Hoppa till innehåll
hero1

4 SEO-vägar till sökmotorernas topp ⛰️

Kunskap och spetskompetens inom SEO är ett krav för alla företag som månar om sin framtid. Här bjuder SEO-experten Leo Urumovski på fyra ingångar till SEO som du bör känna till - om du siktar mot toppen av sökmotorerna, vill säga

#1 - Search Intent

Search intent innebär intentionen med konsumenters sökning. Varför söker man på “städtjänster” - till exempel. Är det för att i första hand ta reda på mer information om städtjänster lokalt? Eller är det för att hitta en specifik sida direkt? Det finns flera olika verktyg som hjälper dig att ta reda på vad just dina besökare har för intention med sitt sökande, exempelvis Semrush.

Vill du och ditt företag accelerera ert SEO-arbete?

Vässa er SEO-kompetens med IHM och nå nya höjder (på sökmotorerna)

Olika typer av search intent:

  • Navigeringssyfte - “Leo’s städfirma hemsida”
  • Informativt syfte - “Vilka städfirmor finns nära mig”
  • Transaktionellt syfte - “Köpa städstjänst”
  • Kommersiellt syfte - “Leo’s städfirma eller IHM’s städfirma”

#2 - Page speed

Google har klargjort för allmänheten att page-speed är extremt viktigt. Sökmotorerna kommer att rekommendera sidor som laddas snabbare. Se därför till att er sida laddar snabbt nog och är godkänd av Google.

Här är några vägar för att höja sidans hastighet:

  • Optimera bilder
  • Komprimera filer
  • Minska tiden för re-directs
  • Testa din sajt genom att använda Lighthouse som finns inbyggt i Chrome

#3 - Tålamod

Det finns inget snabb väg till hållbar och stark SEO. Tyvärr försöker många sälja in sina tjänster och där de lovar företag orimliga siffror, vilket är jättetråkigt att se. Det finns tre saker i världen som är garanterade:

  • Döden
  • Skatt
  • SEO tar lång tid

Och det är så det är helt enkelt. Man bör definitivt ha både en kortsiktig och långsiktigt SEO-strategi och ha tålamod i arbetet med båda, man får inte glömma är att det tar tid och resurser att få resultat.

#4 - Canonical tags

En canonical är en tag som du lägger på dina huvudsakliga URL:s som står för innehållet i första hand. Detta gör man för att tala om för sökmotorer att det här är chefen för copyn på hemsidan, och att resten är dubbletter/varianter. Detta ger Google en klarare bild av vilka sidor som är dubbletter eller ej, vilket i sin tur, stärker SEO:n på hemsidan. Har man inte koll på canonical tags så är mitt råd att forska, bemästra och implementera detta.

Kontaktuppgifter till Leo Urumovski

Leo är expert på sökmotoroptimering och tar sig an ett antal SEO-relaterade uppgifter varje dag. Han har en bakgrund som digital marknadsförare och är idag Copywriter på Jiroy.com, ett bolag som skapar en helt ny marknadsplats för svensk handel.