Företag med utvecklad kompetens är de som leder utvecklingen
Skräddarsydda utbildningsinsatser
IHM vänder sig till alla typer av företag och kan vara behjälplig inom alla affärsutmaningar, stora som små.
Beroende på vilken typ av utmaning som din organisation står inför så passar olika lärandeformat. På IHM arbetar vi exempelvis med:
- Fysiska och distansbaserade lektionsmoment
- Gruppövningar i klassrum och online
- E-learning och microträning
- Personlig coaching
- Gruppcoaching
- Case-simuleringar
- Mentorskap
- Materialbearbetning via digital plattform
Interna företagsakademier
- ICA Business School
- Volvo Cars Business School
- Indutrade Academy
- Sia Glass säljakademi
Dessa är enbart ett urval av de företagsakademier som byggts upp av IHM Business School.
Till skillnad från våra skräddarsydda utbildningsinsatser så berör våra företagsakademier skapandet av en interna lärandemiljöer, miljöer som ska vara hållbar över tid och kontinuerligt rikta organisationens fokus mot kompentensutveckling och dess konkurrenskraft.
Oavsett om ditt företag vill skapa en intern lärandemiljö inom hela organisationen - eller specifikt på styrelsenivå, ledningsnivå, chefsnivå eller medarbetarnivå, har IHM verktygen för er.
Ett brett urval av utbildningskoncept att utgå ifrån
Digital Business Transformation
Resultatmål för deltagare:
● Definiera de globala trender och teknikskiften som har störst påverkan på din affär.
● Hantera din personliga relation till förändring.
● Hantera verktyg för livslångt lärande.
● Förklara hur digitalisering kan skapa möjligheter för tillväxt och lönsamhet i din affär.
● Förnya ditt företags vision och digitala strategi.
● Sätta en innovationsplan för ditt företag.
● Definiera de viktigaste stegen för att ta transformationen av just ditt bolag till nästa nivå.
● Sätta en plan för lönsamhet, finansiering och kommunikation med investerare.
● Växa det personliga ledarskapet för att inspirera och leda andra.
Att leda affären
Resultatmål för deltagare:
● Förståelse för hela affären och hur de olika delarna i företaget samverkar.
● Kunskap i hur vi kan utveckla vår affär.
● Kunna använda affärsmodellen i den egna verksamheten.
● Kunna hitta morgondagens affärer.
● Förstå olika analysverktyg och modeller.
● Insikt i vad som skapar framgång.
● Förstå hur affärsmodellen bör utformas och hur verksamheten bör styras för att uppnå finansiella mål.
● Skapa en förståelse för kopplingen mellan ekonomi, marknadsföring, organisation och ledarskap.
Högpresterande ledningsgrupp
Under en heldag får ni ta del av aktuell forskning om hur högpresterande ledningsgrupper arbetar och vilka faktorer som har störst påverkan på lönsamhet och effektivitet.
Resultatmål för deltagare:
- En strukturerad metod, som hjälper gruppen att gå från en samling individer till en sammansvetsad ledningsgrupp med gemensamma mål och aktiviteter.
- En metod som ger insikt om hur kommunikationen i gruppen kan fördjupas för att bidra till en mer resultatinrikad samverkan.
- Verktyg som utgör stöd och konkret hjälp för att stärka samarbete och effektivitet.
EQ Ledarskap
Resultatmål för deltagare:
● Förmågan att agera i känslomässigt utmanande situationer.
● Mottagligheten för nya idéer och kan hantera andra infallsvinklar än sina egna.
● Har en passion för vad du gör och förmågan att få andra att uppleva detsamma.
● Ett entusiastiskt åtagande till långsiktiga mål.
● Din påverkan på affärsresultatet – har förmågan att förstå och känna igen hur dina känslor och emotioner påverkar ditt omdöme.
● Ditt sätt att hantera nya situationer väl.
● Din kännedom om dig själv och blir medveten om dina känslomässiga erfarenheter.
● Ditt ledarskap i förändringsarbete eftersom förmågan att förstå andra är hög.
Finans & affärsekonomi
Resultatmål för deltagare:
● Förstå ekonomin i företaget på ett enkelt sätt.
● Kunna analysera företaget på ett enkelt sätt.
● Hur skapa lönsam tillväxt.
● Förstå vad jag ska styra mitt företag på.
● Kunna följa upp verksamheten tydligare.
● Förstå hur affärsmodellen och verksamheten återspeglas i ekonomiska termer och kunskap om vilka styrmedel som krävs för att generera tillräckliga ekonomiska överskott.
