att öka medvetenheten kring gifter i blöjor och tamponger. Det var vårt första riktigt stora uppdrag och skulle sträcka sig till flera länder. I det kom vi på att vi skulle satsa på en digital namninsamlingskampanj för att uppmärksamma frågan och nu är vi uppe i 25 000 underskrifter, berättar Olivia.

Kampanjen är ännu igång och kan nås här.

Amanda och Olivia 02.jpg

Från studenter till lärare

Amanda och Olivia har känt varandra sedan grundskolan i Mölndal. Det som kopplade samman dem på en professionell nivå var intresset för datadriven marknadsföring vilket de fångade upp i sina respektive YH-utbildningar. Olivia pluggade Event Marketing Management vid Göteborg stads yrkeshögskola Yrgo och Amanda valde Digital Analytics Specialist vid IHM. På IHM har nu A&O comm fått möjlighet att utbilda nästa våg av digitala analytiker till arbetsmarknaden.

– Det har varit jättespännande att få komma till IHM, både jag och Amanda förespråkar YH-utbildningar eftersom vi själva gått det och tycker upplägget är bra, det är aktuell och uppdaterad information man får till sig, säger Olivia.

– IHM har ett brett utbud när det kommer till digitala utbildningar, vilket är framtiden. Data och webbanalys kommer ha en central roll för alla framtida företag, säger Amanda.

Hur skulle ni beskriva utbildningen Digital Analytics Specialist?

– Det handlar om att lära sig att förstå och tolka datatrafik, att mäta allt man gör och ha en plan för mätningen. Vi gav klassen många skarpa case att jobba med, case som vi själva skulle kunna få i vårt företag, exempelvis fick de ta fram en fiktiv social media-strategi som skulle innehålla allt från KPI:er till affärsmål till content, sedan fick de pitcha hela strategin till oss, säger Olivia.

Hur upplevde ni själva läraruppdraget?

– Klassen vi haft var superbra och visat stor nyfikenhet på framtiden. Alla olika erfarenheter har bidragit till mycket intressanta diskussioner vilket i många fall gett inspel tillbaka till oss, säger Amanda.

Amanda och Olivia ser ljust på framtiden och känner att den värsta stressen över att starta bolag är över, nu börjar de istället de bli riktigt varma i kläderna - vilket passar marknadsförare i juletid.

– Det är kul att jämföra den här julen med julen innan, vi har mycket mer att göra nu, men förra julen var mer hysterisk eftersom vi precis hade startat bolaget. I år har vi en tydlig struktur och känner att vi har kontroll, säger Amanda och Olivia nickar instämmande.

Vill du veta mer om Amanda och Olivias företag, besök www.aocomm.se

Har du frågor om våra YH-utbildningar och framtidens arbetsmarknad?

Maila gärna på yh@ihm.se eller boka tid för rådgivning i kalendern.