Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig

Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.


Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Google: En del av den data som samlas in av denna leverantör används för att anpassa upplevelsen och mäta reklamens effektivitet. Läs mer om den här leverantören.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

Denna webbplats använder cookies
IHM använder cookies och annan teknik för att ge dig anpassat innehåll och en bättre upplevelse på vår webbplats och visa relevanta annonser. Genom att klicka på knappen "Tillåt alla" bekräftar du att du samtycker till vår användning av cookies och spårningsteknik. Du kan också välja vilka cookies du inte vill att IHM.se ska samla genom att välja ”Visa detaljer” och därifrån anpassa ditt val.
Nödvändig

Nödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner som exempelvis sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.


Statistik
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera in anonym information.

Inställningar
Cookies för inställningar låter en webbplats komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas. Detta kan till exempel röra föredraget språk eller vilken region du befinner dig i.

Marknadsföring
Cookies och annan teknik används för att spåra besökare på olika webbplatser och i olika sessioner. Detta inkluderar lagring av pseudonymiserade identifierare, såsom hashad email, i din webbläsares local storage. Syftet är att identifiera användares sessioner och skapa en bättre, mer relevant användarupplevelse samt förbättra spårningen av annonser och konverteringar.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies som visas på våra sidor placeras ut av tredjepartstjänster.

Svensk lag säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är nödvändiga för att du ska kunna använda den här webbplatsen. För att vi ska samla in andra typer av cookies krävs ditt medgivande.

Du kan ändra eller dra tillbaka ditt samtycke till cookie-förklaringen på vår webbplats.

Läs mer i vår privacy policy om vilka vi är, hur du kontaktar oss och på vilket sätt vi behandlar dina personuppgifter.

Google: En del av den data som samlas in av denna leverantör används för att anpassa upplevelsen och mäta reklamens effektivitet. Läs mer om den här leverantören.

Ange ditt samtyckes-ID och datum för när du kontaktade oss gällande ditt samtycke.

4 SEO-vägar till sökmotorernas topp ⛰️

Kunskap och spetskompetens inom SEO är ett krav för alla företag som månar om sin framtid. Här bjuder SEO-experten Leo Urumovski på fyra ingångar till SEO som du bör känna till - om du siktar mot toppen av sökmotorerna, vill säga

#1 - Search Intent

Search intent innebär intentionen med konsumenters sökning. Varför söker man på “städtjänster” - till exempel. Är det för att i första hand ta reda på mer information om städtjänster lokalt? Eller är det för att hitta en specifik sida direkt? Det finns flera olika verktyg som hjälper dig att ta reda på vad just dina besökare har för intention med sitt sökande, exempelvis Semrush.

Olika typer av search intent:

  • Navigeringssyfte - “Leo’s städfirma hemsida”
  • Informativt syfte - “Vilka städfirmor finns nära mig”
  • Transaktionellt syfte - “Köpa städstjänst”
  • Kommersiellt syfte - “Leo’s städfirma eller IHM’s städfirma”

#2 - Page speed

Google har klargjort för allmänheten att page-speed är extremt viktigt. Sökmotorerna kommer att rekommendera sidor som laddas snabbare. Se därför till att er sida laddar snabbt nog och är godkänd av Google.

Här är några vägar för att höja sidans hastighet:

  • Optimera bilder
  • Komprimera filer
  • Minska tiden för re-directs
  • Testa din sajt genom att använda Lighthouse som finns inbyggt i Chrome

#3 - Tålamod

Det finns inget snabb väg till hållbar och stark SEO. Tyvärr försöker många sälja in sina tjänster och där de lovar företag orimliga siffror, vilket är jättetråkigt att se. Det finns tre saker i världen som är garanterade:

  • Döden
  • Skatt
  • SEO tar lång tid

Och det är så det är helt enkelt. Man bör definitivt ha både en kortsiktig och långsiktigt SEO-strategi och ha tålamod i arbetet med båda, man får inte glömma är att det tar tid och resurser att få resultat.

#4 - Canonical tags

En canonical är en tag som du lägger på dina huvudsakliga URL:s som står för innehållet i första hand. Detta gör man för att tala om för sökmotorer att det här är chefen för copyn på hemsidan, och att resten är dubbletter/varianter. Detta ger Google en klarare bild av vilka sidor som är dubbletter eller ej, vilket i sin tur, stärker SEO:n på hemsidan. Har man inte koll på canonical tags så är mitt råd att forska, bemästra och implementera detta.

Leo Urumovski

Leo är expert på sökmotoroptimering och tar sig an ett antal SEO-relaterade uppgifter varje dag. Han har en bakgrund som digital marknadsförare och är idag Copywriter på Jiroy.com, ett bolag som skapar en helt ny marknadsplats för svensk handel.