5 tips: Så skapar du ett varumärke som syns

Att skapa det perfekta företagsnamnet är lättare sagt än gjort. Nedan listar Arash Gilan, VD för Viva media och expert inom marknadsföring, fem tips som kan vara till hjälp när din organisation ska ta fram ett nytt varumärke.

1. Ett bra namn ska vara lätt att komma ihåg

Det bör vara kort. Ett eller två korta ord är naturligtvis enklare att komma ihåg än längre namn och stavelser. Ett kort företagsnamn ser dessutom bra ut på visitkort, brev och annat grafiskt material. Ett kort företagsnamn blir också ett bra domännamn till företagets hemsida. Kom ihåg att ett företagsnamn ska vara lätt att stava. Ett företagsnamn ska vara lätt att uttala.

Business Management ger dig grundläggande förståelse för affärsutveckling

2. Ett bra namn ska sticka ut

Ett bra företagsnamn ska vara unikt och det bör skilja sig från konkurrenter. Kolla vad dina konkurrerande verksamheter heter och se till så att ditt varumärke sticker ut från mängden.

3. Ett bra namn ska säga något om ditt företag, dina produkter och tjänster

Om företagsnamnet tydligt kopplar ihop sig med den bransch som företaget verkar inom så kommer kunden att lättare komma ihåg det som det företag som kommer att kunna bemöta deras behov.

4. Ett bra namn ska vara tidlöst

Ett trendigt företagsnamn kan definitivt fånga nya kunder och kanske låter häftigt för stunden. Men en trend vara bara en begränsad tid. Om man försöker utnyttja trendiga ord eller uttryck så måste man också hänsyn ta hänsyn till att det måste vara lika inne nu som det kommer vara om fem år.

5. Ett bra namn ska vara ett reklamverktyg i sig

Företag som Nike och Apple behöver inte längre göra omfattande reklamkampanjer för att få folk att köpa och prata om deras produkter. Namnet gör reklam i sig självt. Självklart är detta stora företag, men det finns ingen anledning att inte försöka skapa ett namn som ska kunna marknadsföra hela företaget, oavsett hur litet eller stort det är.

~ Arash Gilan, CEO Viva Media och programledare för VD-Podden

Med IHM:s nyhetsbrev hamnar du steget före