● Insikt i hur den ekonomiska redovisningen speglar ett företagets värde och affärsverksamhet.
● Kunna använda den ekonomiska informationen som underlag för utvärdering och uppföljning av en affärsverksamhet.
Effektivt styrelsearbete
Resultatmål för deltagare:
● Ökad kunskap om styrelsens roller och ansvar.
● Kunskap och förmåga att särskilja roller och ansvar inom ramen för de olika bolagsorganen, bolagsstämma, Styrelse, VD.
● Kunskap om viktiga dokument, t ex styrelsens arbetsordning, VD-instruktion och rapporteringsinstruktion m.m.
● Förståelse för och förmåga att hantera styrelsen arbete och ekosystem.
● Kunskap om teorier och modeller inom strategi.
● Förmåga att föra ett strategiskt resonemang som leder fram till att formulera en strategisk agenda.
● En modell och struktur för uppföljning av strategin.
● Insikt kring att hantera olika kriser som kan uppkomma i företaget och som styrelsen behöver hantera.
Förhandlingsteknik
Resultmål för deltagare:
● Kunna applicera de principer och tekniker du lärt dig i just de situationer som är aktuella för dig.
● Förstå varför viljan att vinna ofta kan vara problematisk i en förhandlingssituation, och hur alternativa förhållningssätt och strategier underlättar att skapar värde för alla inblandade.
● Förstå hur du ska hantera en förhandlingssituation där motparten antingen försöker utnyttja makt eller använda tveksamma taktiska utspel.
● Inblick i vilka strategier som kan användas för att komma ur låsta positioner, riktigt svåra samtal och konfliktsituationer.
Strategisk marknadsföring
Ett program för personer som arbetar med marknadsföring på olika nivåer som vill öka sin förståelse och kompetens inom området.
Resultatmål för deltagare
● Grundläggande kunskap inom strategisk marknadsföring.
● Kunna genomföra en nulägesanalys.
● Kunna bygga en marknadsplan.
● Förstå sammanhanget mellan strategiska, taktiska och operativa planer.
● Kunna skapa och utveckla starka erbjudanden över tid.
● Kunna följa upp och därmed säkerställa att strategierna levererar det önskade resultatet.
Finansförståelse för fler
Kurs för ledare och medarbetare som är i behov av bredare kompetens i ekonomi.
Resultatmål för deltagare:
- Full förståelse för ekonomiska termer och den ekonomiska terminologin.
- Insikt i resultat och balansräkning.
- Nyckeltal.
- Kunskap om vad lönsamhet är och vad som skapar lönsamma affärer i den egna unika verksamheten.
- Kunskap för att skapa styrkort (balanced scorecard).
- Kunna styra den egna affären mot de uppsatta målen.
Ny som chef
För ledare som vill öka sin medvetenhet om hur den egna personligheten och typiska ledarstilen påverkar ledarskapet, och för ny ledare/chef som behöver konkreta verktyg för ett effektivare och mer dynamiskt ledarskap.
Resultatmål för deltagare:
- Förmåga att identifiera en individs behov av ledarskap.
- Förmåga att använda flera olika ledarstilar.
- Förmåga att matcha din ledarstil till individens behov.
- Verktyg för ökad effektivitet och tydligare kommunikation.
- Förmåga att skapa motivation i samtalet.
- Förmåga att utveckla teamet och organisationen genom en effektiv kommunikation.
- Förmåga att arbeta med feedback.
- Förmåga att genomföra utvecklande samtal.
Situationsanpassat ledarskap
Programmet vänder sig till alla ledare/chefer som vill utveckla sitt ledarskap och bli bättre på att använda den mest effektiva ledarstilen i mötet.
Resultat efter kursen:
- Ökad förmåga att identifiera en individs behov av ledarskap.
- Förståelse för hur ditt val av ledarstil påverkar medarbetarnas förmåga och vilja att prestera.
- Ökad förmåga att använda flera olika ledarstilar.
- Ökad förmåga att matcha din ledarstil till individens behov.
- Verktyg för ökad effektivitet och tydligare kommunikation.
Så kan en skräddarsydd utbildningsinsats se ut
MTA Bygg och Anläggning: Utveckling för ledare
Uppdragsgivare: Andreas Granberg, VD.
Uppdrag: Ledarutveckling.
Syfte: Samsyn och gemensamt förhållningssätt för att skapa ett gott arbetsklimat.
Innehåll: Personligt ledarskap och Utvecklande ledarskap.
