Future sales
Framtidens försäljning i 5 delar
I dagens försäljning räcker det inte längre att bara påverka; vi måste förpåverka kunden, särskilt när den fysiska kontakten minskar. Det krävs också att vi kan hantera digitala möten professionellt och utnyttja sociala medier, som tex LinkedIn, för att bygga relationer och skapa intryck genom Social Content Selling.
Utbildningen Future Sales genomförs under fyra tillfällen där vi fokuserar på hur du kan påverka digitala och bestämda kunder och samtidigt bygga lojalitet, även när märkeslojaliteten minskar. Vi ger dig verktygen för att bli framtidens säljare och skapa långsiktiga relationer i en digital försäljningsmiljö.
1. Behovsorienterad försäljning
Försäljning handlar om att förstå kundens behov. Under denna förmiddag bygger vi en plattform kring grunden för all försäljning – behovsorienterad försäljning – basic scills.
På eftermiddagen bygger vi vidare med den nya säljmetodiken Dynamic Sales designad av Riki Dackén. En metodik som handlar om att bemöta en kund som kommit långt i sin köpresa och som vet vad hen vill ha.
På IHM Business School varvar vi teori, praktik och diskussioner i ett workshopformat.
Innehåll
- Grundläggande kommunikation
- Intresseväckare
- Grundläggande frågeteknik
- Grundläggande argumentation med kundnytta
- Grundläggande invändnings- och klagomålshantering
- Hantera köpsignaler och avslutsmetoder
- Innehållet anpassas efter deltagarnas utmaningar
2. Dynamic Sales
När du möter en kund som kommit långt i sin köpresa, redan vet vad de vill köpa och är bestämda i sin uppfattning behöver du som säljare agera annorlunda, mer assertivt.
Under Dynamic Sales kommer du få många nya spännande insikter och lära dig tekniken i framtidens säljteknik.
- Kundens nya köpmönster
- Vad innebär detta för den traditionella säljaren? - Den nya hjärnforskningen
- Hur responderar hjärnan på olika typer av påverkan? - Varför ytterligare en säljansats?
- De två dimensionerna inom Dynamic Sales
- En övning i assertivitet
Teoretiska och praktiska moment i KIMABAS:
- Kalibrera kunden – hur skall jag veta vilken säljstil jag skall använda?
- Hur ”bromsar” jag in en bestämd och självtillräcklig kund?
- Hur definierar jag omedvetna behov?
- Att tillföra adderade mervärden på ett effektivt sätt?
- Att bevisa en lösning/förslag med fokus på nytta
- Att ”assertivt” hantera kundinvändningar. Hur gör man en s.k. Puchback?
- Hur styr jag mot beslut på ett aktivt sätt?
3. Social Content Selling
70-90% av köpresan gör kunden själv via sociala medier och det är inte bara inom B2C utan lika mycket inom B2B.
Därför behöver även du finnas där och vara med och förpåverka kunden genom att agera ”minimarknadsförare”. Du behöver bygga minnen hos dina kunder så att du är relevant när ett behov uppstår och kan bygga relation tidigare i köpprocessen.
Det räcker inte att marknadsavdelning jobbar med marknadsföringen utan för att skapa effekt och framtida köp behöver alla bidra.
Dessa två halvdagar kommer vi att jobba med påverkansteorier och fokusera på vad som är sälj- respektive varumärkesdrivande content för att öka genomslagskraften på LinkedIn.
4. Distance Selling - Digital performance
Lär dig skapa en stark kundupplevelse online! Under två halvdagar tränar du digital mötesstruktur och bemötande för att stärka din prestation i den virtuella miljön.
Dag 1
Syftet med dagen är att lära sig hur man skapar en så bra upplevelse med kunden som möjligt med tanke på att man agerar i en tvådimensionell miljö.
- Performance – få genomslagskraft i rutan
- Vad skall man tänka på vad gäller struktur och professionellt bemötande?
- Hur förbereder man ett digital möte?
- Tips & trix – träning
Förberedelse:
Inför halvdag nr 2 skall du förbereda en cirka 10 minuter lång presentation på teams på valfritt ämne.
Dag 2
(halva gruppen på fm och andra halvan på em.)
Syftet med dagen är att du skall genomföra en individuell presentation enligt en uppgift kopplad till teorin under dag 1. Efter presentationen kommer du få feedback från gruppen och facilitator.
5. Dina vanor skapar dina resultat
Vi vill hjälpa dig att fortsätta använda de proaktiva försäljningstekniker du har lärt dig i programmet Future Sales.
Under dagen får du konkreta tips och råd för att införa nya arbetssätt, skapa hållbara vanor och utveckla beteenden som driver förändring och stärker din prestation.
Att etablera en vana innebär att automatisera nya beteenden. Vanor är regelbundna handlingar som sker nästan utan ansträngning, och forskning visar att nästan hälften av allt vi gör varje dag är resultatet av vanemässiga beteenden.
Därför är det avgörande att du lär dig hur du kan bygga upp nya, effektiva vanor i ditt säljarbete.
- Hjärnans hot- och belöningssystem kopplat till förändring
- Vad är en vana?
- Hur designa nya vanor som hjälper oss att nå våra mål?
- Vanliga fallgropar och tips för att undvika dem
Anmäl dig här
Avgift
30 000 kr ex moms
Omfattning
Behovsorienterad försäljning
19 februari
½ dag på plats
Dynamic Sales
20 februari
1 och ½ dag på plats
Social Content Selling
11+18 mars
2 halvdagar på teams
Distance Selling - Digital Performance
1+8 april
2 halvdagar på teams
Dina vanor skapar dina resultat
6 maj
1 dag på plats
Kontakta mig för mer information
Jenny Widén Nilsson
Direkt: 070-421 21 44
Växel: 020-024 00 24
Mail: jenny.widen@ihm.se