Omfattning: Varierande
ICA Reklam: Digital Marketing
Uppdragsgivare: Ulrica Haraldsson, redaktionsansvarig ICA Reklam.
Uppdrag: Grundläggande kunskaper i digital marknadsföring och får lära dig metodik och det senaste inom verktyg och teknik för att kunna börja optimera företagets digitala marknadsföring.
Syfte: Konkreta verktyg för att öka företagets digitala närvaro och ta kommunikationen hela vägen från strategi till konvertering och optimering.
Omfattning: 2+2 dagar.
Bolist: Planering och butiksekonomi
Uppdragsgivare: Tomas Fritzon, VD Bolist.
Uppdrag: Långsiktig planering, målstyrning och butiksekonomi i praktiken.
Syfte: Utveckling för att stärka Bolist-företagen i en starkt konkurrensutsatt bransch.
Innehåll: Ledande affärsplanering och Butiksekonomi.
Omfattning: 2+2 dagar på plats i butik.
GHP Vård och hälsa: Affärsutveckling och ledarskap
Uppdragsgivare: Ann-Kersti Adolfsson, HR-chef GHP.
Uppdrag: Hur kan jag med mitt ledarskap påverka resultatet i organisationen?
Syfte: Programmet syftar till att öka deltagarnas förmåga att leda affären.
Innehåll: Affärsutveckling, ledarskap och förändringsledning.
Omfattning: 2+2+2+1 dagar.
och här följer ett par företagsakademier
Indutrade Academy
Uppdragsgivare: Peter Eriksson Senior Advisor och Åsa Wirsenius HR-chef.
Syfte: kompetensutveckling för att möta affärsutmaningar och kunders förväntningar. Skapa hållbar lönsam tillväxt.
Innehåll: Ledarskap och Management, Affärsutveckling, Försäljning, Digital Marketing, Affärsmannaskap.
Omfattning: Ledarskapsprogram: 4–8 moduler utspridda under 8–16 månader.
SIA-glass Säljakademi
Uppdragsgivare: Stefan Carlsson, marknadschef.
Uppdrag: Säljträning.
Syfte: Öka kompetensnivån, och skapa förutsättning att behålla och attrahera nya medarbetare.
Innehåll: Affärsmannaskap & ekonomi, retorik & förhandling, kommunikation & sociala medier och hands-on säljträning i Blended learning upplägg.
Trioplast Academy
Uppdragsgivare: Ulla Hunting, HR Director Trioplast.
Uppdrag: Ledarutveckling.
Syfte: Identifiera och utveckla framtidens ledare.
Innehåll: Ledarskap och affärsmannaskap med utgångspunkt i strategin.
Omfattning: Fyra delar, 2+2+2+1 dagar (under åtta månader).
KappAhl: High Potential Program
Uppdragsgivare: Kajsa Räftegård, HR- och kommunikationsdirektör.
Uppdrag: High Potential Program.
Syfte: Skapa förutsättningar för internrekrytering till chefs- och nyckelpositioner och därmed behålla talanger inom bolaget.
Innehåll: Allt ifrån affär, ekonomi och marknadsföring till ledarskap och EQ, emotionell kompetensutveckling.
Omfattning: Nio moduler utspridda under åtta månader.
ETT AXPLOCK FRÅN VÅRT NÄTVERK AV LÄRARKONSULTER
Christina Lemark
Jag kommer ifrån bankvärlden, där jag varit verksam i 27 år – och driver eget företag sedan 2013 där jag föreläser, utbildar, samt konsultar inom företagsekonomi. Jag har 3 vuxna barn, är boende i Malmö, men har uppdrag över hela Sverige. Mitt förhållningssätt till ekonomi är att det är ett av företagens absolut viktigaste kunskapsområden! Dålig ekonomi kan knäcka vilket företag som helst oavsett vilka fantastiska möjligheter som har funnits, finns eller står bakom dörren. Kunskap är receptet, förmågan att förstå hur en viss handling kan kopplas till företagets ekonomi på lång, respektive kort sikt. Ekonomi är roligt, spännande och fullt begripligt förutsatt att du gör det enkelt, för det är de facto enkelt när man bryter ner det.
Magnus Äng
"2004, samma dag som mitt första barn föddes, blev jag vd för Euroflorist i Sverige och bolaget gick från 120 miljoner till 220 miljoner i omsättning under tre år. När jag var på Euroflorist blev vi Googles första avtalskund i Sverige med Google adwords. Jag var vd i Sverige, men lämnade den rollen och gick in koncernledningen för hela Europa med ansvar för alla länders e-handel och marknadsföring."